Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Povestea unui angajat în domeniul bancar care după 20 de ani de carieră a decis să renunţe să muncească pentru alţii şi a decis să îşi urmeze una dintre pasiuni

12.09.2021, 01:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Două decenii de muncă asiduă în domeniul bancar au continuat, pentru Raul Balea, cu o experienţă în antreprenoriat pornită în 2017. Aveau nevoie – atât el, cât şi soţia lui – de mai mult timp pentru ei şi l-au găsit prin Rabal su misura, un atelier de ţinute croite după standardele de eleganţă şi măsurile exacte ale purtătorilor.

Raul Balea avea 40 de ani când s-a văzut în postura de a alege între funcţia de bancher şi o nouă viaţă. Şi-a dat seama că, din experienţa în bancă, cel mai mult i-a plăcut să ajute clienţii să facă business, consiliind mulţi antreprenori cu privire la cum să demareze o afacere, cum s-o crească sau cum s-o conducă cel mai bine. Dar a realizat că el însuşi nu a pus niciodată în aplicare aceste sfaturi pentru o afacere proprie.

„Cumva, am avut norocul să leg afacerea de o pasiune pe care o am de când eram copil. Totdeauna am fost fascinat de eleganţă, care se combină, în mod necesar, şi cu o anumită conduită vestimentară. Nu doar aspectul şi calitatea hainelor sunt relevante, ci şi felul în care se îmbină pentru a sugera o anume personalitate, maniera în care hainele se aşază pe corp atunci când persoana stă pe loc, este aşezată sau se mişcă”, spune Raul Balea. A început să înveţe tot ce se poate despre producţia de costume, despre felul în care se poate ajusta o linie de fabricaţie, despre materiale. În 2017 şi-a deschis uşa Rabal su misura (unde italienescul „su misura” înseamnă „pe măsură, personalizat”), un atelier ca un etalon pentru eleganţă, care vine cu suficientă versatilitate pentru stilul urban al bărbatului modern, pe parcursul zilei sau al serii, indiferent de situaţie.


Preţurile variază, în principal, în funcţie de tipul materialului, dar în medie un costum ajunge la circa 500 de euro.


Cei douăzeci de ani de banking în care s-a îmbrăcat zi de zi în costum nu puteau trece fără a lăsa o amprentă în ADN-ul lui Raul Balea, aşa că tot ce altădată aprecia la alte haine a reunit deodată în propriul brand. Clienţii vin, în general, din două categorii: corporate (cei din zona de business, care optează pentru ţinute smart casual) şi evenimente (unde outfiturile căutate sunt cele pentru ceremonii). Costumele, pantofii, cămăşile şi diferitele accesorii imaginate de clienţi devin realitate în portofoliul Rabal su misura. Pantofii, cămăşile şi accesoriile sunt realizate în România, în vreme ce costumele sunt croite în Italia şi Bulgaria. „Estimăm în perioada următoare o dublare a numărului de evenimente. Acest an este încă unul atipic, dar vânzările au început să fie din ce în ce mai bune.”

În 2020, cifra de afaceri a fost de aproape 190.000 de lei, o scădere considerabilă, pusă pe seama pandemiei, faţă de 2019, când businessul atinsese 772.000 de lei. „Avem peste 15.000 de variante de ţesături şi, ca în prima zi, avem dorinţa la fel de mare ca fiecare client care ne trece pragul să primească o ţinută aşa cum trebuie.”

Cele mai multe comenzi Rabal su misura vin din România, principala piaţă pentru business, deşi au fost câteva excepţii când comenzile au plecat către ţări din Europa de Vest. Preţurile variază, în principal, în funcţie de tipul materialului, dar în medie un costum ajunge la circa 500 de euro. „Există şi pachete speciale pe care le-am lansat la solicitarea clienţilor, dintre care cel mai cerut este «Pachetul de ceremonie», care este compus din costum, cămăşi, pantofi, şosete, papion, batistă şi butoni, iar preţul porneşte de la 850 de euro.”Rabal su misura este o afacere în care ideea de muncă online nu îşi prea găseşte locul, fiind dependentă de evenimentele sociale. De aceea, anul trecut, businessul a fost afectat puternic. Vestea bună este însă că 2021 a început mai bine, iar Raul Balea speră că va continua cel puţin la fel.

Raul Balea, fondator Rabal su misura:„Estimăm în perioada următoare o dublare a numărului de evenimente. Acest an este încă unul atipic, dar vânzările au început să fie din ce în ce mai bune.”



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Casa cu prispă - unitate de cazare (Sighişoara)

Fondatoare: Alisa Olar

Investiţii: 100.000 de euro

Prezenţă: Sighişoara, jud. Mureş


Roju.ro – platformă de rezervări (Galaţi)

Fondator: Traian Iacob

Investiţie iniţială: 87.000 de euro

Cifră de afaceri în primele şase luni din 2021: 55.000 de euro

Prezenţă: online


Body Tailors – studio de pilates pe aparate (Bucureşti)

Fondatori: Andrei Ispas şi Iulia Simionescu

Investiţii: 50.000 de euro

Prezenţă: zonele Pipera-Voluntari, în Floreasca, Decebal şi Unirii din Bucureşti


Tonic-Blend – brand de kombucha (Bucureşti)

Fondator: Cristian Cîrloganu

Investiţii: 43.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2021: 31.000 de euro

Prezenţă: băcănii, cafenele şi restaurante vegane, în principal din Bucureşti


BCheese – restaurant cu mac’n’cheese (Bucureşti)

Fondatori: George şi Florin Borşaru

Investiţie iniţială: 10.000 de euro

Cifră de afaceri estimată în 2021: 90.000 de euro

Prezenţă: zona Unirii din Bucureşti


ZF, Banca Transilvania şi Vodafone au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania