Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Ana şi Dragoş Preda şi Răzvan Popa au investit 20.000 de euro într-o platformă online pentru închirieri de echipamente şi speră să ajungă la 350-400 de tranzacţii în primul an de activitate

12.05.2020, 00:00 Autor: Florentina Niţu

„Vrem să creştem sustenabil, nu vrem să ne luăm zborul şi să ne lovim pe drum, dar vrem să creştem rapid. În Q1 sau Q2 din 2021 estimăm că o să ajungem la cifra de afaceri de un milion de euro. Vrem să creştem pas cu pas“.

Ana şi Dragoş Preda, alături de Răzvan Popa, au investit 20.000 de euro într-o platformă online pentru închirieri de echipamente de mică mecanizare, precum ge­ne­ratoarele electrice, şi utilaje de mare mecani­zare, precum buldoescavatoarele sau macaralele, din nevoia de a optimiza procesul de închiriere. În 2020, primul an de activitate, antreprenorii speră să ajungă la 350-400 de tranzacţii încheiate în zona Bucureşti – Ilfov, singura zonă în care activează momentan.

„PrimeRenting este o soluţie nouă, digitală, o platformă online care îşi propune să ajute atât clienţii, cât şi furnizorii din zona de închirieri de echipamente să tranzacţioneze mai simplu, mai rapid şi mai eficient şi nu în ultimul rând mai sigur“, povestesc Ana şi Dragoş Preda, fondatorii platformei.

Povestea PrimeRenting a înce­put în urmă cu doi ani, spun antre­pre­norii, când trebuia să imple­menteze nişte proiecte pe piaţa din România şi aveau nevoie de echi­pamente, moment în care s-au lovit de un proces foarte greoi în închirierea acestora, de multă nesiguranţă, lipsă de transparenţă şi de încredere.

Astfel, în urmă cu un an şi jumătate au făcut o cercetare de piaţă să vadă care sunt provocările clienţilor şi furnizorilor din piaţa de închirieri pe un eşantion de 80-90 de companii, din care a rezultat că cele mai mari probleme sunt lipsa de transparenţă şi de încredere, care duc la pierderi de comenzi sau la preţuri mai ridicate pentru clienţi.

„Soluţia noastră se bazează pe patru piloni. Pe de o parte agregăm cererea şi oferta, pe de altă parte venim cu o asigurare personalizată pentru echipamente, crescând siguranţa furnizorilor, pro­dus pe care l-am dezvoltat împreună cu Grupama. După aceea am venit cu nişte rapoarte de bonitate de istoric financiar al companiilor care doresc să închi­rieze, pe care îl primesc înaintea fiecărei comenzi, astfel încât cei doi jucători să ştie cu cine intră în contact, dezvoltat în  parteneriat cu Coface, şi mai avem un sitem de rating, iar după fiecare comandă cei doi jucători se evaluează“, explică Dragoş Preda.

Primii paşi în dezvoltarea platformei i-au făcut în urmă cu un an, spune Ana Preda, iar aceasta este operaţională de la începutul lui 2020. La fina­lul anului trecut ei au demarat un proces de pro­movare a platformei în rândul furnizorilor, iar până acum au atras 15 companii.

„A fost o provocare să aducem furnizorii şi clienţii la un loc în marketplace. Pe termen scurt am considerat că e important să ne nişăm, să ne adresăm unei zone geografice şi am început cu Bu­cu­reşti – Ilfov, ca clienţii să găsească o ofertă va­riată de produse. Paşii următori de dezvoltare către prin­cipalele hub-uri industriale precum Iaşi, Sibiu, Timi­şoara, Cluj sau Constanţa“, afirmă Ana Preda. Ea adaugă că deja au avut loc primele tranzacţii.

Majoritatea comenzilor vin din industria construcţiilor, dar şi de la companii care se ocupă de  producţie şi au în anumite momente capacităţi scăzute de producţie şi le închirieză. „Platforma funcţionează doar B2B, în viitor ne gândim şi la B2C, dar acum cea mai mare valoare adăugată este pe B2B.“  

Închirierile de generatoare electrice, macarale, nacele, escavatoare sau buldoescavatoare se fac pe perioade de câteva zile, o săptămână, două săptămâni ori chiar o lună, în funcţie de necesitatea clientului. „Am avut solicitare pentru un generator electric pentru a-l închiria două zile şi pentru o nacelă pentru a o închiria o lună.“

În prezent, pe platforma PrimeRenting se găsesc 15 furnizori de echipamente ce au o gamă totală de peste 150 de produse, iar antreprenorii îşi propun să ajungă la 100 de furnizori în 2021.  

„Strategia pe termen mediu şi lung este să scalăm acest business şi să ne adresăm şi pieţelor externe. Ne vom consolida pe piaţa din România, estimată la 450 de milioane de euro, apoi vom începe extinderea cu Polonia, o piaţă de frontieră către Vest, şi vom continua cu Franţa, unde avem parteneriate stategice“, a explicat Ana Preda.

Înainte de pandemia de COVID-19, spun antreprenorii, toate statisticele arătau creşteri de la an la an între 3-8% a pieţei de închirieri, însă, în prezent, piaţa din Vest a Europei a scăzut pe partea de închirieri, în timp ce piaţa din Est şi piaţa din Nord au rămas aproape neafectate. „Pe termen scurt, în funcţie de contractele noi care apar în zona de construcţii, va fi puţin afectată.“

Ana şi Dragoş Preda consideră că tot mai multe companii vor decide să nu se mai ducă către investiţii capex (cheltuieli de capital – n.red.), ci către investiţii opex (cheltuieli operaţionale – n.red.) pentru a-şi optimiza partea operaţională şi pentru a avea o flexibilitate mult mai mare în proiectele pe care le desfăşoară.

Ei spun că industria din România şi businessul lor nu a avut de suferit, ci pandemia de COVID-19 a avut impact pozitiv asupra lor, conducând la optimizare şi digitalizare. „Ca antreprenor este provocator, interesant, dificil, eşti la nivelul zero nu ştii cum, nu ştii unde să o iei. Ai vrea să cedezi, dar nu poţi. Nouă ne place ce facem, prima companie am făcut-o în 2006, de familie, cu activităţi tot în zona industrială“, menţionează Dragoş Preda. În afacerea PrimeRenting, familia Preda îl are ca partener pe Răzvan Popa.

„Vrem să creştem sustenabil, nu vrem să ne luăm zborul şi să ne lovim pe drum, dar vrem să creştem rapid. În Q1 sau Q2 2021 estimăm că o să ajungem la cifra de afaceri de un milion de euro. Nu spunem nu unui potenţial viitor parteneriat, dar vrem să creştem pas cu pas“, au încheiat antreprenorii.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania