Afaceri de la zero

Nu numai somnul ratiunii naste monstri

29.08.2003, 00:00 Autor: Adriana Andronescu

Orice se poate intampla pe marile ecrane: monstrii ataca orasele, dinozaurii prind viata, intreaga planeta este distrusa. Din nefericire, filmele autohtone au ramas repetente la acest capitol.
Efectele speciale din productiile romanesti se reduc la cateva cazaturi, cauzate in general de impuscaturi. Daca maestrii autohtoni se limiteaza in continuare la pete de suc de rosii pe hainele actorilor, care sugereaza rani, cei de la Hollywood au reusit de mult sa arunce in aer Casa Alba, sa distruga orase intregi sau sa populeze planeta cu cele mai ciudate creaturi. Faptul ca la noi nu s-a dezvoltat o industrie a efectelor speciale e legat in primul rand de lipsa de bani de pe piata divertismentului, dar probabil si de ideea ca e cam neserios sa te specializezi in asa ceva in Romania. Pe de alta parte, efectele speciale au ajuns sa se identifice acum aproape complet cu imaginile si animatiile create de computer, astfel incat multi sunt tentati sa considere ca plasticul, cauciucul sau vopselele nu prea mai au ce cauta in domeniu. In realitate, talentul de a confectiona un extraterestru sau de a face de nerecunoscut un chip omenesc cu masti si mulaje e la mare pret in strainatate, iar artistii care se indeletnicesc cu asa ceva compun o elita bine platita in lumea cinematografiei, dar si a publicitatii.
Exista si la noi unii care se incumeta sa considere ca pot face bani din vanzarea de astfel de creatii. Un artist plastic timisorean si-a deschis acasa un mic atelier de efecte speciale, unde creeaza maini din silicon, monstri si personaje extraterestre. Si-a probat talentul pana si la un spectacol de teatru, cand, gratie efectelor sale speciale, cei din sala au fost ferm convinsi ca o actrita si-a taiat venele pe scena.Desi isi castiga existenta ca restaurator de mobila veche, artistul plastic timisorean Eugen Varga a inceput sa confectioneze obiecte  de la bube convingatoare din latex pana la masti monstruoase sau chiar personaje care ar putea, cu foarte putine retusuri, sa joace in filme."Din pacate, cererea este foarte mica", spune el, fara sa abandoneze insa ideea ca la un moment dat va exista in Romania o piata buna pentru asa ceva. "Deocamdata, principala incurajare vine din partea fiicei mele, care nu se mai sperie de nimic, pentru ca a crescut printre monstrii creati de mine. Tot timpul oamenii din jurul meu mi-au spus: Nu esti normal la cap! Daca gandesti ca un american, du-te in America!", spune tanarul artist, care nu s-a gandit insa niciodata serios la emigrare.



Personaje de cauciuc
Fie ca e vorba de monstri care joaca in filme alaturi de oameni, de machiaje si masti speciale ori de trucuri gratie carora eroii trec prin foc fara sa se arda, efectele speciale presupun in primul rand indemanarea de a folosi materialele cele mai potrivite astfel incat realismul unei productii cinematografice sa fie pastrat indiferent cat de nenaturale ar fi situatiile imaginate de scenaristi. Polimerii, de pilda, joaca un rol important in multe filme celebre. Personajele sunt create cu ajutorul lor, pentru ca actorilor li se creeaza identitati stiintifico-fantastice. In "Star Trek", capul lui Mr. Wolf este creat dintr-o spuma de cauciuc, cu masurile actorului Michael Dorn. Si uniformele lui Worf si Troi sunt din polimeri. Alt personaj celebru, Edward Maini de Foarfece, are fata acoperita cu cicatrice din cauciuc, iar machiajul este unul rezistent la transpiratie. Tot cu ajutorul polimerilor au fost create lucruri care nu exista. A mai fost nevoie si de lemn si vopsea pentru a face locuri ca Gotham City din filmul "Batman" sau gradina lui Edward Maini de Foarfece. Toate sculpturile lui in forma de animale pe care le facea din simple tufisuri sunt, de fapt, frunze de plastic. Creaturile din filme pot sa fie urate, ca Jabba, de exemplu, sau dragute, ca Yoda, ambele din Star Wars. Totusi, aceste doua personaje au foarte multe in comun: sunt papusi cu schelete mecanice, care sunt finisate cu piele facuta din cauciuc. Cu un machiaj artistic si cu accesorii realiste ca ochi si par, aceste creaturi prind viata.Cei care se ocupa de efectele speciale trebuie sa cunosca in detaliu miscarile animalelor si ale oamenilor, pentru ca personajele lor stiintifico-fantastice sa se miste intr-un mod cat mai realist. In ciuda aparentelor, expresia fetei lui E.T. nu este deloc de natura extraterestra. Specialistii spun ca forma ochilor si fata sunt foarte asemanatoare cu cele ale unei pisicute sau ale unui copil.



De ce arata bine sosul din reclama
Desi cine vorbeste de efecte speciale se gandeste in primul rand la filmele artistice, o piata mult mai stabila si deseori mai rentabila pentru furnizorii de astfel de servicii este industria publicitatii. Reclamele la produse alimentare, de exemplu, au nevoie intotdeauna de “stilisti” care pregatesc cafeaua, berea, fripturile sau sosurile sa arate apetisant, cu ajutorul unor artificii cosmetice. Iar in strainatate exista nu numai meseria de “food stylist” ca atare, pentru care trebuie urmate cursuri de specialitate, dar si companii care se ocupa cu vanzarea de materii prime si substante pentru profesionistii de “food styling”, de la spume sintetice, solutii de produs fum sau abur, pudre, coloranti si pana la seringi, pipete, spatule, atomizoare si alte instrumente care par la prima vedere excesiv de complicate si de numeroase in raport cu scopul urmarit. Dar si acestea sunt efecte speciale. Cele mai multe din companiile care vand chimicale destinate sa infrumuseteze alimente au in oferta, de altfel, si materiale ori dispozitive de produs efecte speciale pentru teatru si film.Food styling-ul se practica insa nu numai pentru reclame, ci si pentru filmele artistice. Delores Custer, food stylist care preda la Culinary Institute of America si a lucrat in ambele domenii, sustine ca in cazul reclamelor e mai putin de muncit, fiindca efectele speciale urmaresc compunerea unei imagini finale unice pe baza careia se realizeaza reclama, in timp ce la un film trebuie lucrat continuu, turnarea aceleiasi scene de mai multe ori presupunand repetarea procedurilor: “Pentru o scena unde spectatorul vede un personaj mancand un hamburger, eu pot sa am nevoie chiar si de 35 de hamburgeri”.



Un alien de cinci kilograme
Una dintre piesele de rezistenta ale colectiei timisoreanului este un extraterestru creat in anul 1992, dupa o fotografie de numai cativa centimetri aparuta intr-o revista straina. Eugen Varga spune ca i-a luat o luna numai ca sa-l modeleze din ghips, o saptamana sa-i creeze dintii, cateva saptamani sa-i faca negativul in ghips si sa-l finiseze in aluminiu. "Dintii lui sunt o combinatie intre dentitia unui om si a unui caine, iar craniul seamana cu cel uman, cu cel al unui delfin si cu o insecta", isi descrie el creatia. Artistul a reusit sa-l vanda imediat, pe suma de 600 de marci. Ciudatul alien cantareste cinci kilograme si e inalt de o jumatate de metru.In rest, una dintre putinele ocazii publice pe care le-a avut pana acum Eugen Varga pentru exersarea talentului sau a fost in 1998, la punerea in scena Teatrului German din Timisoara a piesei "Domnisoara Julie", de August Strindberg. Eugen Varga a fost desemnat atunci sa se ocupe de efectele speciale. "Aveau nevoie ca actrita sa-si taie venele pe scena. Ideea m-a vrajit. Am avut nevoie de mulajul mainii, un strat de silicon, o placa de de aluminiu, subtire, usoara si dura, o punga de sange si de piele siliconica", spune acesta. Fara nici un ajutor din partea computerului, ci doar cu luminile atent pozitionate, actrita a reusit sa-si taie venele foarte convingator, in fata spectatorilor stupefiati de realismul scenei.



O industrie a iluziilor
Efectele speciale au aparut inaintea camerei de luat vederi. In anii 1700, magicienii foloseau deja multe tehnici de iluzii optice, cu care isi uimeau auditoriul. Unul dintre cele mai populare trucuri era o cutiuta prevazuta cu o sursa de lumina si cu un perete semitransparent, care era folosita pentru proiectarea imaginii unor figuri cunoscute in epoca. Audienta era inspaimantata, iar unii magicieni au fost chiar inchisi pentru satanism.Primul maestru al efectelor speciale este Georges Melies. In filmul "The Conjurer", turnat in anul 1899, el a reusit sa dispara, a facut-o si pe asistenta sa sa dispara, apoi sa apara din nou si sa se transforme in confetti. Magicienii efectelor speciale de astazi pot face sa dispara orase intregi; procedeul este insa acelasi, doar tehnologia a avansat.Pionierii efectelor speciale au reusit in acele vremuri sa faca o imagine discontinua sa para continua, prin simpla oprire si apoi pornire a camerei de luat vederi. Alt efect frecvent folosit a fost de a face oamenii sa para pe ecran foarte mari sau foarte mici.



Premii pentru efecte speciale
Cea mai mare schimbare in evolutia efectelor speciale a avut loc in secolul trecut, datorita computerelor. Cu ajutorul lor pot fi creati oameni, cladiri, animale, monstri si chiar si "Titanicul" a putut fi scufundat din nou. Peliculele trilogiei "Star Wars" au suferit in 1997 o interventie tehnica, gratie careia multe secvente au fost refacute cu ajutorul celei mai moderne aparaturi digitale. Proiectul de restaurare a costat in jur de 15 milioane de dolari - totul de dragul efectelor speciale.O categorie aparte de premiati ai Academiei Americane de Film sunt persoanele fizice sau companiile care dezvolta programe de efecte speciale, adica latura tehnologica a filmelor. Una dintre companiile premiate recent, Mental Images, a contribuit la realizarea filmelor "Star Wars II" si "Harry Potter si Camera Secretelor". Produsul de marca al companiei este Mental Ray, un program foarte complex care utilizeaza algoritmii matematici pentru a interpreta instructiunile de descriere a unei scene tridimensionale si pentru a le transforma in imagini.Filme ca "Jurassic Park" sau "Jumanji" au facut animatia computerizata sinonima cu efectele speciale. Compozitia digitala moderna ofera creatorului de film ceea ce computerul ii ofera scriitorului: un numar infinit de instrumente de editare. Elemente diferite pot fi adaugate ulterior, pot fi modificate sau mutate, totul fara efort, doar cu ajutorul unui computer. Cu toate acestea, multe din vechile iluzii descoperite la inceputul Hollywood-ului se folosesc si acum.



Cat mai multe camere video
Una dintre cele mai simple tehnici generatoare de efecte speciale, folosita in "Lost in Space", presupune 30 de camere video, aranjate in jurul unui obiect. Toate filmeaza un anumit moment in acelasi timp, iar imaginile captate sunt montate una dupa alta, pentru a sugera rotatia. Tehnica folosita in "The Matrix" este mult mai sofisticata. Nu numai rotatia este sugerata, dar actorul se misca el insusi in "slow motion" in timpul filmarii. Cel putin cinci tehnici de efecte speciale sunt combinate pentru a obtine imaginea finala: un numar mare de camere video filmeaza scena, dar nu toate in acelasi timp; este folosit un ecran verde; actorul este suspendat de tavan cu corzi care sunt sterse ulterior pe computer, asa ca pe ecran apare ca pluteste in aer sau ca se prabuseste numai pe jumatate; urmeaza efectele adaugate pe calculator, prin care regizorul poate sa incetineasca sau sa grabeasca ritmul actiunii; computerul genereaza fundalul, care este apoi supraimpus pe film.



Miniaturi celebre
Aproape toate filmarile pentru "Godzilla" au avut loc in studio, unde creatorii de efecte speciale pot sa adauge ulterior o multitudine de fundale care nu sunt afectate de conditii naturale ca lumina, vantul sau ploaia. Doar scenele cu monstri sunt filmate afara - unde nu este nici o limita de inaltime si unde cerul liber poate fi folosit ca fundal - si scenele care implica un pericol, cum sunt exploziile. Numai ca Godzilla, monstrul de 60 de metri, are in realitate doar 2,2 metri. Orasul pe care il distruge este construit din miniaturi, care au nevoie de o lumina mult mai intensa decat in mod normal pentru a parea reale. Focul pe care il scuipa Godzilla sau reflectiile de la explozii sunt adaugate ulterior, pe computer, cu grija, pentru ca lumina pe care o reflecta trebuie sa se potriveasca cu celelalte elemente din cadru. Miniaturi sunt folosite in "Titanic", "Armageddon" sau "Star Wars Episode I: The Phantom Menace". Si Casa Alba care a fost distrusa atat de convingator in filmul "Independence Day" este o copie miniaturala, facuta din lemn si plastic.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania