În afacerea ei, sursa de inspiraţie sunt bunicii, de la care preia idei legate de porturile tradiţionale de pe vremuri şi despre tradiţiile locale.
Oana Ivan, filolog de meserie, a început, în vara anului 2013, să creioneze conceptul pentru o linie de haine create de la zero în România, iar anul trecut profitul ei a fost de aproape 9.000 de euro. Ceea ce la început a fost o pasiune a devenit între timp un business, care poartă astăzi numele Urzeală.
„Urzeală a început ca o platformă destinată păstrării şi continuităţii tradiţiilor locale. Între timp, a evoluat către un proiect de sine stătător şi mai apoi către un business. A fost clar de la început că va fi un brand de haine simple, de zi cu zi, făcute cu români, cu design de inspiraţie folclorică. Mai târziu, s-a maturizat, odată cu mine, şi a devenit brand de familie, intergeneraţional“, povesteşte Oana Ivan.
A început cu o linie simplă de tricouri, iar în primii doi ani de existenţă a brandului hainele au fost croite în atelierul propriu al Oanei Ivan. Cum însă businessul este conceput pentru serii mici, a fost greu să continue cu propriul spaţiu de producţie şi să acopere toate costurile, astfel că antreprenoarea a decis să externalizeze serviciile.
„Businessul este 100% românesc, de la concept la croială, imprimare, accesorii, inclusiv mână de lucru. Pentru croială, lucrăm acum cu un atelier din afara Bucureştiului, din Roşiorii de Vede, judeţul Teleorman. Accesoriile vin din mai multe zone ale ţării. Recent, de exemplu, am comandat şnururi de la Vaslui, iar etichetele brodate le facem la Bucureşti.“
Doar materialele din care sunt făcute hainele vin din afara ţării, deoarece local, spune Oana Ivan, nu există furnizori de textile din bumbac aşa cum îşi doreşte ea.
Înainte de a începe afacerea Urzeală, Oana Ivan a lucrat mai mulţi ani în domenii diferite, precum vânzări, marketing şi consultanţă şi toate au ajutat-o ulterior în gestionarea propriului business, o afacere de familie, după cum spune ea, „mică - şi afacerea, şi familia.“
Investiţia iniţială a antreprenoarei a fost de aproximativ 35.000-40.000 de euro, la care s-au mai adăugat circa 14.000 de euro ulterior. Banii au mers aproape exclusiv în materiale, tipare, teste de producţie, venind din surse proprii, dar şi din vânzarea produselor, treptat, nefiind accesate credite.
Anul trecut, vânzările de haine sub brandul Urzeală au fost de aproape 20.000 de euro, în vreme ce profitul s-a situat la aproximativ 8.000-9.000 de euro. Doar doi angajaţi permanenţi lucrează pentru Urzeală, restul fiind colaboratori.
„Una dintre marile provocări ale acestui business este faptul că furnizorii nu prioritizează proiectele de dimensiuni mici, ca acesta al nostru, şi de aceea suntem mereu la sfârşitul listei pentru ei. Simt lipsa unei platforme care să susţină producţia şi proiectele locale. Asta îi descurajează pe cei care vor să facă antreprenoriat în lumea textilelor, pentru că nu poţi face totul singur“, spune Oana Ivan.
În afacerea ei, sursa de inspiraţie sunt bunicii, de la care preia idei legate de porturile tradiţionale de pe vremuri şi despre tradiţiile locale. Ei sunt oamenii cu poveţele, după cum le spune antreprenoarea.
„Hainele sub brandul Urzeală sunt făcute din materiale naturale, sunt haine de zi cu zi, lejere. Poate părea simplu să faci un tricou, dar sunt foarte multe moduri în care îl poţi face, sunt multe detalii.“
Până acum, din gama vestimentară fac parte tricouri, bluze, hanorace, rochii, pantaloni, cămăşi, fuste, veste, iar linia este în continuă extindere.„Dorinţa mea este să scoatem o linie şi pentru gravidie, alăptare şi bebeluşi.“
Preţurile pornesc de la 25 de lei – pentru o sacoşă de pânză, şi pot ajunge şi la 330 de lei, pentru cel mai scump produs, o rochie lungă, cu buzunare şi cu imprimeuri.
Hainele se găsesc acum pe rafturile câtorva magazine din Bucureşti, dar pot fi comandate şi pe site-ul Urzeală. În plus, Oana Ivan merge cu colecţiile sale la evenimente şi târguri, precum Art Safari. În plus, pentru o perioadă, brandul a fost prezent şi în reţeaua de librării Cărtureşti şi într-un concept store din Polonia.
„Publicul nostru este foarte divers – de la tineri sportivi din mediul urban la români plecaţi în diaspora, la străini care apreciază designurile noastre şi oameni din mediul corporate care vor haine româneşti, confortabile“, spune Oana Ivan.
ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE