Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Alex Vasiu s-a reîntors în ţară şi a creat Hy-Farm, o minifermă pentru acasă care vinde sisteme verticale indoor pentru producţia de microplante. „Vrem să ajungem la 100 de parteneri la final de an“

21.05.2021, 00:06 Autor: Alexandra Matei

♦ „Suntem peste 30 de parteneri Hy-Farm care producem microplante. E un produs uşor scalabil şi am intrat deja în Germania, Italia şi Spania“ ♦ Un astfel de sistem costă 4.000 de euro, iar 1 mp poate produce 7.000 de euro pe lună ♦ Cele mai eficiente varietăţi de microplante sunt mazărea, floarea-soarelui, fasolea şi lintea.

Alex Vasiu, un român întors în ţară din străinătate, a creat în 2018 la Timişoara businessul Hy-Farm, care produce sisteme verticale indoor pentru producţia de microplante. Prin intermediul acestui sistem, oamenii, chiar şi cei fără cunoştinţe agricole, pot cultiva acasă hrană sănătoasă.

La scurt timp după pornirea afacerii, Alex Vasiu şi-a mutat activitatea la Iaşi, unde antreprenorul a început să multiplice conceptul creat – care implică toate fazele, de la furnizori, producţie sau traininguri până la consultanţă şi materie primă –, astăzi Hy-Farm numărând 30 de parteneri, din ţară şi din străinătate, care se ocupă cu producţia de microplante. „Am vrut să aducem hrana sănătoasă mai aproape de consumator. Am ales să renunţ la viaţa foarte bună din străinătate şi să revin în România. Proiectul Hy-Farm a început în 2018 la Timişoara, când m-am întors din străinătate. Am calibrat un produs alături de consumatorii din acea zonă, apoi ne-am mutat la Iaşi şi am început să multiplicăm ceea ce am creat. Am ales această variantă, de a multiplica, pentru că vrem să reducem consumul de combustibil. Am ales să lucrăm cu parteneri locali. Este o afacere la cheie, este un concept care implică toate fazele, de la furnizori, producţie sau traininguri până la consultanţă şi materie primă“, a spus antreprenorul.

Investiţia în afacerea cu microplante a fost de circa 200.000 de euro, realizată din surse proprii şi cu sprijinul unui partener de afaceri.

Hy-Farm oferă toate echipamentele necesare producţiei, iar oamenii care vor să cultive microplante acasă mai au nevoie doar de o încăpere în care să amplaseze aceste sisteme verticale. În rest, trainingurile, consultanţa şi materia primă sunt incluse în pachetul oferit de Hy-Farm. Un astfel de sistem costă 4.000 de euro, după cum spune Alex Vasiu, care susşine că un metru pătrat poate produce 7.000 de euro pe lună. „Important este că acest sistem are un consum redus de apă, cu 95% mai mic faţă de producţia convenţională, iar consumul energetic este optim“.

Microplantele au devenit din ce în ce mai cunoscute, menţionează antreprenorul, atât în sectorul HoReCa, cât şi în retail. Totuşi, acesta preferă să livreze produsele direct către consumatorul final. Cele mai eficiente varietăţi de microplante sunt mazărea, floarea-soarelui, fasolea sau lintea, susţine el, iar în compoziţia lor se foloseşte un substrat inert, care elimină riscurile de contaminare.

Alex Vasiu este de părere că Hy-Farm este un produs uşor scalabil şi speră să intre cu acesta pe cât mai multe dintre pieţele externe. Până acum, afacerea s-a extins timid în ţări precum Germania, Italia şi Spania.

Până la finalul anului, el estimează că va avea 100 de parteneri, iar pe termen mai lung, până la sfârşitul lui 2022, îşi propune să depăşească 500 de asocieri în reţeaua Hy-Farm.

În 2021, Alex Vasiu estimează că proiectul lui va genera o cifră de afaceri de peste 1 mil. euro.

Planurile pe termen mediu şi lung ale businessului sunt optimiste, întrucât antreprenorul îşi propune ca în doi ani de zile să ducă afacerea pe toate continentele.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania