Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Vladina Radu şi Mihaela Vardianu, prietene din copilărie, au renunţat la joburile din retail şi au creat atelierul floral Ştefan & Lulu’s Garden. „Businessul nostru a început datorită copiilor“

05.10.2021, 00:06 Autor: Alexandra Matei

„Facem paşi mici, dar siguri. Vrem să îmbunătăţim partea de online, să deschidem o florărie în centrul Bucureştiului şi să intrăm cât mai mult în zona corporate“ l Cifra de afaceri a micului atelier floral situat în Chiajna va ajunge la 130.000 de euro.

Pe Vladina Radu şi Mihaela Vardianu, creatoare ale atelie­rului floral Ştefan & Lulu’s Garden, le leagă o prietenie din copilărie, iar pasul către antreprenoriat l-au făcut împreună după naşterea copiilor Ştefan şi Ilinca. Au deschis florăria în 2017, în Chiajna, după o primă investiţie de 5.000 de euro, iar astăzi atelierul lor poate livra peste 50 de buchete pe zi şi are planuri mari, precum deschi­de­rea unui nou punct de lucru în centrul Capitalei, îmbunătăţirea magazinului online şi intrarea în zona corporate.

„În spatele poveştii noastre este emo­ţie. Businessul nostru a început datorită co­piilor. Înainte lucram în retail. Totul a început împreună: am început şcoala împreună, am lucrat împreună şi acum am ajuns să avem un business împreună. Totul a venit natural, înainte nu aveam absolut niciun gând legat de partea asta de flori. Eram foarte ancorate în businessul pe care îl conduceam, dar în momentul în care au apărut copiii, în 2016, lucrurile au început să vină de la sine“, povesteşte Vladina Radu.

Primul produs realizat, îşi aminteşte Vladina Radu, a fost o lumânare de botez pen­tru fiica Mihaelei. Antreprenoarea po­vesteşte că înclinaţia sa către partea de flo­ristică a venit încă de când lucra în retail şi era într-o perioadă stresantă, ceea ce a fă­cut-o să caute diverse cursuri de dezvoltare per­sonală. S-a înscris la un curs de floristică, după care a început să creeze aranjamente de tip terariu acasă, care au ajuns în târguri or­ga­nizate de diferite companii şi ulterior, totul s-a mutat în punctul de lucru din Chiajna.

„În 2017 am deschis primul punct de lu­cru, în Chiajna, unde activăm şi acum. Nu am vrut să rămânem doar la stadiul de magazin mic, am făcut şi un site şi în fiecare an am adăugat câte ceva în business. Acum vrem să ne punem la punct toată partea de online, vrem să deschidem un nou punct de lucru, în centru şi să intrăm cât mai mult în zona corporate. Facem paşi mici, dar siguri“, spune Mihaela Vardianu.



Vladina Radu şi Mihaela Vardianu, creatoare ale atelierului floral Ştefan & Lulu’s Garden


Preţul mediu de vânzare pentru florăria Ştefan & Lulu’s Garden este 150-200 de lei, dar sunt şi clienţi care comandă buchete ce depăşesc preţul de 1.000 de lei. Florăria are două tipuri de clienţi: cei care preferă buchetele clasice, precum cele de trandafiri, dar şi cei care aleg flori mai deosebite. „În florăria noastră găsim flori pe care le găsim şi în florăriile de top din Bucureşti. Urmărim florişti români foarte buni şi ne dorim să ajungem şi noi acolo“, a punctat Vladina Radu.

Aprovizionarea cu flori, spune Mihaela Vardianu, se face din depozite speciale de flori, de la furnizori care, la rândul lor, se aprovizionează de la bursa de flori din Olanda.

În ceea ce priveşte anul 2020, cele două spun că în afara evenimentelor private, businessului nu i-a lipsit nimic. Atât florăria, cât şi partea de online au mers foarte bine, aceasta din urmă având cele mai bune rezultate mai ales în perioada de lockdown.

Cele mai bune perioade pentru florărie sunt începutul şcolii, 1 şi 8 martie, Crăciunul şi sărbătorile mari.

Zona corporate este o direcţie în care Mihaela Vardianu şi Vladina Radu vor să ducă businessul şi au început deja să aibă diverse parteneriate cu unele companii, prin care livrează săptămânal aranjamente pentru evenimente sau conferinţe.

Pentru 2021, ele estimează o cifră de afaceri de 130.000 de euro şi spun că businessul începe să devină profitabil. „Anul viitor, ne dorim să avem o creştere de 10%“.

În prezent, echipa Ştefan & Lulu’s Garden este formată din şase mâini: cele două fondatoare şi încă un angajat. Unul dintre obiectivele pentru perioada următoare este mărirea echipei.

Pentru atingerea celorlalte obiective – o nouă florărie, care cel mai probabil, se va deschide la începutul anului viitor, dezvoltarea părţii de online şi a celei corporate – ele se gândesc la un împrumut bancar întrucât investiţiile totale sunt estimate la 20.000 de euro.

Mihaela Vardianu şi Vladina Radu spun că afacerea lor creşte încet, cu paşi mici, exact cum se întâmplă şi în cazul copiilor lor. Din reţeta unui antreprenor, consideră ele, nu trebuie să lipsească optimismul, curajul, perseverenţa, răbdarea şi o mică doză de inconştienţă.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania