Afaceri de la zero

Vor corabii si locomotive, dar sa le tina in birou tot timpul

31.05.2005, 19:14 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Laura Laurentiu
Un om de afaceri de succes se deosebeste de un politician, dar un lucru ii uneste: pentru ei, lumea pare o miniatura si vor sa arate acest lucru. O noua pasiune isi face loc in vietile lor alaturi de achizitionarea de iachturi, de tablouri de valoare si bijuterii - detinerea de nave militare sau corabii in miniatura, machete cu scene de razboi si trenulete. Producatorii incaseaza si cateva mii de euro pe un model si spun ca au printre clienti persoane importante din lumea politica si de afaceri.

Se zvoneste ca si presedintele Basescu ar detine o macheta cu o corabie in miniatura.

"Este o piata exclusivista. Clientii nostri sunt oameni cu venituri peste medie, care in plus au si o anumita afinitate pentru mare si navigatie. Majoritatea sunt oameni care au propriile afaceri, dar am avut printre clienti si un director dintr-o banca si un fost ministru", spune Dan Covaci, proprietarul firmei Sargon Invest din Bucuresti, care fabrica si comercializeaza machete de corabii cu vele.

"In Vest, este un semn al prosperitatii si al luxului sa ai pe birou sau acasa o corabie in miniatura", afirma el.

Firma Sargon Invest a fost infiintata in 2003, activand pana in toamna lui 2004 in domeniul software-ului industrial. Banii astfel dobanditi, aproximativ 500 de milioane de lei (13.000 euro) au fost investiti mai apoi in noua afacere cu machete. Primul model cu care firma a intrat pe piata a fost coperta franceza "Astrolabe", o nava care a fost folosita pentru explorari geografice in Antarctica in prima jumatate a secolului XIX. Macheta este cel mai mare model al firmei, avand o lungime de 1.100 mm si 900 mm inaltime. Au urmat apoi Britannia - yahtul Printului de Wales, HMS Victory - faimoasa nava amiral a flotei britanice din batalia de la Trafalgar si Lancia Armada - o salupa de patrulare portuara din jurul anului 1800. De altfel, modelele sunt alese tinand cont in primul rand de celebritatea navei originale, iar apoi de bogatia ornamentatiei si frumusetea designului acesteia. Preturile machetelor variaza intre 1.250 de euro ("Britannia") si 2.600 de euro ("Victory").



De la hobby la business

"Pasiunea mea pentru modelism este veche, din timpul liceului, adica de mai bine de 25 de ani. Ideea de a transforma pasiunea in afacere mi-a venit in urma cu aproximativ trei ani, cand navigand pe Internet am descoperit site-urile unor firme cu acest profil din lume si am fost uimit de preturile mari pe care le au aceste machete. Banii pe care i-am investit sunt minimum necesar pentru pornirea unei asemeni afaceri", spune Covaci.

Pentru ca, deocamdata, piata este mica, iar potentialii clienti nu au stiinta de astfel de producatori, Dan Covaci a orientat activitatea catre o productie de serie mica, a cateva modele, patru la numar. Toate materialele care se folosesc la construirea unei machete sunt procurate din import, de la firme specializate in furnituri de modelism.

"Cea mai simpla macheta a noastra este compusa din aproape 800 de piese astfel ca insasi procesul de aprovizionare este destul de dificil. Primul pas este porcurarea, tot din import, a planurilor detaliate ale corabiei ce urmeaza a fi realizata. Urmeaza apoi achizitionarea pieselor si productia efectiva. Deoarece ciclul de productie este lung - intre 3 si 6 luni pentru o macheta, in functie de complexitate - lucram simultan la 3-4 machete, care se afla in diverse faze de executie, astfel ca la fiecare 4-6 saptamani avem gata o noua macheta", explica Dan Covaci.

Pentru acest an, compania spera intr-o cifra de afaceri in jur de 500-700 milioane de lei (14.000 de euro - 20.000 de euro. "O astfel de afacere este putin atractiva pentru cei care nu au si pasiunea modelismului. Daca este condusa bine poate insa oferi venituri rezonabile pentru patron, dupa o perioada de cativa ani de crestere lenta", afirma Covaci. El mai spune ca se confrunta cu o competitie neloiala din partea modelistilor care isi vand machetele produse direct clientilor, fara a plati taxe sau impozite pe venituri.



Peste 3.000 de euro din 1.000 de ore de munca

Nu de putine ori business-ul este asemuit cu lumea militara, iar detinerea unei nave militare sau a unuei imagini de razboi poate sublinia caracterul combativ al posesorului in fata partenerilor de afaceri. Trenuletul, pe de alta parte, semnifica inclinatia spre nou a posesorului si capacitatea de adaptare.

Firma bucuresteana MiniTechnik comercializeaza diorame (peisaje in miniatura) si machete feroviare. "Cele mai spectaculoase sunt locomotivele cu sunet, care au inmagazinat in decodor chiar sunetul locomotivei reale astfel ca la o locomotiva cu aburi se poate auzi pufaitul care este proportional cu viteza, alimentarea cu carbuni, pompa de apa, scartaitul franelor etc. Montarea unui astfel de decodor se poate face si in locomotivele mai vechi, nu numai in cele noi, dar necesita multa migala si atentie, uneori zile intregi", explica Marius Aureliu, administratorul firmei de modelism. Cerere exista si pentru modelele de locomotive romanesti, firma MiniTechnik realizand impreuna cu firma germana Geconvvm modelul locomotivei diesel-electrica DA-060 care a circulat si in Germania sub sigla KEG.

Realizarea unei diorame nu este o bagatela. De regula, se pleaca de la niste dimensiuni impuse, modelul proiectandu-se pe calculator cu un program care are o baza de date cu principalii furnizori si produsele acestora. Pentru realizarea dioramelor, MiniTechnik foloseste materiale provenite de la firme germane cu traditie pe piata modelismului, cum ar fi NOCH, Fleischmann, Faller, Vollmer, Viessmann sau Preiser.

"Cea mai mare diorama pe care am realizat-o a fost de 300x160 cm si a costat peste 120 de milioane de lei (3.300 de euro). Am lucrat la ea peste 1.000 de ore. Cea mai mica am terminat-o in 12 ore, a avut 15x15 sm si am vandut-o cu 1,5 milioane de lei", spune Marius Aureliu.

Prima diorama comerciala marca MiniTechnik a fost realizata in 2003 si a avut ca tema un peisaj de iarna, cu o cabana de munte. Aureliu a lucrat la ea 150 de ore si a vandut-o cu 4 milioane de lei (110 euro). In afara dioramelor pentru clienti, firma bucuresteana a inceput sa realizeze dioarme si pentru prezentari la targuri si expozitii. Spre exemplu, in mai 2003, la Salonul Pinocchio-Bucuresti, MiniTechnik a prezentat in premiera in Romania prima diorama comandata digital de un calculator.

"Numarul de diorame care se pot face intr-un an depinde de marimea si de gradul de dificultate. Poti lucra la una si timp de un an. Pretul nu este proportional cu marimea, ci cu gradul de complexitate si tehnicitate al dioramei. O diorama fara material rulant poate costa de la 3 milioane de lei in sus, iar una de 170x100 cm cu peisaj, sine si casute poate varia intre 20 si 50 de milioane de lei (550 de euro - 1.400 de euro)", mai spune Aureliu.



Fosta RDG, tara trenuletelor

Asemeni firmei Sargon, si afacerea MiniTechnick a luat nastere din pasiunea proprietarului pentru modelism.

"Eram mic si imi doream cu ardoare o trusa de trenulet. Nici atunci nu erau foarte ieftine, iar oferta era limitata la doar trei marci din fosta RDG: PIKO Modell-bahn si TT Berliner Bahnen pentru trenulete si VERO pentru casute sau elemente de decor.

La 11 ani, visul mi s-a implinit si am primit cadou o trusa de trenulet pe ecartament de 9 mm. Din pacate, bucuria a fost scurta deoarece, in scurt timp, nu am mai putut gasi accesorii pentru aceasta scara. M-am resemnat si m-am apucat sa colectionez machete de avioane care erau mai accesibile si se gaseau mai usor. La sfarsitul clasei a VIII-a stiam deja ce profesie voi avea: inginer de aviatie. Ceea ce s-a si intamplat", isi aminteste Marius Aureliu.

Dupa revolutie, pe piata romaneasca au inceput sa apara, discret, firme care importau din Germania si Austria produse pentru modelismul feroviar. Inginerul de aviatie a putut sa dea astfel frau liber pasiunii si s-a apucat sa realizeze diorame care faceau deliciul prietenilor. La prima dintre ele a lucrat 80 de ore si a facut-o cadou unui prieten. De altfel, la indemnul prietenilor, in februarie 2003 a infiintat firma MiniTechnik.

"Pe piata romaneasca din acel moment mai existau si alte firme care aduceau materiale pentru modelism, dar care erau axate pe un numar limitat de furnizori si produse. Anul 2003 a fost cel mai greu pentru ca a trebuit sa fac investitii si sa fac firma cunoscuta pe piata. Cele mai eficiente forme de reclama au fost participarile la targuri si expozitii - una cu ocazia Zilei Internationale a Copilului si alta de Craciun, ambele in Bucuresti", a declarat Marius Aureliu.

Principalii clienti ai firmei MiniTechnik sunt colectio-narii, dar printre cei care trec pragul firmei exista si "incepatori" in ale modelismului. Produsele cele mai solicitate sunt din domeniul tehnicii digitale, dat fiind ca acum locomotivele au un decodor digital prin care pot fi comandate total independent una fata de cealalta. Astfel, sistemul permite lansarea de comenzi separate pentru 9999 locomotive si 9999 de semafoare si macaze.

"Prefer sa lucrez singur pentru a fi sigur de calitatea lucrarii sau sa ofer asistenta tehnica si know-how clientului care prefera sa o construiasca singur", spune Marius Aureliu. Exista si cereri neobisnuite. Aureliu povesteste cum unul dintre clienti a solicitat realizarea unui parau real pe macheta. I s-a explicat ca nu se poate obtine un debit suficient cu pompa pe care o avea si, ca urmare, a folosit materiale care imitau apa.



Electroputere la scara redusa

Productia de diorame si comercializarea accesoriilor este adresata doar pietei interne, pana in 2003 machetele si accesoriile de modelism comercializandu-se doar in Bucuresti.

De anul trecut, firma a inceput sa aiba clienti si din Deva, Cluj, Timisoara, Ploiesti sau Constanta. Acestia isi comanda produsele de pe site-ul firmei (minitechnik.ro) si le primesc prin posta. In prezent, MiniTechnik lucreaza cu alte zece firme de profil din Germania, una din Slovenia si alta din Statele Unite, urmand ca in viitor sa isi mareasca numarul de firme partenere. "Ne-am extins si domeniul de activitate, oferind acum si kit-uri de avioane, tancuri, masini sau nave maritime, vopsele si aerografe.

"O astfel de afacere este atipica pentru Romania si de aceea trebuie o mare atentie in gestionarea ei. Piata de desfacere este inca mica si trebuie dezvoltata. Adaosul comercial este mic si de aceea trebuie rulaj mare pentru a realiza profit.

Dar, cu munca asidua o astfel de afacere devine rentabila. In 2004, societatea si-a dublat cifra de afaceri comparativ cu 2003, iar pentru acest an ne asteptam la o crestere de 30%", a explicat Marius Aureliu.

Dupa ce anul trecut a investit in reclama si in constructia site-ului, conducerea firmei intentioneaza anul acesta sa fabrice accesorii pentru trenulete. Un alt proiect este legat de realizarea in varianta CFR a modelului de locomotiva diesel electrica DA-060, produsa de Electroputere Craiova.

Dan Covaci, de la firma Sargon, spune ca vrea sa inceapa cat mai repede exportul intrucat preturile in Occident sunt mai mult decat duble fata de cele din Romania.

"Deocamdata nu am facut export din cauza dificultatilor legate de transport. Produsele sunt fragile si trebuie asigurate", explica el. Prin intermediul site-ului sargonshipmodels.com, machetele realizate de Sargon Invest se adreseaza atat pietei interne, cat si externe.

Distributia din Romania este asigurata, de asemenea, prin vanzare directa catre clienti si prin dealeri la nivel local. "Cei mai multi pasionati de machete de corabii sunt in tari cu porturi - Olanda, Marea Britanie, dar si Germania, Israel, Elvetia", afirma Covaci.

laura.laurentiu@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania