Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Marius Ardelean, absolvent de Informatică, produce în Târgu-Mureş agende de lux cu hârtie fabricată din piatră în urma unei investiţii de 10.000 de euro

06.02.2020, 00:08 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Materia primă - hârtia brută, făcută din piatră - vine de la furnizori din Uniunea Europeană, iar pielea folosită pentru realizarea copertelor este adusă din Italia.

Marius Ardelean, un tânăr de 24 de ani, absolvent de Infor­matică, produce, în­tr-un atelier din Târgu-Mu­reş, agende de lux cu hârtie fabricată din piatră. Businessul lui, în care îl sprijină tatăl, poartă numele Rockha.

„Rockha a luat naştere pe 1 martie 2018, când, din întâmplare, am văzut în mediul online că există hârtie rezistentă la apă. Mi-a luat mai puţin de 30 de secunde să mă hotărăsc că vreau să văd această minune cu ochii mei şi am achiziţionat un caiet cu hârtie din piatră“, a povestit Marius Ardelean în cadrul emisiunii ZF Afaceri de la zero.

Fascinat de proprietăţile hârtiei din piatră, s-a gândit că ar putea produce chiar el agende şi caiete din acest material, însă a pus ideea pe lista de proiecte de făcut pentru „când va fi mare“.

Proiectul a revenit însă la scurtă vreme, când, ca temă pentru facultate, şi-a prezentat ideea în faţa unui profesor. Reacţia pozitivă a acestuia a fost imboldul de care Marius Ardelean a avut nevoie pentru a se gândi mai serios la ceea ce avea să devină, doar câteva luni mai târziu, Rockha.

„Pe 3 noiembrie 2018, am lansat ma­gazinul online şi primele modele de caiete. Părinţii mei erau obişnuiţi cu ideile mele mai diferite, aşa că m-au susţinut. Tatăl meu mă ajută direct în business“, spune Marius Ardelean.

Materia primă - hârtia brută, făcută din piatră - vine de la furnizori din Uniunea Europeană, iar pielea folosită pentru realizarea copertelor este adusă din Italia. În România, până când agendele sunt gata, trec prin trei locuri diferite din ţară.

Concret, hârtia din piatră are în componenţă 80% carbo­nat de calciu, rezultat din sfărâ­marea pietrei, la care se adaugă 20% polietilenă, adică PET-uri reciclate. Pasta astfel produsă se introduce la cuptor şi rezultă hârtia din piatră, explică Marius Ardelean.

„Hârtia ajunge albă, iar apoi noi începem prelucrarea. Într-o parte are loc tipărirea, în alta legarea, iar finisajele se fac la Târgu-Mu­reş. Ne gândim, pe termen mediu şi lung, să realizăm totul la Târgu-Mureş.“

Investiţia lui Marius Ardelean şi a tatălui său până acum în Rockha a fost de 10.000 de euro, iar în 2020 alţi bani vor fi dedicaţi tehnologizării proceselor de producţie. Pe lângă antreprenorul de 24 de ani şi tatăl lui – Dan Ardelean, în afacere sunt implicaţi şi trei colaboratori, responsabili de vânzările online. Momentan, agendele se vând doar prin intermediul site-ului Rockha, urmând să se regăsească şi în câteva librării.

Dacă anul trecut Rockha a avut 4.000 de euro afaceri, în 2020 Marius Ardelean şi tatăl lui se aşteaptă la 10.000 de euro. „Anul 2020 va fi unul de scalare, în care sperăm să ajungem în genţile şi pe birourile cât mai multor români.“

Agendele Rockha, fiind cotate ca produse de lux, au preţuri cuprinse între 80 şi 130 de lei, în vreme ce caietele pornesc de la 75 de lei. Produsele sunt impermeabile, dar şi rezistente la rupere.

Înainte de a fonda Rockha, Marius Ardelean a avut mai multe joburi de vară, iar pentru o scurtă perioadă a lucrat în domeniul IT, în care, de altfel, are şi studii, fiind absolvent de Informatică economică.

„Nu aveam experienţă în domeniul papetăriei, aşa că ne-am lovit de multe lucruri neştiute, precum procesul de tipărire. Am învăţat însă, pe parcurs, cum se leagă o agendă şi toate celelalte procese“, spune Marius Ardelean.

 

ZF ÅŸi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale totale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania