Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Adrian şi Răzvan Andreica, doi ingineri din Cluj-Napoca, şi-au descoperit pasiunea pentru crearea obiectelor de mobilier după ce şi-au renovat apartamentul, iar acum vând produse din lemn sub brandul Arami

16.12.2021, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Businessul a fost deschis în luna septembrie a anului 2020, după o investiţie de 5.000 de euro pentru achiziţionarea utilajelor, instrumentelor şi materiei prime pentru crearea produselor din lemn.

În urmă cu aproape cinci ani, Adrian şi Răzvan Andreica s-au mutat într-un apartament din Cluj-Napoca, pe care l-au renovat şi decorat singuri, moment în care şi-au creat câteva piese de mobilier din obiecte vechi recondiţionate. Atunci şi-au descoperit pasiunea pentru lucratul cu lemn, care ulterior s-a şi transformat într-o sursă de venit pentru ei.

„Am început să cumpărăm vechituri pe care le-am tot transformat, le-am lucrat, am adăugat lemn, răşină, metal pentru a le transforma într-un produs nou, saturaţi de acest consumerism modern, am încercat să aducem în valoare obiecte vechi prin procedee noi“, povesteşte Adrian Andreica.

Arami, brandul sub care sunt produse obiectele de mobilier, a fost deschis în luna septembrie a anului trecut, după patru ani în care cei doi fraţi au adunat toate cunoştinţele necesare şi au exersat tehnicile învăţate pentru a putea oferi oamenilor un produs finit. Tot acest proces de învăţare a însemnat o serie lungă de obiecte care nu au ieşit aşa cum şi-ar fi dorit cei doi.

Mai mult de atât, în realizarea obiectelor este folosită răşină epoxidică, despre care nu se ştiau foarte multe în România la momentul la care cei doi antreprenori au început să lucreze cu aceasta. De aceea, au apelat la diverse filmuleţe din mediul online pentru a învăţa.

Adrian Andreica este de părere că pentru a deschide un astfel de business e nevoie de foarte multă practică pentru a descoperi tehnicile şi materialele potrivite, ceea ce au făcut şi ei.

„Cineva care îşi doreşte să îşi deschidă un business în acest domeniu trebuie să experimenteze înainte de a deschide o afacere, să experimenteze foarte mult cu tehnici, cu procedee, tipuri de lemn, să poată ajunge la un produs finit aproape perfect şi apoi să se documenteze de ce scule sau utilaje are nevoie, iar după acestea să pornească afacerea, când poate să achiziţioneze tot ce are nevoie“, explică el.

Sub brandul Arami pot fi găsite obiecte precum mese dining , măsuţe de cafea, platouri, lămpi, biblioteci, însă cele mai interesante proiecte sunt acelea venite din partea clienţilor care au cerinţe speciale. Adrian Andreica spune că probabil vor mări portofoliul de produse pe care le au disponibile, însă proiectele de tipul acesta sunt preferatele lor.

„Avem obiectele noastre pe care le facem între comenzi, după viziunea noastră, dar cel mai mult am lucrat pentru clienţi şi împreună cu ei am creat designul produsului finit“.

Una dintre cele mai recente astfel de comenzi a venit din partea unor clienţi din Bucureşti, care au cerut realizarea unei măsuţe de cafea dintr-o butelie de gaz.

Investiţia pentru deschiderea atelierului Arami a ajuns la circa 5.000 euro, însă tot ceea ce au câştigat au reinvestit în promovarea şi creşterea atelierului, mai ales că Adrian Andreică consideră că una dintre cele mai mari provocări ale lor ca antreprenori a fost partea de promovare a businessului.

„Neavând studii în domeniul acesta ne-am adaptat pe parcurs, am început în septembrie 2020 şi de atunci tot am învăţat cum poţi să creşti un business, ce ar trebui să faci, ce merge, ce nu merge, cam acestea au fost cele mai mari provocări pentru noi, învăţarea continuă despre ce trebuie să faci ca să îţi creşti businessul“, explică el.

În perioada următoare, cei doi antreprenori îşi doresc să  realizeze şi produse de mici dimensiuni cum ar fi suporturi de lumânări, obiecte care pot fi dăruite mai departe. Cu toate că există o serie de produse aflate în stoc, Adrian Andreică spune că niciodată nu vor ajunge să producă în serie, pentru că altfel ar pierde motivul pentru care au început acest business şi anume realizarea obiectelor unicat.

Ca planuri de viitor, cei doi se gândesc să se mute în zona rurală pentru a putea face o serie de workshop-uri prin care să înveţe alţi oameni să îşi lucreze propriile obiecte din lemn. Miruna Diaconu

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

► Proiect editorial susţinut de Vodafone Business.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania