Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Vlad Dinescu şi Lucian Dobrotă au deschis, pe vremea când încă erau în facultate, spălătoria de haine self-service Washescu, destinată studenţilor care stau la cămin şi, ulterior, s-au extins şi în zona de curăţătorie

02.11.2021, 00:06 Autor: Alexandra Matei

♦ „Am pornit cu o investiţie minimă, de 15.000 de euro, în două maşini de spălat şi un uscător“.

Vlad Dinescu şi Lucian Dobrotă, foşti studenţi ai Academiei de Studii Economice din Bucureşti, au dat naştere businessului Washescu, o spălătorie de haine self-service pentru studenţii care stau la cămin pe durata anului universitar.

Proiectul lor a pornit, iniţial, ca un exerciţiu pentru a învăţa să întocmească un plan de business, l-au prezentat apoi în faţa unor investitori, iar ulterior ideea celor doi a fost apreciată şi s-a concretizat prin deschiderea unei prime locaţii în campusul studenţesc Belvedere din Bucureşti, după o investiţie de 15.000 de euro.

„Am fost colegi într-un proiect legat de antreprenoriat. Trebuia să venim cu o idee, să facem un plan de business şi să îl prezentăm în faţa unor investitori „falşi“, era un fel de exerciţiu. Ideea nu era neapărat să obţinem o investiţie, ci să învăţăm să facem un plan de business şi o afacere. La final, când am prezentat afacerea, printre investitori era şi Cristina Bâtlan, fondatoarea Musette. I-a plăcut ideea şi a zis că vrea să investească în afacerea propusă de noi. Câteva luni mai târziu, ne-am văzut în Bucureşti şi ne-am apucat de treabă. Prima locaţie a fost în campusul Belvedere, în zona căminelor ASE-ului. Am început cu două maşini de spălat şi un uscător, o investiţie de 15.000 de euro. Am introdus câteva echipamente şi abia după un an am început activitatea propriu zisă, în 2015“, a povestit Vlad Dinescu, unul dintre cei doi fondatori.

Cei doi tineri au văzut potenţial în zona căminelor studenţeşti, aşa că s-au extins, în 2017, cu o nouă locaţie lângă campusul din Regie, care este funcţională şi în prezent. În schimb, prima locaţie, cea din campusul Belvedere, este momentan închisă din cauza pandemiei de COVID-19.

Încă din primii ani, când aceştia au văzut că pe timpul verii activitatea scade, întrucât studenţii se întorc acasă, au căutat să aducă noi clienţi şi s-au orientat către hosteluri. Pe timpul pandemiei, menţionează Lucian Dobrotă, businessul lor a fost afectat din cauza lipsei turiştilor. Alexandra Matei

Totodată, activitatea Washescu s-a orientat şi către zona de curăţătorie, astfel că cei doi au deschis o locaţie în zona Băneasa, unde oferă soluţii de wet clean. Bonul mediu pentru curăţătorie, serviciu disponibil din 2018, se ridică la 18 lei.

„Avem şi serviciu de livrări şi sperăm ca acest model să fie pe termen lung, nu doar în pandemie. Avem varianta de a ridica şi de a livra la domiciliu clientului. Totul durează 48 de ore“, a adăugat Lucian Dobrotă.

În ceea ce priveşte zona de laundromate, nu sunt costuri cu forţa de muncă. Cele mai mari cheltuieli, spun antreprenorii, sunt cele legate de chirie, utilităţi şi detergenţi.

O astfel de spălătorie în regim self service, întâlnită adesea în Statele Unite ale Americii, este dotată cu patru maşini de spălat cu o capacitate de 7 kilograme şi poate genera, într-o zi bună, până la 1.000 de lei.

Vlad Dinescu şi Lucian Dobrotă au dezvoltat intern şi o aplicaţie unde clienţii pot vedea disponibilitatea echipamentelor în timp real.

Cel mai bun an pentru businessul Washescu a fost, după cum afirmă aceştia, 2019. Atunci, cifra de afaceri a întregului business s-a ridicat la 600.000 de lei.

În 2020, odată cu izbucnirea pandemiei de COVID-19, veniturile s-au înjumătăţit şi a fost nevoie de găsirea unor noi soluţii pentru ca businessul să rămână în picioare.

Astfel, cei doi fondatori ai spălătoriei au fost nevoiţi să crească din ce în ce mai mult pe partea de online.

„Partea de online a generat mai puţin decât ne-am fi dorit. În pandemie, tendinţa a fost de a muta totul în online, însă businessul de spălat haine cred că este legat de offline. Oamenii murdăresc hainele când merg la evenimente. Chit că venim noi să luăm hainele de acasă, chit că le aduc personal, businessul stagnează. Pe termen lung însă, credem că se va muta tot mai mult în online“, a punctat Lucian Dobrotă.

Înainte de pandemie, dorinţa celor doi antreprenori era să deschidă un laundromat cafe, într-o zonă centrală, care să se axeze pe turişti, însă dat fiind contextul pandemic actual, planul acesta stagnează.

În prezent, ei spun că pivotează între a încerca lucruri noi în afacerea lor şi a merge pe ceva clasic, de tip laundromat, însă au nevoie să găsească o piaţă bună, cum ar fi cea a studenţilor.

Proiectul Washescu, care a fost pentru Lucian Dobrotă şi Vlad Dinescu o adevărată şcoală de antreprenoriat, a cântărit foarte mult în experienţa lor în acest domeniu.

Dacă ar fi nevoiţi să o ia de la capăt, ei spun că ar aplica ceea ce au învăţat din greşelile pe care le-au făcut de-a lungul timpului şi ar proceda mult mai eficient.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania