Afaceri de la zero

Contribuiti la sanatatea lui Mos Craciun! Cheltuiti si cumparati!

13.12.2002, 00:00 Autor: Raluca Badea

Cercetatorii au remarcat un fenomen extrem de straniu, care a luat proportii in ultimele decenii si care se manifesta cu precadere la sfarsitul fiecarui an. Incepand cu primele zile ale lunii decembrie, oamenii sunt cuprinsi de dorinta incontrolabila de a cheltui bani, de a colinda toate magazinele, de a se lupta literalmente corp la corp cu alti cumparatori la fel de disperati si de hotarati de a da niste bani pe obiectele care dispar ca prin farmec din rafturi.
Femeile argumenteaza in general ca expeditiile de cumparaturi nu sunt deloc floare la ureche si nici o placere, dar probabil ca nu exista o perioada mai buna pentru a demonstra acest adevar decat sarbatorile de iarna, cand fiecare porneste intr-o misiune speciala de a gasi cadourile perfecte, chiar daca pentru a-si atinge scopul trebuie sa calce, daca nu pe cadavre, macar pe picioarele rivalilor.
In strainatate, cine are bani isi angajeaza un cumparator personal, care sa se ocupe de aceasta sarcina ingrata si epuizanta, iar cine nu are se arunca vitejeste in marea de oameni si purcede la aruncat bani in stanga si-n dreapta.
In Romania nu stim daca s-a "progresat" pana la aparitia cumparatorilor personali, dar este cert ca si aici goana de Craciun a luat amploare in ultimii ani. La urma urmei este o cauza nobila - Mos Craciun ar pieri fara transfuzii serioase de bani gheata in fiecare an, renii ar deveni o specie pe cale de disparitie, ca sa nu mai vorbim de efectele devastatoare asupra magazinelor  si a fabricantilor.
Cum Ziarul Financiar este de partea lui Mos Craciun si a economiei, am batut orasul in lung si-n lat pentru a va prezenta cateva potentiale cadouri, fiecare in parte un adevarat best-seller in aceasta perioada.
Produsele cosmetice se vand bine tot anul, pentru ca oricine vrea sa miroasa ca un trandafir, sa arate ca un crin, sa aiba o piele de catifea, etc. (daca ar fi sa credem reclamele). In orice caz, anul acesta la Beauty Shop se vand ca painea calda trusele de cosmetice, obligatoriu de marca rezonanta: Givenchy Haute Couture (2.111.000 lei), J'Adore de la Dior (1.678.000 lei) si Cool Water Woman de la Davidoff (tot vreo doua milioane). Daca doriti un cadou pentru partenerul de afaceri sau de viata, puteti alege Baldissarini de la Hugo Boss, la pretul de 1.700.000 lei pentru sticla de 75 ml. Un avertisment pentru cei care sunt "chititi" pe Mademoiselle Coco de la Chanel (2.500.000 sticla de 50 ml) - la Beauty Shop s-au epuizat de cateva zile, asa ca poate aveti mai mult noroc saptamana viitoare.
Tot in aceasta perioada, cumparatorii dau iama si in produsele si accesoriile de piele, asa ca daca nu aveti timp de alergatura dar aveti bani, puteti cumpara genti, pantofi, portofele, rame foto si tot felul de "porturi" (chei, carduri, acte, stilou, portmoneu - intre 10 si 40 de dolari) de la firma Dacoma. O poseta gen manson costa 250 de dolari, iar alte genti din piele cu diverse aplicatii si in numeroase culori pot fi cumparate la preturi care variaza intre 120 si 200 de dolari.
Daca doriti un cadou cu adevarat impresionant, desi casabil, la magazinul Rosenthal gasiti farfurii decorative din colectia Versace pentru aproximativ 70- 200 de dolari sau servicii de masa la 500-600 de dolari. In cazul in care cautati un cadou pentru fumatori, tot aici gasiti o scrumiera de cristal Bvlgari Excentrica, la vreo 275 de dolari. Va garantam ca persoana careia i-o daruiti o sa fie atat de incantata, incat o va scoate din buzunar de fiecare data cand va trebui sa iasa din birou pe strada la fumat, pentru a o arata colegilor.
Pasiunea romanilor pentru telefoane mobile este evidenta si deja dovedita cu cifre si statistici. Avem cate doua sau trei telefoane, in functie de necesitati, afaceri, moda, culori sau uneori doar pentru ca vorbim prea mult si consumam cam doua baterii intr-un interval extrem de scurt. Nu este asadar o surpriza faptul ca telefoanele mobile sunt si ele in topul cadourilor de Craciun. La Germanos, cumparatorii se orienteaza mai ales spre modelele Nokia 6310i (11.695.000 lei), 6510 (putin peste zece milioane) sau 3510 (aproape sase milioane) si Ericsson T200, un model nou care costa 6.150.000 lei. Sau puteti alege un Nokia 7650 (douazeci de milioane) pentru a poza bradul de Craciun.
Am ajuns si la bijuterii. E Craciunul, acel moment special al anului cand trebuie sa le dovediti persoanelor dragi (a se citi doamne) ca sunt deosebite. Si ce metoda poate fi mai buna decat daruirea unei bijuterii speciale (a se citi aur si diamante cu ceva carate)? Am reprodus aici textul care poate fi gasit (cu mici variatiuni) in mai toate revistele, si care este enuntat de toti vanzatorii si toate femeile in aceasta perioada. Daca v-ati hotarat (de buna voie sau sub presiune) sa daruiti o bijuterie, va sfatuim sa alegeti anul acesta combinatia de aur alb cu diamante brune sau negre, care se pare ca e ultima moda (oricum, mult mai spectaculoasa decat un medalion cu inimioara, dar si considerabil mai scumpa). La Micri Gold, cumparatorii s-au conformat deja si platesc fara sa clipeasca 2600 de dolari pentru o pereche de cercei din aur alb de 18 carate cu diamante albe si negre de 2,5 carate sau 1.300 de dolari pentru un inel de aur alb cu diamante brune. Daca sunteti mai sentimental si nu va vine sa renuntati la clasica inimioara, gasiti aici si un inel din aur alb (se pare ca e metalul pretios de rigueur al momentului) cu diamante negre, bineinteles dispuse in forma de inimioara.
Daca femeile au (sau isi aroga) dreptul la bijuterii, barbatii sunt mult mai avantajati in ceea ce priveste acesoriile, dintre care pot sa aleaga dupa pofta inimii. Un portofel Cartier costa 230 de dolari, un breloc este 160 de dolari, iar o bricheta - 300 de dolari. Daca doriti sa daruiti un stilou de la aceeasi firma, il gasiti cu 320 de dolari tot la Micri Gold.
Se pare ca romanii nu se mai dau in vant dupa ghiuluri, bratari sau lanturi de aur si ca prefera in ultima vreme accesorii mai subtile, precum acoperitorii de nasturi (o pereche din aur de 18 carate costa 500 de dolari) sau acele de cravata (380 de dolari).
In incheierea periplului nostru prin magazine, nu putem decat sa va uram succes in actiunea caritabila de a-l salva pe Mos Craciun prin infuzii sanatoase de capital in compania de la Polul Nord.



 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania