Afaceri de la zero

Liza Mămăligă, fondatoare Batonash: Am început cu două tipuri de Batonash – nuci şi prune, migdale şi cocos. Apoi am diversificat şi am început să facem şi cu alune de pădure şi căpşuni, alune de pădure şi cacao, migdale şi portocale, arahide şi cacao, unt de arahide.

Nişa deserturilor specializate. Antreprenorii din producţia de dulciuri pariază pe laboratoare cu un singur produs vedetă

07.05.2020, 17:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Chiar dacă pandemia le-a închis uşile fizice ale afacerilor, cei mai mulţi au continuat să producă pentru a livra. Iar livrările s-au dovedit a fi un serviciu valoros în ultimele două luni.

De la clătite la croissante, de la cozonac la cheesecake, de la brioşe la batoane cu semin­ţe şi miere, antreprenorii care au creat afaceri de la zero în domeniul cofetăriei şi al patiseriei şi-au conturat încă de la început o nişă. Astfel, in­spiraţi de o idee sau o experienţă, ei au ales să pa­rieze nu pe cofetării sau patiserii „cu de toate“, ci pe laboratoare mici, cu un singur pro­dus vedetă.

Chiar dacă pandemia le-a închis uşile fizice ale afacerilor, cei mai mulţi au continuat să producă pentru a livra. Iar livrările s-au dovedit a fi un serviciu valoros în ultimele două luni.

Pentru Armand Sima şi prietena lui, Cătăli­na Opriş, povestea Fika 18 a început să se scrie într-o călătorie în Barcelona. Inspi­raţi de croissantele pe care le-au mân­cat acolo, au decis să „fure“ se­cre­tul producţiei şi au pus ulterior bazele unei afaceri proprii cu acest profil, în Bucureşti. Aşa că, folo­sind o finanţare de 44.000 de euro prin programul Start-Up Nation şi încă 40.000 de euro din resurse pro­prii, cei doi au deschis un laborator de croissante în zona metroului Aurel Vlaicu din Capitală. Din ga­ma de produse, fac parte croissante cu cheese­cake şi gem de căpşuni, cu zmeură şi migdale, cu fistic, cu ciocolată.

Tot în cuplu s-a născut şi afacerea Cozonacul.ro, iar Paştele care tocmai a trecut a fost o perioadă cu multe eforturi pentru Dan Posea şi prietena lui, Medeea Piron, comenzile venind pe bandă rulantă. „Suntem închişi în laborator“, au scris ei pe pagina de Instagram a afacerii.

Cum au început? Dintr-odată, în 2017, în mijlo­cul verii, când, la o cafenea cu cel mai bun prie­ten, Dan Posea şi-a dat seama că nu ştia de exis­tenţa unui site sau a unui laborator care să vân­dă cozonaci tot timpul anului, şi nu doar de Crăciun sau de Paşte. Aşa a apărut Cozonacul.ro, un proiect care începe în labo­ra­torul de cozonaci de pe calea Şerban Vodă şi se termină pe buzele fiecărui pofticios.

Un singur produs este vedetă şi la Nominoë, o creperie aproape de Piaţa Victoriei din Bucu­reşti. Businessul a pornit când Olavy-Theodor Pecou s-a întors în România la începutul anilor 2000, după ce a stat în Franţa mai mulţi ani. Inspirat de gastronomia specifică regiunii Bretania (din vestul Franţei), el şi soţia lui, Dana Pecou, au decis să pornească o afacere în care în centrul atenţiei sunt clătitele bretone, care au la bază făina de hrişcă. De conceperea reţetelor se ocupă Theodor Pecou, în vreme ce soţia sa le pune în practică în bucătărie. Aproape toate preparatele poartă numele unui personaj istoric, chiar şi denumirea localului – Nominoë – fiind o aluzie la primul rege al Bretaniei.

Şugubăţ este un alt business de deserturi care şi-a găsit o nişă. Cheesecake-ul este în prim-plan de această dată. Alex Manole, un antre­pre­nor cu ex­pe­rien­ţă în co­mu­ni­care şi în HoReCa, a creat bran­dul Şugubăţ, pe care l-a pus pe o ru­lo­tă şi, ulterior, pe un spa­ţiu fizic în Bucureşti un­de vinde cheesecake-uri pe băţ. Acumulase deja ex­perienţă în domeniul food truck-urilor cu ru­lo­tele Burger Van, pe care le-a adus la festi­va­luri precum Summer Well, Electric Castle şi Untold. În mai 2019 a decis să aducă, pe piaţa ru­lo­telor de acest tip, şi una care să vândă deserturi şi aşa a apărut Şugubăţ. Primele vânzări le-a fă­cut la festivaluri, unde cheesecake-ul pe băţ este un produs practic, putând fi mâncat din mers.

 

Din Bucureşti, în toată ţara

În Iaşi, un local nişat în producţia de deser­turi este Mufftangerie, specializat, după cum o sugerează şi numele, în brioşe. Ele sunt plămă­dite şi coapte de Maria şi Ionuţ Baltag. Ea este economist, iar el e IT-ist,  dar au ajuns să-şi petreacă cea mai mare parte parte a timpului în bucătărie. Au investit 15.000 de euro din economii în echipamente, accesorii pentru gătit, semnalistică şi toate dotările necesare spaţiului de producţie. După deschiderea unităţii din Iaşi, Maria şi Ionuţ Baltag au primit şi o finanţare de 200.000 de lei (peste 43.000 de euro) prin programul Start-Up Nation.

„Făceam de ani buni brioşe din plăcere, experimentam încercând să găsim reţeta perfectă de aluat“, au povestit cei doi antreprenori din Iaşi. Reţeta perfectă au găsit-o şi au transformat-o rapid în afacere.

Tot de la Iaşi vine şi Batonash, un brand de batoane nutritive cu miere şi seminţe, conceput de Liza Mămăligă. Ea a început să se gândească serios la producţia acestor dulciuri după ce a realizat că mierea pe care o producea în Republica Moldova ar putea fi folosită şi altfel decât în starea ei brută. Aşa a ajuns să deschidă o fabrică în Iaşi, unde produce, sub brandul Batonash, gustări sub forma unor batoane.

„Am început cu două tipuri de Batonash – nuci şi prune, migdale şi cocos. Apoi am diversificat şi am început să facem şi cu alune de pădure şi căpşuni, alune de pădure şi cacao, migdale şi portocale, arahide şi cacao, unt de arahide. Pe lângă aceste ingrediente, toate batoanele conţin seminţe, fulgi de ovăz, fructe uscate şi miere. Mierea e cea pe care o producem în Moldova, iar pentru celelalte ingrediente avem furnizori din România. Avem idei şi de produse noi, dar le vom lansa mai târziu“, povestea recent Liza Mămăligă în emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Ideile sunt multe, entuziasmul este, de multe ori, nemărginit. Iar antreprenorii de la zero se plămădesc şi ei cu fiecare provocare nouă care apare.

 

Din gama de produse Fika, fac parte croissante cu cheesecake şi gem de căpşuni, cu zmeură şi migdale, cu fistic, cu ciocolată.

 

Aproape toate preparatele poartă numele unui personaj istoric, chiar şi denumirea localului – Nominoë – fiind o aluzie la primul rege al Bretaniei.

 

Paştele care tocmai a trecut a fost o perioadă cu multe eforturi pentru Dan Posea şi prietena lui, Medeea Piron, comenzile de cozonaci venind pe bandă rulantă.

 

În Iaşi, un local nişat în producţia de deserturi este Mufftangerie, specializat, după cum o sugerează şi numele, în brioşe.

 

La festivaluri, cheesecake-ul pe băţ este un produs practic, putând fi mâncat din mers.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania