Afaceri de la zero

Obrazul electrostimulat cu cheltuiala se tine

02.04.2004, 00:00 Autori: Alexandra Badicioiu , Dana Ciriperu


Modul de selectare a personalului si dotarea cu echipamente de ultima generatie sunt cele doua metode de baza folosite de centrele de intretinere din Cluj pentru a se diferentia pe piata. Unele firme isi recruteaza personal de specialitate din antrenori care au urmat scoli de balet la Moscova, la Budapesta sau la Atena, stilisti care au efectuat cursuri de specialitate in Londra sau Paris, colaboratori in centrele din Anglia, Grecia, Ungaria. "Am pastrat legatura cu oamenii din Londra, de la centrele de unde am lucrat. Obisnuim sa facem schimburi de experienta in mod frecvent", spune doctorul Anghelus, patronul centrului Altermed. Alte saloane au angajat cadre medicale specializate in fizioterapie pentru a prescrie tratamente pe baza unor consultatii medicale.
In ceea ce priveste dotarea cu echipamente, aceasta cuprinde aparate de electrostimulare musculara si drenaj limfatic, cu de programe computerizate, aparate de terapie cu laser, cu lumina polarizata, sauna, echipamente pentru tratamentul cu ultrasunete si pentru reflexoterapie. Unele saloane dispun, in plus, de cate un bar cu sucuri de fructe, ceaiuri de plante si produse naturiste, iar altele si-au deschis puncte de vanzare cu suplimente nutritive.



Piata centrelor de intretinere din Cluj s-a dezvoltat spectaculos in ultimii ani. Daca pana in 1999 existau numai saloane mici, cu o gama restransa de servicii, in prezent cererea mare pentru intretinerea corporala a dus la infiintarea unor centre dupa modelul occidental.



In afara de gama clasica de servicii, centrele de intretinere din Cluj si-au dezvoltat progresiv o oferta din ce in ce mai competitiva, prin tratamente exotice si inedite, cu care fiecare centru aspira sa se diferentieze de celelalte: aerobic, step, dance, tae bo (aerobic pentru gravide), impachetari anticelulitice, masaje brevetate cu digitopresiune pentru antistres, tratamente antirid, impotriva poluarii tenului sau pentru luminozitatea acestuia, programe de lipoliza si chiar infiintarea unor puncte de comercializare a produselor naturiste. "Cele mai solicitate servicii sunt tratamentele anticelulita, de scadere in greutate sau antirid", declara doctorul Anghelus, patronul centrului Altermed.





O investitie buna se amortizeaza in cinci ani



Energy Bodybuilding & Fitness a aparut pe piata clujeana intr-o perioada in care "salile de cartier" constituiau singura oferta pentru intretinerea corporala. Valoarea totala a investitiei s-a ridicat la peste 100.000 de euro, in conditiile in care cei 500 mp destinati salilor din cartierele Gheorghieni si Manastur erau deja in proprietatea firmei. "Orice investitie care poate fi amortizata in cinci ani este o investitie profitabila. In cazul nostru, investitia nu a fost inca amortizata, pentru ca trebuie sa luam in calcul si valoarea totala a spatiilor amenajate pentru cele doua sali", spune Octavian Tamas, proprietarul firmei.



Fistiq a aparut pe piata clujeana in 2002. "Investitiile in centru s-au facut treptat", spune patroana Fistiq, Adela Sampalean. "Am inceput cu un salon de cosmetica si coafor. Dupa ce am deschis sala de sport, s-a dezvoltat si pachetul de servicii". In prezent, Fistiq are 29 de angajati specializati.



Altermed, centru de medicina complementara si estetica corporala, a fost infiintat in 1999, dupa modelul centrelor de intretinere din Londra, de catre doctorul Anghelus, medic specialist in balneofizioterapie. Patronul centrului Altermed a lucrat in Anglia, la Harley Street Treatments si, preluand modelul occidental al centrelor de intretinere, a infiintat in Cluj-Napoca, primul centru de medicina complementara.



"In Anglia, centrele sunt mult mai complexe. Exista chiar si librarii de specialitate in cadrul acestora", explica doctorul Anghelus. "Am plecat de la 5.000 de dolari si apoi, cu achizitionarea aparatelor si modificarile pentru spatiu, am ajuns la aproximativ 30.000 de dolari. Dar investitiile se amortizeaza foarte greu in timp, pentru ca preturile pentru aceste tipuri de servicii sunt mult mai mici in Cluj".





Tarifele triaza clientela



Preturile sunt variate, in functie de natura serviciului dorit. Modificarile semnificative la nivelul tarifelor, corespunzatoare unei imbunatatiri a serviciilor, triaza imediat clientela. "Am intrat pe piata cu un pret foarte mic - in 2000, un abonament costa 200.000 lei -, dar din cauza spatiului limitat de antrenament am ridicat pretul abonamentelor, pentru a evita supraaglomerarea si pentru a selecta clientela", declara Octavian Tamas.



O ora de masaj cu arome naturale variaza in jurul sumei de 300.000 de lei, o ora de sauna - 100.000 de lei, abonamente lunare pentru tratamentul cu ultraviolete - 250.000 de lei, iar un abonament de 10 sedinte pentru electroterapie, costa intre 1 milion si 2,5 milioane de lei. Pentru serviciile de cosmetica si coafura, preturile variaza intre 150.000 pentru tuns si 3 milioane de lei pentru coafuri cu suvite.



Pentru a atrage clientela, Energy Bodybuilding & Fitness ofera tarife diferentiate. Un om de afaceri plateste 600.000 de lei pentru un abonament lunar cu sauna inclusa, in timp ce un student clujean plateste cu 50.000 de lei mai putin pentru acelasi tip de serviciu. Intreaga politica de incasari a Energy se pliaza pe mobilitatea studenteasca. Octavian Tamas, de profesie economist, stie deja cum evolueaza profitul in afacerea pe care o conduce. "Sezonul" incepe in octombrie, cunoaste o perioada de stagnare in preajma sarbatorilor de iarna si a sesiunii studentesti, dupa care se inregistreaza o cererea ridicata pana la jumatatea lunii mai, cand afacerea incepe sa-si piarda din rentabilitate. Media lunara a abonatilor este de aproximativ 200 de persoane, dintre care 70% sunt studenti.



La Altermed, numarul clientilor depaseste 50 pe zi, estimeaza doctorul Anghelus, multi dintre acestia veniti in principal pentru a-si procura produse naturiste. "Cele mai solicitate produse naturiste sunt cele pentru scaderea greutatii", spune patronul Altermed. Pretul acestora variaza intre 65 de mii si 500 de mii flaconul.



In privinta clientilor de la Fistiq, patroana Adela Sampalean considera ca se poate vorbi de o diferentiere a cererii pentru un serviciu sau altul in functie de varsta celui care il solicita. "Cei mai in varsta prefera masaj, coafor si cosmetica, iar tinerii, in special liceenii - aerobic si fitness. De asemenea, exista o proportie semnificativa de barbati care solicita serviciile noastre: cosmetica, pedichiura, manichiura, coafor". Indiferent de categoria de clientela insa, patroana Fistiq considera ca si-a atins scopul: "Ceea ce ne-am propus noi a fost sa dezvoltam la clientii clujeni dorinta de a investi in propria persoana".

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania