Afaceri de la zero

Patru corporatişti din IT şi publicitate fac afaceri de peste 40.000 de euro cu o fabrică de bere artizanală în Bucureşti

19.06.2019, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Investiţia în producţie a depăşit 100.000 de euro de la înfiinţare până acum, iar anul trecut fabrica a trecut printr-un proces de retehnologizare, prin care a fost montată o instalaţie care a costat aproape 60.000 de euro.

Cristian Dorobănţescu, un IT-ist din Bucureşti, împreună cu alţi trei prieteni din industria de publicitate, au început în urmă cu trei ani producţia de bere artizanală într-o mică fabrică din Berceni care le-a adus afaceri de 200.000 de lei (circa 43.000 de euro) în 2018.

„Noi am fost din primul val de fabrici de bere craft. Ne-am înfiinţat în 2014 şi am mers oarecum pe o cale nebătută. Am recuperat echipamente de la fabrici de lapte, am făcut altele de la zero. Am tăiat, am sudat, am legat, am făcut prima schiţă cu felul în care vor fi poziţionate diversele utilaje în Paint”, povesteşte Cristian Dorobănţescu, unul dintre fondatorii berii Perfektum.

Fiecare dintre ei a început ca berar amator, în anii 2010-2011, când pe piaţă apăreau primele idei despre cum îţi poţi face berea singur. Producţia într-un mod organizat a început în 2016, la doi ani după primele planuri în acest sens.

Atelierul se află într-un spaţiu închiriat de pe o fostă platformă industrială din zona de sud a Capitalei, iar prima şarjă de bere a numărat 800 de sticle care au ajuns în câteva baruri din Bucureşti.

Investiţia în producţie a depăşit 100.000 de euro de la înfiinţare până acum, iar anul trecut fabrica a trecut printr-un proces de retehnologizare. A fost montată o instalaţie mai bună, care a costat aproape 60.000 de euro.

„Fără tone de entuziasm şi pasiune, nopţi nedormite şi suportul familiilor, cred că nu reuşeam să scoatem nici prima sticlă până acum. Cred că, de fapt, suntem la 20% din cât ar trebui cu adevărat ca să faci o fabrică de bere artizanală”, spune Cristian Dorobănţescu.

Momentan, producţia de bere este o activitate pe care cei patru fondatori – Cristian Dorobănţescu, Dan Stratulat, Bogdan Sturza şi Alexandru Platon – o desfăşoară doar în timpul liber, însă planul este ca, până la sfârşitul acestui an, să renunţe la joburile din companii şi să se dedice exclusiv acestui business.

„Vom lansa beri noi şi vom experimenta cu nişte idei artizanale. Procesul de fabricaţie începe cu o reţetă. Malţul se pune în apă, la o anumită temperatură. Se ţine acolo timp de o oră, apoi se fierbe o oră, se adaugă hamei, se răceşte şi avem gata mustul de bere, care se pune în tancurile de fermentare. În fiecare moment, poţi face intervenţii care pot rezulta într-o bere diferită”, spune Cristian Dorobănţescu.

Capacitatea de producţie a fabricii Perfektum este de 10.000 de litri pe lună, vârfurile de vânzări fiind în perioada cu vreme caldă. La polul opus, în ianuarie-februarie se vinde cea mai puţină bere.

„Nu ne-am recuperat investiţia până acum, banii nu vin aşa uşor. Trebuie să investeşti continuu, să-ţi perfecţionezi instalaţia.”

Berea Perfektum se găseşte în baruri, restaurante, magazine, locuri specializate în bere artizanală (craft), în Bucureşti, dar şi în restul ţării, în oraşe ca Sibiu, Iaşi, Cluj-Napoca, Arad, Timişoara, Braşov, Constanţa sau Sfântu Gheorghe.

Din portofoliul Perfektum, fac parte patru beri de bază constant, la care se adaugă berile de sezon. Producţia unui singur tip de bere durează o lună, iar preţul ajunge la 14-15 lei pe sticlă, în funcţie de locul de unde este cumpărată.

Cei patru asociaţi din spatele berii Perfektum ţintesc să ajungă şi la export cu băuturile lor, având în vedere pentru moment Europa, în special ţările nordice.

 
Producţia unui singur tip de bere durează o lună, iar preţul ajunge la 14-15 lei pe sticlă, în funcţie de locul de unde este cumpărată.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania