Afaceri de la zero

ZF Special. Afaceri de la zero. Dinu Dragomir, Vodafone: Tehnologia vine cu soluţii care le permit micilor antreprenori să aloce oamenii acolo unde este cea mai mare nevoie de ei

09.11.2021, 00:06 Autor: Alexandra Matei

O soluţie de scanare a codului QR în contexul obligativităţii certificatului verde îi permite unui mic proprietar de restaurant sau de pensiune să îl aloce pe angajatul de la intrare la activitatea de recepţie sau servire. „Oamenii pot avea valoare adăugată mult mai mare în business“.

Deschiderea către nou şi curajul de a accepta schimbările sunt elemente care fac diferenţa între o afacere oarecare şi o afacere de succes. Dinu Dragomir, director strategic segment în cadrul Vodafone România, este de părere că, indiferent de mărimea afacerii, aceste ingrediente pot duce la reuşită.

„Lucrez foarte bine cu afaceri care au pornit de la zero. Îi ştiu pe cei de la Fan Courier, de exemplu, încă de când au început businessul. Văd acelaşi curaj de a încerca lucruri noi, acelaşi focus pe ceea ce îşi propun şi la antreprenorii de astăzi şi în felul acesta văd foarte multe afaceri care se dezvoltă. Exemplele pe care le-am văzut inclusiv în afacerile de la zero dovedesc că într-adevăr se poate. Ele dau foarte mare speranţă în viitor“, a spus Dinu Dragomir, director strategic segment, Enterprise Business Unit, Vodafone România.

El susţine că antreprenorii curajoşi vin ei înşişi cu propuneri de idei şi soluţii. Procentul acestora nu este unul mare, însă există soluţii şi pentru antreprenorii mai mici, care încă nu şi-au conturat drumul digitalizării în businessurile lor.

Dinu Dragomir a identificat o serie de soluţii pentru digitalizarea unor afaceri mici din zona de producţie, din educaţie, turism, dar şi din creaţia artizanală.

Pentru un centru educaţional, care în contextul pandemic actual s-ar putea confrunta cu situaţii în care elevii să nu poată participa la activităţile sau cursurile care se desfăşoară fizic, Dinu Dragomir a propus o soluţie pe o tablă interactivă, care poate fi integrată în orice platformă de comunicare şi poate permite tuturor elevilor să ia parte la activităţile didactice. O altă zonă care ar putea fi digitalizată este cea administrativă, astfel încât eficienţa să crească, iar consumul de hârtie să scadă.

În cazul unei fabrici sau al oricărui business care produce, cel mai important, după cum spune managerul din cadrul Vodafone, este procesul de monitorizare a materiei prime şi a utilităţilor – fie că este vorba de apă, electricitate sau gaze. „Preţurile au crescut foarte mult şi e foarte important să elimini risipa, să ştii cât consumi, să poţi acţiona asupra consumului neprevăzut şi să poţi lua decizii privind consumul pe termen lung“.

Totodată, există şi soluţii ce eficientizează businessurile mici. În ceea ce priveşte un mic producător de cosmetice, de pildă, soluţia de încasare cu telefonul mobil poate fi potrivită.

Vodafone a lansat recent o soluţie pentru scanarea codurilor QR pentru certificate verzi. În momentul de faţă, orice hotel sau orice mall, spre exemplu, e obligat să scaneze certificatele verzi. Această soluţie, crede Dinu Dragomir, va fi o nevoie pentru businessurile care vor să eficientizeze munca angajaţilor şi să lase pe seama tehnologiei procesul de scanare a certificatelor. „În loc să stea un om la uşă să scaneze aceste QR coduri, el se poate ocupa de altceva. Cred că oamenii pot avea valoare adăugată mult mai mare în business. Am făcut un calcul şi această soluţie, achiziţionată printr-un abonament lunar de 24 de luni, costă cât două zile a unui salariu minim pe economie.“

Prin sistemul de plată sub formă de abonament, explică el, nu este vorba despre o investiţie iniţială, ci despre o investiţie care poate fi suportată de orice antreprenor. Indiferent de mărimea businessului, antreprenorii au nevoie, în primul rând, de informaţii. Prin aceste soluţii, care sunt „instrumente de luat decizii“, antreprenorii au acces la informaţii mult mai uşor.

Dinu Dragomir menţionează că există anumite soluţii care se pot implementa de test timp de o lună sau două. Acestea sunt marcate în platforma V-Hub, iar printre ele se numără soluţia de arhivare, soluţia de smart invoice sau soluţiile de securitate cibernetică, atât pentru laptopuri, cât şi pentru calculatoare. În cadrul platformei V-Hub, s-a regăsit un interes foarte mare al antreprenorilor pentru soluţii de aducere a unei afaceri în online, pentru soluţia Mobile POS şi pentru soluţia de fleet management.

Media europeană a afacerilor mici prezente în online este de circa 18-20%. În România, conform statisticilor, doar 11% dintre IMM-uri sunt prezente în online.

În prezent, mai spune Dinu Dragomir, 60% din personalul angajat din România este în întreprinderi mici şi mijlocii, astfel că el vede acest segment ca fiind cel mai important din economia românească.

„Îi văd foarte curajoşi pe micii antreprenori, iar noi încercăm să-i ajutăm prin soluţiile pe care le promovăm. Tehnologia fără spirit uman nu va ajuta niciodată businessul. Ideile lor vor face businessul mai bun, tehnologia este doar o unealtă în mâna omului“.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania