Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Un inginer, un psiholog şi un economist au investit 50.000 de euro într-un aprozar, unde vând legumele pe care le cultivă într-o comună din Dâmboviţa

22.09.2019, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

În total, în ultimii doi ani, au investit 200.000 de euro în Legoomi, cea mai mare parte a banilor venind prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR), un tip de cofinanţare pentru proiectele de dezvoltare iniţiate de fermieri, prin Ministerul Agriculturii şi Uniunea Europeană.

Ilie Ciorchină, Marius Tudorache şi Andrei Drăgan au început, în urmă cu patru ani, să cultive legume în lo­ca­litatea Băleni din judeţul Dâmbovi­ţa, iar anul acesta au des­chis un aprozar modern în Bucureşti, sub nu­me­le Legoomi, unde vând propriile produse agri­cole. Investiţia în aprozar a fost de 50.000 de euro.

„Povestea începe cu ferma noastră, situată în unul dintre cele mai faimoase bazine legumicole din ţară - comuna Băleni, judeţul Dâmboviţa. Aceasta (ferma – n. red.) se întinde pe o suprafaţă de 6,5 hectare de teren, dintre care 5.000 de metri pătraţi sunt spaţii protejate (sere – n. red.), unde cultivăm aproape toate tipurile de legume“, spune Ilie Ciorchină, cofondator Legoomi.

În Băleni, el şi partenerii săi de business cultivă roşii, cartofi, rădăcinoase şi verdeţuri, pe care le vând în perioada martie-noiem­brie. Având capacităţi de stocare, legu­mele pot fi depozitate şi comercializate chiar şi în perioada rece a anului.

Businessul a fost completat anul acesta şi cu un concept store Legoomi, o variantă mo­der­nă a aprozarului de altădată, situat pe bu­levar­dul Dacia din Bucureşti, la nr. 130 A. Decizia a venit în contextul în care, în piaţă există numeroşi intermediari între produ­că­tori şi cumpărători, astfel că cei trei antre­pre­nori au vrut să vină mai aproape de consu­ma­tori. Un kilogram de roşii de exemplu por­neş­te de la 4 lei şi poate ajunge la 10 lei, în func­ţie de soi. O legătură de ceapă verde, de le­uş­tean sau de pătrunjel este 2 lei, un kilo­gram de cartofi albi – 2,5 lei, unul de morcovi – 4 lei, iar unul de castra­ve­ţi – 5 lei, po­trivit datelor de pe site, unde pot fi plasate şi comenzi.

„Clienţii noştri sunt atât cei din sfera B2C, cât şi din sfera B2B. Prin Legoomi, acoperim par­tea de B2C, adică profilul cla­sic al cumpă­rătorului, iar prin inter­me­diul segmentului HoReCa, ne adresăm clienţilor din B2B, mai exact restaurante, unităţi de tip fast food, cafe­nele, atât din Bucu­reşti, cât şi din proxi­mi­tatea acestuia“, explică Ilie Ciorchină.

Cei trei antreprenori agro­nomi dezvoltă culturi ecologice, astfel că legumele lor sunt crescute doar cu îngrăşăminte organi­ce, bazate pe tehnici sustenabile de cultiva­re. Având deja baza de pro­ducţie de la Băleni, ei au decis să se extindă şi cu o uni­ta­te de procesare, în co­mu­na Creve­dia, tot din jude­ţul Dâm­bo­viţa, unde ajung le­gu­mele care nu pot fi vândute în stare proaspătă. Producţia de acolo – adică legumele cură­ţate, tăia­te şi vidate – pleacă din Creve­dia către clienţi din HoReCa.

Vânză­rile de legume le-au adus celor trei fondatori o cifră de afaceri de 100.000 de euro anul trecut, în condiţiile în care nu aveau încă un punct de desfacere, iar profitul a fost de aproximativ 12.000 de euro, cu patru angajaţi. În 2019, doar în prima jumătate a anului, Legoomi a egalat cifra de afaceri realiza­tă anul trecut.

„Recent, am semnat un contract de livrări cu un mare retaileri – Metro, ceea ce va influenţa pozitiv vânzările şi capacitatea noastră operaţională. În paralel cu concept store-ul Legoomi, ne dorim să extindem şi reţeaua de clienţi HoReCa.“

În total, în ultimii doi ani, Ilie Ciorchină şi asociaţii săi au investit 200.000 de euro în Legoomi, incluzând culturile de la Băleni, unitatea de procesare de la Crevedia şi aprozarul din Bucureşti. Cea mai mare parte a banilor a venit prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDL), un tip de cofinanţare pentru proiectele de dezvoltare iniţiate de fermieri, prin Ministerul Agriculturii şi Uniunea Europeană.

„Vrem să creştem capacitatea de producţie, ne dorim mai multe sere şi spaţii de depozitare. Cel mai probabil, în 2020 o să ne extindem reţeaua de aprozare Legoomi“, spune Ilie Ciorchină.

El este responsabil cu promovarea businessului în Bucureşti, în vreme ce partenerii săi se ocupă de producţie – Marius, respectiv de procesare – Andrei.

„Agricultura este un business în care trebuie să ai viziune. Cheltuielile cu producţia sunt mari, iar instabilitatea producţiei îţi provoacă multe griji. Trebuie să ştii când să plantezi ca să ai ce culege când ai nevoie. Dar sunt ani în care producţia este valorificată la un preţ bun, aşa cum a fost anul acesta“, spune Ilie Ciorchină.


Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF  şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania