Afaceri de la zero
Cate companii, atatea obiecte de protocol

Cate companii, atatea obiecte de protocol

16.02.2007, 16:13 Autor: Laurentiu Cotu
Exploatarea necesitatii de obiecte promotionale si cadouri de business aduce firmelor din domeniu cifre de afaceri de sute de mii de euro pe an. "Intotdeauna vor aparea institutii, companii si banci noi", fiind garantia ca intotdeauna serviciile lor vor fi cautate.
Unul dintre primii jucatori care au intrat pe piata obiectelor de protocol este compania Mariomatic Trade din Oradea. "Contextul in care am intrat pe aceasta nisa de piata a fost determinat de faptul ca in perioada anilor '92-'93 nu a existat nicio alta firma de profil pe piata, si am decis ca ar fi momentul potrivit pentru demararea unei astfel de afaceri. Nu am stat prea mult pe ganduri si am infiintat in anul 1993 compania Mariomatic Trade S.R.L., pornind de la premisa ca, in aceasta afacere nu pot exista caderi. Mai tot timpul vor aparea institutii, companii si banci noi", declara Marian Uram, directorul general al firmei Mariomatic Trade.
Compania furnizeaza o gama variata de produse de protocol (brelocuri pentru chei, insigne gravate, pixuri, brichete, tabachere, portvizit-carduri), plachete gravate pentru birouri, panouri de afisaj si executa totodata diverse inscriptionari pe cupe si trofee sportive, litere volumetrice individuale, placi de firme.
"Am incercat sa extindem domeniul de activitate al companiei pana la achizitionarea masinilor de gravat necesare inscriptionarii obiectelor de protocol, din tari precum Japonia, USA, Elvetia, Germania, si comercializarea acestora diferitelor firme din tara noastra. In momentul de fata peste 95% dintre firmele de gravura din Romania detin echipament achizitionat de la noi", spune directorul Mariomatic Trade.
Conform conducerii companiei, investitia initiala poate varia intre 4 si 25 mii euro, pentru demararea afacerii fiind nevoie de achizitionarea unei masini de gravat computerizata (cu pretul cuprins intre 5 si 20 mii euro in functie de puterea acesteia), materie prima, know-how, adezivi, scolarizare, initiere si service si de o hala de productie. "O ora de lucru la masina de gravat aduce profit de 60 de euro, ceea ce inseamna 1 euro pe minut", povesteste Marian Uram.
Compania a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de aproximativ 300.000 de euro, iar in 2007, potrivit oficialilor societatii, se estimeaza o crestere a indicatorilor financiari cu pana la 10%. Beneficiarii produselor Mariomatic Trade sunt reprezentati de diverse institutii publice, primarii, prefecturi, consilii judetene, agentii de publicitate, hoteluri, restaurante, asociatii de locatari sau companii producatoare de aparate electrice. "Am mizat intotdeauna pe faptul ca cel mai bun sistem de prezentare a produselor unei companii este folosirea unui agent prezentabil si "bun de gura", metoda care nu da gres niciodata", este de parere directorul firmei. Conform conducerii firmei, piata obiectelor pentru protocol este in continua crestere, iar integrarea tarii noastre in Uniunea Europeana face posibila patrunderea produselor romanesti pe noi piete.
Compania Artmedia Star Group din Bucuresti, care activeaza pe piata obiectelor de protocol din anul 2002, a fost infiintata de cei doi actionari ai firmei, Daniela Haiduc si Lucian Lupu, dupa ce acestia au vazut ca piata este pregatita pentru un nou tip de afacere.
"Avand experienta celor opt ani de munca intr-o companie de publicitate full service si intuind o dezvoltare accelerata a pietei obiectelor promotionale, am decis ca ar fi bine sa demaram propria noastra afacere", explica Daniela Haiduc, directorul executiv al companiei Artmedia Star Group. Depinzand inca de evolutia pietei de publicitate, cererea produselor promotionale s-a mentinut in ritmul cresterii din domeniu, dar a inregistrat evolutii remarcabile la nivelul calitatii.
"Piata obiectelor de protocol este din pacate unul dintre sectoarele ramase inca nemasurate la noi, principalii jucatori de pe aceasta piata desfasurandu-si activitatea pe baza unor estimari mai mult sau mai putin reale. Ritmul de crestere al domeniului in care activam este in stransa legatura cu cel al pietei de publicitate, cresterea advertisingului cu aproximativ 20% de la un an la altul determinand o evolutie asemanatore a pietei obiectelor promotionale, care consuma aproximativ 1% din bugetele de publicitate", este de parere Daniela Haiduc.
Investitiile unei companii specializate pe obiectele promotionale vizeaza mai ales vizibilitatea, prin participarea la diverse expozitii, si pregatirea personalului. "Suntem incantati ca am reusit in 2006 sa pastram portofoliul de clienti si chiar sa-l marim, pentru acest an intentionam sa pastram trendul prin cresterea si diversificarea gamei de produse", a declarat Daniela Haiduc.
"Este greu de estimat de cati bani ai nevoie astazi sa demarezi acest gen de afacere, insa cu certitudine spun ca reteta succesului in acest domeniu consta in asocierea mai multor factori: retea mare de furnizori, stocuri, mostre si preturi bune. La fel de importanta este si experienta de a reusi sa realizezi o oferta de produse deosebita, adaptata fiecarui client, politica companiei noastre fiind aceea de a nu sta in fata calculatorului si a transmite oferte generale, ci de a stabili intalniri cu clientii pentru a identifica corect nevoile acestora", este de parere Daniela Haiduc.
Pentru acest an, potrivit oficialilor companiei, se estimeaza o crestere a indicatorilor financiari cu peste 25% fata de 2006. "Ca si cuantum de vanzari in perioada sarbatorilor de iarna se precipita lucrurile, in sensul ca bugetele destinate de Craciun firmelor care activeaza pe aceasta nisa de piata sunt foarte mari, practic 30-40% din cifra de afaceri se realizeaza in aceasta perioada. Din fericire, noi nu depindem in totalitate de aceasta perioada, datorita faptului ca suntem o agentie full service si, in consecinta, oferim si alte servicii, insa peransamblu ponderea veniturilor obtinute in aceasta perioada este importanta", precizeaza Daniela Haiduc. Principalii competitori ai societatii sunt reprezentati de diverse firme din tara care desfasoara activitati similare.
Portofoliul companiei cuprinde o intreaga gama de obiecte promotionale de lux (mape, portofele si carduri, serviete, seturi de birou, agende, calendare), obiecte de protocol lemn-argint (ceasuri de birou, seturi de scris, albume foto, rame foto, seturi pentru vin), materiale promotionale (brelocuri, brichete, scrumiere, umbrele, textile si sepci), productie outdoor si indoor (bannere si postere de mici si mari dimensiuni). Clientii companiei sunt reprezentati de diverse institutii publice, agentii de publicitate, hoteluri, restaurante, companii producatoare de aparate electrice etc.
"In ceea ce priveste piata romaneasca de obiecte din protocol, cererea se indreapta din ce in ce mai mult spre obiectele premium. Din punctul meu de vedere, a crescut numarul obiectelor de protocol scumpe din piele naturala (agende, mape, organizere, seturi de birou), din metale pretioase ca aur sau titan (stilouri, portcard-vizit, moneyclip) sau din lemn pretios (casete si penare). Nu cred ca, in momentul de fata se poate estima o valoare a pietei pe care noi activam, insa pot spune ca anul 2007 va influenta pozitiv piata obiectelor de protocol, avand in vedere faptul ca taxele vamale si cele de import au fost indepartate", este de parere directorul executiv al companiei.
Daca unele firme din domeniu privesc cu retinere, altele cu bucurie integrarea tarii noastre in UE, Daniela Haiduc crede ca integrarea va aduce in primul rand un volum mai mare al investitiilor in domeniu si o concurenta mult mai accentuata, unul dintre cele mai importante efecte ale noului statut de tara europeana al Romaniei va fi concretizat in disparitia "firmelor de apartament".
"De la an la an, gama obiectelor promotionale oferite de companii se diversifica, astfel ca de multe ori sunt alese instrumente care ajuta procesul muncii (produse de birotica, produse IT, USB devices, MP3 player, articole de imbracaminte etc.), iar derivand de la aceasta functie, oferta poate ajunge la obiecte de amuzament, relaxare si timp liber", spune Daniela Haiduc.
Potrivit conducerii Artmedia Star Group, ritmul de crestere al pietei obiectelor de protocol incepand din acest an va urma indeaproape nivelul investitiilor in publicitate al companiilor care deja exista pe piata, sau nevoia expunerii de noi companii, sevicii sau branduri care vor aparea in urma aderarii.
O alta companie pe piata obiectelor de protocol este societatea bucuresteana Next Design S.R.L., membra a grupului de firme Musette.
"Am decis sa intram pe acest segment de piata la sfarsitul anului 2003 datorita cererii mari de obiecte promotionale de piele din categoria premium venita din partea bancilor, institutiilor de stat sau diferitelor firme de asigurari", a declarat Alexandru Moldovan, executiv manager al firmei Next Design.
Compania a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de 0,5 mil. euro, conducerea societatii estimand pentru 2007 o evolutie pozitiva a indicatorilor financiari datorata in mare masura cresterii numarului de clienti si diversificarii gamei de produse.
"Odata cu intrarea tarii noastre in Uniunea Europeana, este de asteptat ca piata interna sa fie asaltata de ofertele marilor producatori si comercianti din domeniu, insa credem ca vom face fata acestei provocari bazandu-ne pe capacitatea de selectie a consumatorului roman", tine sa precizeze Alexandru Moldovan.
In 2006 societatea a investit in echipamente si tehnologii moderne si in implementarea unor proceduri de fabricatie conform normelor UE. Prioritatile firmei pentru 2007 prevad achizitionarea unui nou sediu in vederea maririi spatiului de productie si prezentare a produselor proprii, investitii in consolidarea pe piata interna a identitatii societatii si realizarea unui magazin virtual de obiecte promotionale din piele.
Gama de produse a firmei cuprinde obiecte promotionale de piele din categoria premium (agende, mape, organizere, seturi de birou), adresate in special institutiilor de stat, bancilor, firmelor de asigurari, dar si marilor agentii de advertising.
"Marii clienti din tara nu se mai multumesc sa comande produse dintr-o oferta standard pe care noi le-o punem la dispozitie, ci doresc modele individualizate care sa defineasca personalitatea companiei pe care acestia o conduc, astfel ca stabilim impreuna cu clientii toate detaliile unei comenzi, designul de produs, tipul de piele si de captuseala, accesorii, personalizare, ambalare", marturiseste executiv managerul firmei. Materiile prime si accesoriile folosite de compania bucuresteana in productie sunt importate din Italia. "Cu toate ca producatorii italieni au cea mai bogata experienta si traditie in acest domeniu, din cauza preturilor mult prea mari practicate de acestia, produsele italienilor nu vor influenta semnificativ piata romaneasca a obiectelor de protocol din piele", este de parere Alexandru Moldovan.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania