Afaceri de la zero

Intr-adevar, e foarte greu sa alegi intre o piele de caiman si una de pisica de mare

07.06.2004, 00:00 Autor: Cecilia Stroe

In toate tarile in tranzitie, importanta snobismului ca factor de stimulare a consumului pentru produsele de lux n-a trecut neobservata de economisti si sociologi.
Un cartier de vile impozante aflate in constructie denota procesul de consolidare a categoriei care a izbutit sa acumuleze cel mai rapid bogatie; un iaht personal, un Hummer sau un Maserati sunt insa marci ale luxului care demonstreaza ca respectiva categorie a ajuns in faza de stabilizare si ca reprezentantii ei simt nevoia sa se diferentieze acum nu fata de restul societatii, ci fata de ceilalti din aceeasi sfera sociala cu ei. Asa se explica de ce importatorii de bunuri de lux, unele cu totul exotice, ca armurile decorative de Toledo sau cizmele din piele de strut, spun cu totii ca romanii care pot sa-si permita aceste bunuri nu se uita la bani atunci cand ceva le place.
Pentru Michel Dumitrescu, cizmele western fabricate in Europa, mai precis in Spania, reprezinta incaltamintea perfecta. Le-a descoperit in '82, in Italia si nu s-a lasat pana nu le-a lansat si pe piata romaneasca, luna trecuta. "Cizmele pe care le-am adus eu in Romania nu le-am vazut la un loc in nici un magazin din lume", spune el despre colectia adusa, care cuprinde de la modele clasice la cele realizate in intregime manual, din piele de pisica de mare, caiman, strut, crocodil sau soparla.
In ceea ce il priveste, Dumitrescu e o reclama umblatoare: poarta numai cizme western de peste 25 de ani - o "fixatie maniacala", cum o numeste, pe care a transformat-o intr-o afacere pentru ca, spune el, are negustoria in sange: "Am facut primele afaceri la 12 ani, vindeam la scoala guma de mestecat si tigari la bucata, iar de-atunci m-am ocupat tot timpul de comert, nu am lucrat niciodata ca angajat, cu program, salariu si concediu platit".
Stabilit in Italia din 1978, Dumitrescu a mai incercat acelasi gen de afacere imediat dupa 1990. A adus in Romania cizme western Bekeros, care nu au "mers", pentru ca la acea vreme "piata nu era pregatita". Acum insa este convins ca afacerea va fi profitabila. "Spaniolii de la Sendra au cea mai mare gama de modele din lume, cu aproape 5.000 de modele aflate in productie continua, realizate cu tehnologie brevetata Goodyear si certificata ISO9002", sustine importatorul.



Dealeri cu preturi fixe
Sendra Boots este marca sub care produce compania spaniola Albacete Industrial, infiintata in 1913 de familia de cizmari Sendra, ajunsa acum la a patra generatie care conduce afacerea. Firma are sediul in orasul Almansa din regiunea Albacete, o localitate vestita pentru traditia sa artizanala in domeniul pielariei. Aici, firma produce toate colectiile pe care le vinde la ora actuala, cu exceptia uneia realizate exclusiv manual, din piei exotice, produsa in Mexic.
In Almansa, Albacete Industrial are 150 de angajati si o fabrica de 10.000 mp, unde produce incaltaminte si accesorii western si motor, unele sub marca proprie, unele pentru marci ca Gucci si Donna Karan. In plus, este distribuitorul exclusiv de incaltaminte Harley-Davidson pentru Spania si Portugalia. Pentru vanzarea produselor proprii in strainatate, firma familiei Sendra are distribuitori in 20 de tari.
Firma lui Dumitrescu, MCD Top Company, este singurul distribuitor autorizat al produselor Sendra pe piata romaneasca. Dumitrescu a obtinut exclusivitatea anul trecut in noiembrie, dupa o discutie cu Javier Sendra, actualul patron al companiei spaniole. L-a invitat la Bucuresti si l-a convins, spunandu-i ca nu va oferi produsele spre distributie decat unor comercianti la fel ca el, adica "pasionati si competenti".
Investitia in afacere nu a fost mare, marturiseste importatorul. "Nu sunt necesari bani multi in afacerea asta, vorbim de o suma in jurul a 20.000 de euro", precizeaza Dumitrescu, in opinia caruia esentiale sunt insa relatiile personale si know-how-ul.
Desi se gandeste la cate un dealer in fiecare oras mare din tara, Dumitrescu nu intentioneaza sa dea marfa oricui si oricum, iar politica sa de vanzari este "foarte clara": "Voi impune distribuitorilor preturile de vanzare catre public si daca le modifica, in sus sau in jos, a doua oara nu le mai dau marfa", ameninta el.



Clienti care vin "ca la dentist"
Pana atunci, el vinde produsele direct din showroom, unde dupa cum spune, clientii vin "ca la dentist", cu programare. "Sunt mai multe categorii de clienti: sunt clienti din generatia mea, care au cultura rock si hippie, tineri, dar si oameni de afaceri", a observat managerul, in opinia caruia, in mod cu totul intamplator, acum este un moment bun pentru tipul acesta de marfa, avand in vedere ca hainele si accesoriile country-western au revenit la moda.
Cizmele aflate in productie in fabrica din Spania au preturi intre 190 si 240 de euro, iar cele din piele de piton intre 360 si 550 de euro. Modelele realizate in Mexic din piele de crocodil, soparla texana sau pisica de mare, pielea considerata cea mai rezistenta din lume, se vand la preturi care incep de la 800 de euro. Aceeasi colectie include si cizme din piele bovina, cizelata manual, al caror pret se ridica la 1.500 de euro. "Pe toate le poti purta vreme de peste 20 de ani, este imposibil sa le strici", sustine Dumitrescu.
De cand a descoperit cizmele Sendra, Dumitrescu nu a mai cumparat alte marci, ba chiar are in momentul de fata o colectie de peste 20 de perechi. Dupa cum explica el, la acest tip de incaltaminte "secretul" il reprezinta calapodul. "In cazul in care cizma western nu are calapodul bun, oricat ar fi de frumoasa, tot iti rupe picioarele; daca are calapodul bun este insa o incaltaminte mai comoda decat cea sport".
A vandut inca din prima zi in care a descarcat transportul, din toate modelele de cizme dintr-o gama pe care a gandit-o astfel incat sa fie cat mai variata si care cuprinde si modele clasice, care pot fi purtate chiar si la costum, dar si un model foarte nou, o cizma gen motor lansata de fabrica spaniola luna trecuta.
Perspectivele sunt bune, spune Dumitrescu. Dincolo de puterea scazuta de cumparare din Romania, romanul care poate sa-si permita aceste cizme este un client mai bun decat alti europeni, considera el: "Nu sta la discutii si nu se uita la bani: ii place sa fie original, sa aiba lucruri deosebite si stie sa aleaga".



Ce mai inseamna astazi "western"
Faptul ca o firma spaniola, ca Albacete Industrial, a ajuns un producator important de cizme western nu trebuie sa mire. Departe de a fi ramas monopol american, "autenticitatea western" in materie de jeans, cizme sau palarii a ajuns un concept care nu mai are legatura cu originea nationala a producatorilor, ci cu tendinta marilor marci globale de a capata o nisa de piata in plus. Categoria "western" tinde, asadar, sa se dilueze: la un capat se afla categoria "rodeo", unde se inghesuie firmele americane care mizeaza intr-adevar pe traditia si autenticitatea country, in timp ce la celalalt capat se afla categoria "motor", reprezentata de producatori de la Gucci la Harley-Davidson, pentru care cizmele cu tinte, toc tesit si catarame enorme sunt niste produse de lux oferite unui cowboy urban si motorizat, care calareste o motocicleta in loc de cal. Pentru o asemenea diluare a categoriei "western" e responsabila, evident, si moda: aparitiile in public ale unui George W. Bush care a tinut sa-si sublinieze originea texana prin palarie si cizme de cowboy sau tema "cowgirl" din concertele si clipurile Madonnei, aferente albumului "Music", s-au dovedit de natura sa revitalizeze interesul pentru moda western. Revista de comert Footwear News estimeaza ca patru milioane de americani - trei milioane de barbati si un milion de femei - isi cumpara cizme western in fiecare an, cheltuind in medie putin peste 100 de dolari pe o pereche (din piele de vitel, nu de strut sau aligator, caz in care pretul poate depasi 1.500 de dolari). Ca e vorba de un trend rentabil pentru producatori o dovedeste faptul ca, in urma cu patru ani, compania finantistului miliardar Warren Buffett, Berkshire Hathaway, a cumparat firma Justin Industries din Fort Worth, Texas, fabricantul faimoaselor cizme western Justin. Ca sa ne facem o idee despre ce inseamna traditia pentru o firma ca Justin Boots, ajunge sa amintim ca la inceputul acestui an, cand compania a implinit 125 de ani, a organizat o expozitie itineranta care va dura pe tot parcursul anului, in centrul careia se afla o pereche de cizme "de muzeu", realizata manual si batuta cu aur, argint, rubine si diamante (foto), cu logo-ul firmei si placuta cu cei doi ani - 1879 si 2004 - sapata cu aur de doua culori.
cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania