Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Brian Cristian a dus afacerea de broderie computerizată Ares Local Bussiness la 15.000 de euro în 2019 şi caută inspiraţie în modelele tradiţionale pentru un brand propriu. „Personalizăm uniforme pentru diverse firme. Nu am renunţat la ideea iniţială, aceea de a transpune modelele maramureşene.“

29.06.2020, 00:07 Autor: Georgiana Mihalache

Brian Cristian a pornit pe dru­mul antreprenoriatului încă din 2015, urmând cursuri de for­mare în management, iar doi ani mai târziu, în 2017, a pus bazele Ares Local Business, o broderie computerizată din Baia Mare, prin care personalizează uniforme şi produse textile pentru diverse companii.

Investiţia a venit din fonduri Start Up Nation, programul de finanţare fiind de altfel motivul pentru care antrepenorul a pornit la drum, iar după tot procesul de implemen­tare a proiectului, Ares a ajuns la vânzări de 15.000 de euro în 2019, care a fost şi primul an complet de activitate.

„Am încercat mai multe idei de afaceri, am urmat nişte cursuri de formare, iar firma este înfiinţată în 2017. Idei am avut mai multe, doar că în momentul acela am avut o opor­tu­nitate de finanţare, prin Start Up Na­tion, am zis că îmi pot pune ideea în practică cu mare parte din resurse din exterior, fon­durile fiind nerambursabile. A fost momen­tul potrivit, o turnură în viaţa profesională, au fost câteva lucruri care s-au sincronizat“, a po­vestit Brian Cristian.

Ideea iniţială a venit din portul tradi­ţio­nal maramureşean, însă pentru a se încadra în criteriile proiectului de finanţare, dar şi pen­tru a avea un business sustenabil de unde să crească, planul s-a mutat spre personali­zare prin broderie.

„În momentul de faţă a deviat puţin de la ideea iniţială, personalizăm uniforme pentru diverse firme. Nu am renunţat la ideea ini­ţia­lă, aceea de a transpune modelele maramu­re­şene, tot ce ţine de portul popular, simbo­lis­tica tradiţională din Maramureş în textile doar folosindu-ne de teh­no­logia aceasta modernă“, a mai spus fondatorul Ares Local Business.

De altfel, antreprenorul a creat şi site-ul larazboi.ro, pentru a începe pe acest drum al influenţelor locale, contextul actual de pan­de­mie oferindu-i oportunităţi în dezvol­ta­rea de produse inspirate din portul tra­diţional. Antreprenorul spune că nu a avut experienţă în business, doar partea de editare grafică şi design web fiind arii cunoscute.

Pentru utilaje, cele două maşini de bro­dat pe care Ares le are acum în cadrul unui atelier de producţie, fondatorul businessului a lucrat cu un furnizor care a adus produsele din Japonia, iar acelaşi furnizor îi aduce şi materialul de suport pentru broderie, de la Şelimbăr din judeţul Sibiu.

„Începutul a fost destul de greu. La nivel teo­retic ştiam ce ar trebui să facem, să ieşim în piaţă. După ce am implementat programul am insistat în primul rând pe partea de online. Avem un site bine optimizat, suntem pre­zenţi pe reţelele de socializare şi mai există şi modalităţile de promovare clasice. Mai nou, deja se întorc clienţii, ceea ce înseamnă că am facut bine ce am venit, dar şi un canal de promovare“, a mai spus Brian Cristian.

Ca modalitate de promovare, antreprenorul s-a gândit să ofere cadouri personalizate cu logo-ul firmelor şi companiilor care încă nu sunt clienţi, încercând astfel să-i atragă.

De altfel, sectorul HoReCa reprezenta cea mai mare parte din clienţii Ares Local Business, circa 40%, iar odată cu situaţia de criză sanitară când restaurantele, hotelurile, cafenelele au fost închise s-a resimţit şi în businessul Ares. Restul clienţilor sunt din domeniul medical (12%), din construcţii (8%), transport, comerţ, cluburi sportive.

„În momentul de faţă luna iunie este o lună bună, iulie o să-şi revină, în funcţie de cum o să evolueze compania, eu zic că ne vom reveni. Dacă nu, oricum vânzările pe site-urile de comerţ online au crescut în lunile de pandemie şi ne-am dori să fim pregătiţi în contextul în care va fi un lock-down din nou, iar clienţii nu vor avea activitate“, a mai spus Brian Cristian.

Planurile antreprenorului pentru anul 2020 de extindere fie cu o locaţie proprie, fie în sistem de franciză au fost amânate în contextul pandemiei. Totuşi, în perioada când în atelier nu va fi mult de muncă pentru comenzi şi personalizare, Brian Cristian vrea să dezvolte brandul pe care l-a gândit.

„Marea provocare este să vedem cum am putea să avem produse locale la un raport bun calitate-preţ. Chiar dacă nu sunt meşteri care să producă ii, măcar materialele textile să fie produse local“, a spus antreprenorul.

Capacitatea de brodat în atelierul Ares este de circa 100 de articole pe zi, însă diferă în funcţie de ţesătura materialului, la dimenziunea broderiei cerută.

„Am avut 70.000 de lei, anul 2019 a fost primul an complet de activitate. După multe limitări în privinţa tipurilor de angajaţi, am reuşit să găsim persoane potrivite“, a mai spus fondatorul Ares Local Business. El crede că lumea antreprenoriatului vine cu multe provocări, dar importantă este măsurarea indicatorilor pentru a gestiona businessul.

„Viaţa de antreprenor este plină de provocări, dar în acelaşi timp frumoasă. Este important să menţinem un echilibru, să avem lucruri măsurabile, automatizate cât se poate, o rutină, lucruri care se fac constant, iar totul să fie cuantificat şi măsurat pentru a vedea cum îmbunătăţim procesele, costurile. Dezideratul este să ai o firmă care să funcţioneze fără tine acolo“, a mai spus Brian Cristian.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania