Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Svetlana Ghilca vinde butaşi de viţă-de-vie şi a ajuns la afaceri de 170.000 lei în 2020

26.11.2021, 00:05 Autor: Georgiana Mihalache

♦ „Digitalizarea a fost baza. Noi suntem din Timişoara, produsele sunt comercializate în alte zone, Constanţa, partea Moldovei şi fără comerţ online ar fi fost imposibilă distribuţia şi tot ce înseamnă acest business.“

Antreprenoarea Svetlana Ghilca a decis în 2012 să devină asociată a companiei pentru care lucra şi să se ocupe de comercializarea butaşilor de viţă-de-vie, mai ales că primea din ce în ce mai multe cereri de la clienţi. Astăzi, prin site-ul vitadeviedemasă.ro, antreprenoarea face vânzări de 170.000 lei şi urmăreşte şi deschiderea unui magazin fizic.

„Între anii 2007 şi 2013 a fost un program pe fonduri europene cu reconversie. Podgoriile care deţineau terenuri puteau să reînnoiască şi să facă plantaţii noi. Eu eram angajată la o societate care făcea aceste servicii la clienţi, tot ce înseamnă lucrat de teren, material săditor, sistem de susţinere. Văzând produsele, am înţeles că este cerere şi pentru persoane fizice. Veneau cereri pentru material săditor, soiuri de viţă-de-vie şi aşa a fost  începutul acestui business”, a povestit Svetlana Ghilca. Butaşii de viţă sunt aduşi din Italia, iar printre cele mai căutate produse sunt soiurile aperene, adică strugurii fără sâmburi. De la cinci astfel de soiuri, portofoliul companiei s-a dezvoltat şi a ajuns la opt în prezent.

„Digitalizarea a fost baza. Noi suntem din Timişoara, produsele sunt comercializate în alte zone, Constanţa, partea Moldovei şi fără comerţ online ar fi fost imposibilă distribuţia şi tot ce înseamnă acest business”, a mai spus Svetlana Ghilca. Butaşii sunt aduşi într-un depozit în Timişoara, unde sunt ţinuţi în condiţii specifice pentru a nu începe vegetaţia.

Cantităţile sunt aduse la cerere, iar preţul pentru un singur butaş porneşte de la 15 lei şi poate ajunge la 25 de lei, pentru soiurile mai rare. Totuşi, antreprenoarea spune că activitatea companiei este una sezonieră, din februarie până în aprilie, atunci când este perioada pentru plantarea viţei-de-vie. „Investiţia este în tot ce înseamnă digitalizare, construcţia unui site, care trebuie să se facă în fiecare an pentru că se schimbă cerinţele şi presupune o investiţie permanentă. Folosim serviciile de la Vodafone, fără acestea nu ar fi existat businessul”, a mai spus acţionara vitadeviedemasa.ro. Clienţii care cumpără butaşi sunt majoritatea cei care se retrag în mediul rural şi vor un nou hobby, dar sunt şi producători care vin cu cerinţe de soiuri şi cumpără cantităţi mai mari.

„Pandemia ne-a afectat şi pe noi pentru că în 2020 când a început totul, din februarie, era perioada în care noi activam cel mai mult. Datorită comerţului online, am fost printre cei norocoşi, am avut cifră de afaceri. Ar fi putut fi şi magazinul fizic deschis, dar nu s-a putut realiza din cauza restricţiilor”, a mai explicat Svetlana Ghilca.

În 2020, compania a ajuns la afaceri de 170.000 lei, iar planurile pentru anul acesta urmăresc o creştere de 30%, ceea ce ar duce vânzările la 220.000 lei, din calculele ZF. „Fiind un business sezonier, care ocupă doar o perioadă mică din an, trebuie să găsim şi o altă activitate care să umple celelalte luni. Mi-aş fi dorit flori, care se comercializează şi în toamnă, mă refer la bulbi de lalele, narcise. Suntem în aşteptare din cauza pandemiei, preferăm să nu riscăm”, a mai spus Svetlana Ghilca. Ea a precizat că intrarea în antreprenoriat a fost una uşoară, mai ales că are studii economice care i-au oferit cunoştinţele necesare în business. Provocările au venit însă dinspre zona tehnică, platformele online, site-ul, acolo unde antreprenoarea a trebuit să se documenteze pentru a se adapta noilor cerinţe.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

♦ Proiect editorial susţinut de Vodafone Business.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania