Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Rodica Lazăr a investit 60.000 euro într-un business cu îngheţată artizanală în cartierul Militari şi a ajuns la 120 de clienţi pe zi

25.06.2019, 00:07 Autor: Georgiana Mihalache

„Clientul care intră zilnic îşi doreşte altceva, cele mai cerute gusturi sunt ciocolata şi vanilia. Ne dorim să ne extindem în continuare către centrul Capitalei.“

Rodica Lazăr, de meserie eco­nomist, a pariat pe un business cu îngheţată în cartierul Mili­tari din Bucureşti şi a deschis Mica Gelaterie după o inves­ti­ţie de 60.000 de euro, o parte din sumă venind din finanţarea Start-Up Nation. Planurile pentru anul viitor urmăresc extin­derea, atât prin noi investiţii în Bucureşti, cât şi prin sis­tem de franciză, oraşul vizat fiind Constanţa.

„Noi am pornit cu ideea de a deschide o ge­laterie în centru, pentru că acolo sunt mereu alţi clienţi. Am studiat zona centrală, dar aveam nevoie de un spaţiu mai mare pen­tru că noi şi producem îngheţata şi o vindem, iar acest lucru ne ducea la o chirie destul de mare. Ne-am orientat către cartier, am zis să în­ce­pem cu o locaţie mică“, a spus Rodica Lazăr.

Curajul de a investi într-un business a venit de la fiul antreprenoarei, care avea experienţă în lumea antreprenoriatului, aplicând în urmă cu doi ani pentru programe de finanţare. De altfel, numele brandului include ideea de familie, iar realizarea lui i-a adunat pe toţi membrii familiei.

„Businessul nu are legătură cu domeniul meu de pregătire, sunt economist, am lucrat mulţi ani ca manager de operaţiuni într-o firmă de transfer de bani, după care voiam o schimbare, să fiu propriul meu şef, să încerc ceva.“

Provocările deschiderii unei gelaterii de cartier vin din faptul că, deşi este trafic, clienţii sunt în tranzit şi este nevoie de timp pentru a descoperi brandul.

Pentru a răspunde trendului din România, în care vânzările la îngheţată au un vârf în sezonul de vară, în timp ce iarna mai degrabă stagnează, în sezonul rece Mica Gelaterie se transformă în cofetărie.

„Fiind un business de familie, ne-am dorit să fie ceva mic, am considerat că este cel mai potrivit pentru cartier. Copiii mei, fiind în domeniu, ne-au ajutat la brand, la amenajare, la design, este un nume uşor de reţinut“, a mai spus Rodica Lazăr.

În sezon în Mica Gelaterie intră între 120 şi 140 de clienţi pe zi, iar o cupă de îngheţată costă cinci lei, fiind circa 30 de arome produse, la două săptămâni fiind creat un nou gust.

„Ne-am gândit la ce să facem în sezonul rece pentru că îngheţata în România se consumă doar în sezonul cald. Spaţiul nu este închis iarna. Am încercat să acoperim zona de cofetărie artizanală, mergând pe eclere, au prins foare bine. În acest moment ne concentrăm pe îngheţată, iar din septembrie vom reveni la partea de cofetărie.“

În cadrul gelateriei lucrează doi angajaţi, antreprenoarea care şi produce îngheţata, şi o colegă care vinde. Rodica Lazăr a povestit că în vacanţă inclusiv fiica ei a venit să ajute la vânzare.

„Clientul care intră zilnic îşi doreşte altceva. Sunt gusturi precum vanilia, ciocolata, care sunt cele mai cerute. Nu putem rămâne într-un singur punct. Ne dorim să ne extindem în continuare către centru, ne dorim să ajungem şi noi acolo“, a mai spus Rodica Lazăr.

Pentru extindere antreprenoarea ia în calcul o locaţie în centrul Capitalei, dar anul viitor, în 2020, pentru a prinde sezonul plin.

Şi sistemul de franciză este un model de dezvoltare la care se uită fondatoarea companiei, care vizează oraşul Constanţa pentru care sunt în discuţii.

Anul acesta, vânzările de îngheţată sunt estimate să ajungă la 30.000 de lei în sezon.  Capacitatea de producţie este de circa trei litri de îngheţată, iar materia primă vine din străinătate, din Franţa sau Italia. Planurile sunt de a colabora cu producători români de lactate.

„Ne dorim să ne extindem, iar asta înseamnă investiţii. Vrem să investim în acest laborator, celelalte locaţii să fie puncte de vânzare.  Ne dorim să ajungem şi la mare“, a mai spus Rodica Lazăr.

 

Afaceri mici într-o piaţă competitivă

În ultimii ani au apărut businessuri de talie mică în domeniul producţiei de înghe­ţa­tă artizanală, alături de giganţii pieţei, în piaţă fiind readuse branduri româneşti din trecut.

Betty Ice, afacere românească preluată de gigantul olandez Unilever, este liderul pieţei de îngheţată pe piaţa locală.

România a fost în 2017, cel mai recent an pentru care există date publice, al nouălea cel mai mare producător de îngheţată din Uniunea Europeană, cu un nivel al producţiei de 46,8 milioane de litri (echivalentul al 514 milioane de cornete de îngheţată, potrivit estimărilor ZF), arată datele Eurostat. Piaţa românească a îngheţatei este evaluată la 200 de milioane de euro anual, potrivit datelor ZF.


O cupă de îngheţată costă 5 lei

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

 Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania