Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Ramona Cervenciuc creează „Costume cu Atitudine“ într-un atelier din Iaşi şi a dus businessul la 45.000 de euro în aproape trei ani de activitate

30.10.2020, 00:07 Autor: Georgiana Mihalache

„Ne este greu tuturor, dar dacă ai început din pasiune, înseamnă că ar trebui să răzbeşti în orice situaţie“.

Ramona Cervenciuc, fondat­oa-rea brandului Costume cu Atitudine, şi-a pus acum trei ani problema cumpărării unui costum de damă pentru propria nuntă. Din dorinţa de a găsi ceva potrivit a încolţit ideea unui business, iar în februarie 2018 antreprenoarea a deschis oficial businessul, după o investiţie iniţială de 20.000 de euro.

„Dacă în zona bărbaţilor găseşti variante de costume, în zona de damă este mai dificil. M-am gândit să fac costume de damă pe comandă, iar după câteva luni viaţa mea a luat o întorsătură şi am intrat într-un business complet nou, eu având studii de manage­ment, dar totul este posibil cu pasiune şi dorinţă de a învăţa“, a spus Ramona Cervenciuc.

Iar astăzi, la aproape trei ani de la primii paşi în business, Costume cu Atitudine înseamnă un showroom în Iaşi, colaborare cu o fabrică de textile pentru produsele pe stoc şi capacitate de producţie de câteva sute de articole pe lună în atelierul companiei.

Antreprenoarea a mers într-o fabrică pentru a înţelege ce stă în spatele procesului de fabricare şi se ocupă în prezent alături de familie şi prieteni de tot ce înseamnă livrări, promovarea brandului, lăsând domeniul managementui şi cel educaţional în care a profesat anterior.

„La început am externalizat toată partea de producţie pentru că ar fi însemnat o investiţie foarte mare. Costumele se fac destul de greu, am optat mai degrabă să merg cu fabrici care fac lucrul acesta de mult timp. Avem şi un atelier, dar ne axăm mai mult pe partea de ajustări, de costume de damă, iar acum am lansat şi o colecţie de rochii“, a mai spus Ramona Cervenciuc.

Deşi iniţial a pornit producţia de costume de damă, ulterior, în urma cererii, a intrat şi pe segmentul de bărbaţi. Investiţia iniţială a fost realizată din surse proprii, antreprenoarea menţionând că s-a aşteptat ca la începutul businessului să investească mai mult pentru a crea un brand în piaţă.

„Ulterior am mai investit încă 30.000 de euro. Anul trecut, în noiembrie am decis să ne dezvoltăm mai mult şi atunci am apelat la un credit BT Mic, cu ajutorul Băncii Transilvania. Atunci am trecut la un alt nivel pentru că am reuşit să aducem produse pe stoc pentru bărbaţi, inclusiv încălţăminte“, a mai spus fonda­toarea Costume cu Atitudine.

Iar posibilitatea creării de stocuri a reprezentat un pariu câştigător în momentul în care pandemia de COVID-19 a închis activitatea din fabrici sau ateliere.

Clienţii Costume cu Ati­tudine sunt oamenii de business, avocaţii, persoa­nele din zona medicală, dar şi clienţii care caută costume pentru diverse evenimente, nunţi, botezuri, banchete.

Preţul unui costum pe comandă porneşte de la 2.700 de lei, iar ţesăturile sunt aduse din ţări precum Italia, cu tradiţie în industria textilă.

Deşi pandemia a scăzut vânzările, în special pe zona de evenimente, antrepre­noarea spune că s-a adaptat şi a reuşit să continue businessul.

„În momentul când s-a închis, noi pregăteam colecţiile, a trebuit să ne readaptăm. A fost interesant pentru că din punct de vedere creativ (pandemia – n.red.) ne-a stimulat destul de mult. Ne este greu tuturor, dar ţine şi de noi, trebuie să ne adaptăm, dacă ai început din pasiune, înseamnă că ar trebui să răzbeşti în orice situaţie“, a mai spus fondatoarea businessului.

Cifra de afaceri a companiei în 2019 a fost de  223.000 de lei (circa 45.000 euro), iar pentru anul acesta planurile de creştere vizau triplarea acestei sume. Din cauza pandemiei, vânzările vor rămâne însă la nivelul anului trecut, crede antreprenoarea.

„Au fost foarte multe provocări în business. Am început să percepem diferit, dacă la început ne consumam foarte mult, ne-am dat seama că de fapt fiecare experienţă te face mai creativ. Consider că nu oricine este făcut să fie antreprenor, sunt cei foarte buni ca angajaţi şi cei care se potrivesc să fie antreprenori. Ai tot felul de provocări, dar cu o doză de nebunie, cu puţină consiliere financiară, nu ai cum să nu reuşeşti“, a încheiat Ramona Cervenciuc.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF  şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania