Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Andrei Miklosi a pus eticheta LaNăsal pe un portofoliu de sucuri, uleiuri, siropuri pe bază de cătină şi a ajuns la afaceri de 180.000 de lei: Planul este să am 100 de parteneri revânzători

05.08.2021, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Andrei Miklosi: Înainte de pandemie, până în 15% din vânzări veneau de la export. Produceam majoritar în private label. Acum avem în derulare doar un contract pentru Belgia. Avem în schimb invitaţii să intrăm cu produsele noastre în băcănii din ţară.

Povestea LaNăsal a început să se scrie în urmă cu mai bine de zece ani, în satul Năsal din judeţul Cluj, unde Andrei Miklosi, cu experienţă în in­dus­tria turismului, a ales să valorifice pă­mânturile străbunicilor săi. Ani mai târ­ziu, în 2013, a prins contur o fabrică de proce­sare a cătinei în Gherla, un oraş din acelaşi ju­deţ, pentru ca astăzi, sub brandul LaNăsal, să se vândă siro­puri, sucuri şi uleiuri pe baza acestui ingredient.

„Suntem acum la jumătatea unui program de finanţare cu ajutorul căruia am adus o linie nouă de procesare. Programul presupune 55.000 de euro nerambursabili şi este un pro­iect făcut în parteneriat cu USAMV (Uni­ver­sitatea de Ştiinţe Agricole şi Medici­nă Veterinară - n. red.) Cluj. Avem o cofi­nan­ţare de 70%“, a povestit Andrei Miklosi la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Ca urmare a acestor investiţii, capacităţile au crescut, astfel că acum fabrica LaNăsal produce 400 de litri de ulei şi 300 de litri de suc pe oră. De la produsele doar pe bază de cătină, gama LaNăsal s-a extins cu sucuri care conţin şi mere, de pildă, o materie primă pentru care Andrei Miklosi vrea să facă investiţii suplimentare. Terenul pentru plantare este pregătit. În plus, recent, portofoliul s-a îmbogăţit şi cu o băutură integrală din ovăz, iar fructele deshidratate sunt şi ele pe lista planurilor de dezvoltare. „Luna august este cea mai aglomerată, pentru că începem recoltarea cătinei. Implicaţi suntem noi, membrii familiei, şi lucrăm cu zilieri. Urmează să şi angajăm două persoane. Anul trecut am avut circa 180.000 de lei (aproape 37.000 de euro - n. red.) cifră de afaceri şi 39.000 de lei profit. Avem şi multe cheltuieli însă, pen­tru că producem totul, de la bob la furculiţă.“

LaNăsal şi-a făcut loc pe rafturile mai multor magazine din Cluj şi Bucureşti, în cadrul proiectului ROA (Roade Online Ardeleneşti), care adună mai mulţi producători din zona Ardealului, şi a ajuns chiar şi la export, în Ungaria, Cehia şi Anglia, înainte de Brexit.

„Nu ştim cum vor evolua lucrurile din cauza pan­demiei. Înainte, până în 15% din vânzări ve­neau de la export. Produceam majoritar în private label. Acum avem în derulare doar un contract pentru Belgia. Avem în schimb invitaţii să intrăm cu produsele noastre în băcănii din ţară“, explică Andrei Miklosi.

O sticlă de suc de 300 de mililitri pleacă de la 5 lei, iar una de 2 litri ajunge la 15 lei. Preţul unei sti­cle de ulei este cuprins între 12 şi 35 de lei, iar bă­u­tura de ovăz, cel mai nou produs, costă circa 6 lei.

„Planul meu este să am 100 de parteneri revânzători şi să mai cumpăr câteva hectare de teren şi utilaje noi. Ne-ar mai trebui şi o hală nouă de depozitare. Este în plan o hală de 128 de metri pătraţi, pe care o vom face cel târziu în primăvară“, spune Andrei Miklosi.

Experienţa lui înainte de LaNăsal a inclus şase ani în care a condus o agenţie de ticketing în domeniul turismului. Absolvent al Facultăţii de Horticultură din cadrul USAMV Cluj, Andrei Miklosi s-a simţit atras de agricultură, aşa că, iniţial, a înfiinţat livezi de cătină, iar ulterior a început procesarea. În prezent, suprafaţa cultivată de care dispune este de 28 de hectare.

„Am investit în timp, în funcţie de necesităţi şi de posibilitatea de dezvoltare. Am început cu utilaje second-hand.“

După toate investiţiile făcute de-a lungul timpului însă, Andrei Miklosi spune că acum este pregătit să se extindă puternic şi în afara Transilvaniei. Mai ales că pandemia a venit cu un avantaj: oamenii au început să înţeleagă că este important şi util să cumperi de la un producător local.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania