Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Matei Lucescu a readus la viaţă brandul de bere Griviţa şi pregăteşte un nou proiect de 5 mil. euro, într-o fabrică de la zero, finanţată şi prin fonduri UE

22.08.2020, 13:00 Autor: Alexandra Matei

 Matei Lucescu a pus bazele companiei Fabrica Griviţa şi a relansat brandul de bere Griviţa în iunie 2019, iar un an mai târziu berea artizanală produsă în fabrica din Capitală a ajuns în zeci de locaţii HoReCa, dar şi în lanţurile Mega Image şi Auchan ♦ Tânărul antreprenor pregăteşte un nou proiect de investiţii, de 5 mil. euro, finanţat şi prin fonduri UE, într-o fabrică ridicată de la zero în afara Capitalei.

Matei Lucescu, 26 de ani, a pus bazele unei afaceri cu origini româneşti, prin care a readus la viaţă una dintre cele mai iubite beri ale anilor ‘90. Brandul de bere Griviţa a reapărut pe piaţa din România în iunie 2019, iar fabrica din Bucureşti în care se produce be­rea artizanală a devenit funcţională după investiţii de un milion de euro în construcţie şi echipamente.

„Când m-am întors din Olanda, de la studii, am lucrat o perioadă într-o multina­ţio­nală în telecomunicaţii. După un timp, mi-am dat seama că nu este pentru mine. Mi-am dorit să lucrez la un proiect în care să simt că atunci când iau o decizie impactul meu şi al fiecărui membru din echipă să fie mult mai important“, spune Matei Lucescu. El poves­teşte că deşi atât tatăl – Răzvan – cât şi buni­cul – Mircea Lucescu – şi-au dedicat viaţa fotbalului, el a ştiut din facultate că vrea să fie antreprenor. „Partea de antreprenoriat a ve­nit din facultate, unde am avut multe cursuri în acest domeniu“.

Procesul prin care a trecut dezvoltarea brandului de bere Griviţa a fost unul destul de lung, povesteşte Matei Lucescu, întrucât a durat trei ani până la livrarea primei sticle de bere. El a luat businessul de la început, a demolat clădirea fostei fabrici de ţigarete Belvedere din Bucureşti, unde astăzi se află fabrica în care este produsă berea Griviţa, un spaţiu care dispune şi de un bar şi de o terasă de aproximativ 400 mp.

Fabrica Griviţa produce în medie patru ti­puri de bere artizanală dintre care trei sunt standard, iar unul este realizat după diverse reţe­te sau prin încercarea unor noi sorti­mente. Matei Lucescu se im­plică inclusiv la elaborarea unor reţete având în spa­te experienţa acumulată la un curs în Anglia. Ulti­mul cuvânt îl are însă mereu maestrul berar al Fabricii Griviţa, un business care a ajuns la zece angajaţi. 

Capacitatea actuală de producţie a fabricii este de 20.000 de litri de bere lunar, dar ea poate fi extinsă, mai ales că anul 2020 a venit şi cu două contracte în retailul mare, brandul Griviţa fiind prezent în magazine din reţelele Mega Image şi Auchan. Pe perioada stării de urgenţă, când toate locaţiile HoReCa au fost închise, peste 80% dintre vânzări au fost făcute online, un alt segment de readaptare rapidă pentru brandul de bere. 

„După pandemie, am devenit mai puternici, am reuşit să ne dăm seama care sunt punctele noastre slabe. Contextul actual ne-a forţat să schimbăm modul de gândire şi de a face business.“

Orice estimare de vânzări pentru 2020 pentru Fabrica Griviţa este însă greu de realizat, în contextul în care businessul în zona de HoReCa – terase şi restaurante – este într-o dinamică permanentă, iar măsurile luate de autorităţi în lupta împotriva pandemiei de COVID-19 schimbă de la o zi la alta strategiile firmelor din sector.

Cu toate acestea, ambiţia lui Matei Lucescu este ca până în 2021 brandul de bere artizanală Griviţa să aibă acoperire naţională, iar exportul ar fi un pas mai departe, în condiţiile în care Fabrica Griviţa va începe un nou proiect de investiţii, o fabrică ridicată de la zero în afara Capitalei.

 „Atunci când o firmă din România reuşeşte să iasă la export este o mândrie pentru ţară, nu doar pentru antreprenor. Este un produs care ne reprezintă, indiferent că este vorba de bere, vin maşini sau orice altceva“.

Proiectul noii fabrici este realizat prin fonduri europene, printr-o investiţie de 5 milioane de euro şi urmează să fie finalizat în 2022. Prin prisma acestuia, antreprenorul doreşte să crească atât producţia, cât şi să ofere şi alte variante de ambalaj. În prezent berea Griviţa este îmbuteliată doar în ambalaj de 0,5 litri.

„Noua fabrică va creşte capacitatea de producţie, dar Griviţa va rămâne mereu un brand de bere artizanală“.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania