Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Vlad Farcău a lăsat jobul de programator pentru a dezvolta Tata Vlad, un brand de batoane fără zahăr produse în Cluj

20.07.2020, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Afacerea a prins contur, în mod organizat, în septembrie 2019, iar până la sfârşitul anului trecut, în patru luni, Tata Vlad a adus vânzări de 25.000 de lei.

Vlad Farcău, cu 12 ani de ex­pe­rienţă în domeniul IT, a înce­put în Cluj-Napoca businessul Tata Vlad, un brand de batoa­ne pe bază de fructe uscate şi nuci, fără zahăr, în diferite combinaţii. Afacerea a prins contur în mod organizat în septembrie 2019, iar până la sfârşitul anului trecut, în patru luni, Tata Vlad a adus vânzări de 25.000 de lei.

„Povestea a prins rădăcini când s-a născut primul nostru copil, acum cinci ani. Am început să facem în casă dulciuri, să-i oferim o alternativă la dulciurile din comerţ. Eu eram deja pasionat de gătit sănătos, eram atras de dulciurile sănătoase. Multă vreme am tot încercat reţete. Am început cu un baton, pe care l-am dat prietenilor, cunos­cu­ţilor“, a povestit Vlad Farcău la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Ceea ce a început în bucătăria lor s-a trans­format într-un business în adevăratul sens al cuvântului şi s-a mutat într-un laborator. „Momentul-cheie a fost când am partici­pat la un workshop de gătit, organizatorii au fă­cut acolo nişte batoane şi mi-am spus că eu aş pu­tea face nişte batoane mai bune decât acelea.“

Aşa că a făcut. Un baton dat unei prie­te­ne care a fost încântată de gust a făcut ca pro­du­sul familiei Farcău să ajungă pe un grup de mame din Cluj-Napoca şi să dea naştere unui val de comenzi. Acela a fost momentul în care Vlad Farcău a început să se gândească la un proces serios de preluare a comenzilor. „Totul a coincis cu perioada în care am decis să stau în concediu de paternitate. Când trebuia să mă întorc la serviciu, am ales să nu mă mai întorc. Asta se întâmpla acum un an în iulie. Ai nevoie de o doză mare de nebunie să faci o astfel de schimbare.“

Vlad Farcău are în spate 12 ani de progra­ma­re, iar soţia lui, Ioana, asociată în business, este de formare specialist în resurse umane. Împreu­nă au dus batoanele Tata Vlad în cafe­ne­le, băcănii, magazine naturiste, farmacii care au raioane cu astfel de produse. Comenzi se pot plasa şi pe site-ul delatatavlad.ro.

„Am făcut multă vânzare directă, dar pandemia ne-a forţat să ne focusăm pe online şi pe parteneri. Acum suntem în proces de extindere naţională. Avem colaboratori şi în Cluj, dar şi în ţară.“

Până când Tata Vlad a devenit o afacere şi un brand, familia Farcău a investit aproximativ 20.000 de euro. Cel mai greu a fost să găsească un spaţiu care să corespundă cerinţelor, dar treptat au pus totul pe picioare, iar din ianuarie au cooptat şi un coleg în echipă.

„Avem patru variante de batoane şi mai avem în lucru încă trei reţete. Batoanele sunt pe bază de fructe uscate şi nuci, în diverse combinaţii. Avem batoane cu cacao şi miez de nucă, cu cocos şi lămâie, zmeură şi merişoare, cireşe negre şi dude. Un baton raw vegan este în jur de 7-8 lei“, spune Vlad Farcău.

Pentru restul anului 2020, familia Farcău din Cluj vrea să extindă atât gama de produse, cât şi echipa. Şi reţeaua de parteneri mai poate fi dezvoltată, iar din punct de vedere financiar, cei doi antreprenori vor să ducă Tata Vlad la afaceri de 300.000 de lei.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

Există patru sortimente de batoane Tata Vlad: cu cacao şi miez de nucă, cu cocos şi lămâie, zmeură şi merişoare, cireşe negre şi dude. Un baton raw vegan costă circa 7-8 lei.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania