Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Andrea Revesz şi Răzvan Paută au creat de la zero brandul de săpunuri şi cosmetice Endea, iar extinderea a venit printr-un proiect cu fonduri europene. „Sper că vom ajunge pe rafturile magazinelor Zero Waste din vestul Europei“

17.11.2021, 00:06

Reţeta de început a proiectului Endea include un pasionat de mersul pe bicicletă, Răzvan Paută, care şi livrează produsele cosmetice de pe bicicletă, Andrea Revesz, absolventă de Chimie, un vis, o investiţie din fonduri europene într-un atelier la Oradea şi multă ambiţie de a dezvolta produse naturale, fabricate manual în România.

Andrea Revesz, absolventă a Facultăţii de Chimie şi Răzvan Paută, absolvent de sociologie au pornit în 2010 o afacere cu produse cosmetice şi săpunuri handmade, 100% naturale. Endea, businessul creat de cei doi tineri, a început la Timişoara, iar astăzi se dezvoltă într-un atelier din Oradea şi următorul pas este extinderea pe piaţa internaţională. Sub acest brand, cei doi creează săpunuri şi şampoane solide, creme, deodorante, uleiuri de corp sau balsamuri de buze, care se vând prin intermediul magazinului online şi care astăzi au ajuns şi pe rafturile magazinelor Zero Waste din Cluj, Bucureşti, Piatra Neamţ şi Oradea.  „Am început la Timişoara. Primele reţete au fost de săpun şi şampon solid. Am pornit cu 100 de lei, bani pe care îi pusesem deoparte pentru ingrediente şi cu un mixer de bucătărie pentru amestecat ingredientele. Zece ani mai târziu, am ajuns la Oradea, într-un atelier amenajat pe fonduri europene.

A fost o investiţie de circa 37.000 de euro. Anul acesta, sunt deja 5 magazine Zero Waste în ţară cu care colaborăm, în Cluj, Bucureşti, Piatra Neamţ, Oradea şi urmează şi Satu Mare. Eu estimez că în circa doi ani de zile, vânzările din magazinul online pe România vor fi la acelaşi nivel cu vânzările din magazinele Zero Waste”, a spus Răzvan Paută, unul dintre cei doi fondatori ai Endea. 

Pentru Răzvan Paută, Endea înseamnă un prilej zilnic de a-şi dezvolta una dintre cele mai mari pasiuni, mersul pe bicicletă, întrucât toate livrările din Timişoara erau făcute chiar de el, cu bicicleta. Mai mult, şi în prezent se fac livrări bilunare pe bicicletă, în Oradea, Timişoara şi Cluj. Procesul de producţie pentru Endea este destul de complex, susţine antreprenorul, pentru că legislaţia din România nu face niciun fel de diferenţă între un producător industrial şi un producător handmade. Astfel, explică el, odată ce s-a implementat şi s-a testat o reţetă, urmează un lung proces al avizării produsului respectiv, care poate dura până la un an sau un an şi jumătate. Răzvan Paută precizează că producţia rămâne în continuare manuală, iar partea de utilaje este destinată automatizărilor de control al temperaturii – astfel încât să existe erori cât mai puţine pe parcursul procesului de producţie – şi controlului umidităţii în zonele de depozitare.

„Noi avem reţete de săpun care sunt făcute exclusiv la rece. Din momentul în care am creat săpunul, el stă 24 de ore la întărit, după întărire se taie şi, de acolo, el nu merge în magazin spre vânzare, ci stă o lună sau două la maturat”.  În ultima vreme, el spune că a observat că furnizorii locali se orientează către servicii şi ingrediente cât mai de calitate, astfel că acum le este mult mai uşor să găsească ceea ce au nevoie pentru reţetele lor şi nu mai sunt nevoiţi să ia ingrediente pe care le găseau doar peste Ocean sau în Germania. Răzvan Paută susţine că în ultimii 4-5 ani, comenzile medii au crescut de la 70-80 de lei, până la 120-130 de lei. Numărul de clienţi variază, în funcţie de sezon. În lunile de vară, când oamenii sunt plecaţi în concedii,  numărul clienţilor unici ajunge 30-40, ceea ce este foarte puţin, consideră el. În schimb, în lunile de iarnă, mai ales în perioada sărbătorilor, se ajunge şi la 100-150 de clienţi unici.  Cele mai cerute produse marca Endea sunt deodorantele, şampoanele solide şi cremele şi serumurile faciale. În ceea ce priveşte extinderea pe piaţa internaţională cu produsele Endea, cei doi antreprenori au în vedere ţări precum Franţa, Germania, Portugalia, Spania şi Italia. În plus, aceştia îşi propun să fie prezenţi şi la cât mai multe târguri de profil.

„Oamenii din vestul Europei reacţionează foarte bine la produsele noastre. Cei mai mulţi comandă pe contact direct. Pe contactul online e foarte greu să pătrunzi în piaţă. Ei sunt cu 10-15 ani în faţa noastră, şi aici noi avem un gap destul de mare de acoperit.” În 2020, cei doi au reuşit să menţină businessul constant având în vedere contextul pandemic nefavorabil pentru micile afaceri. Cifra de afaceri a rămas în jurul sumei de 25.000 de euro, iar anul acesta antreprenorii îşi propun să ajungă la 30.000 de euro. Pentru a continua să crească, Răzvan Paută spune că o problemă pe care trebuie să o rezolve în perioada următoare este găsirea unei metode bune de promovare online. Endea s-a transformat, în tot acest timp, dintr-o simplă pasiune comună a celor doi antreprenori, într-un stil de viaţă, întrucât principiile aplicate în business sunt şi principiile din viaţa de zi cu zi a acestora. „Endea era, la început, o pasiune împărtăşită de mine şi Andrea, dar în ultimul timp a devenit şi un mod de viaţă. Mă văd livrând în continuare pe bicicletă, pentru că este, în primul rând, o plăcere. Sper că vom ajunge pe rafturile magazinelor Zero Waste din vestul Europei şi la alte târguri internaţionale”.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.