Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Laura Grădinaru, de meserie economist, produce tăiţei coloraţi într-un atelier de 30 mp din Iaşi şi îi trimite în câteva băcănii din oraşul natal, din Bacău şi din Bucureşti

16.04.2020, 00:08

Laura Grădinaru: Majoritatea clienţilor sunt persoane juridice, avem doi angajaţi şi sper ca în următorii doi ani să mai avem cel puţin un ajutor şi un spaţiu mai mare.

Laura Grădinaru, cu o ex­pe­rien­ţă de zece ani în domeniul ban­car, mamă a doi copii, a ales după concediul de creştere a co­pilului să mai stea un an acasă, timp în care a pus bazele businessului Tăiţei Grădinăreşti, iar astăzi face paste făi­noase colorate într-un atelier de 30 mp din Iaşi şi le comercializează în băcănii şi apro­zare din oraşul natal, din Bacău şi din Bucureşti.

„Ideea a prins contur în momentul în care nu am vrut să arunc sucul de sfeclă roşie rămas de la micul dejun. Pentru prânz plănuisem să fac o supă de tăiţei şi urma să fac tăiţeii, dar nu aveam ou, aşa că am amestecat făina cu sucul de sfeclă. Culoarea, roz pal, m-a încântat, astfel o parte i-am folosit la supă şi o parte i-am uscat. Cei din supă s-au decolorat la fierbere şi de atunci am început să mă documentez, în pauzele de alăptat, cum trebuie să fac să se păstreze culoarea“, aşa a început povesta businessului Tăiţei Grădinăreşti, poves­teş­te Laura Grădinaru.

Astfel a descoperit-o pe internet pe Linda Miller Nicholson, maestră în producţia de paste făinoase colorate, şi s-a inspirat de la ea. Familia, prietenii, rudele şi mămicile din car­tier au început să o aprecieze şi să o încu­ra­jeze să continue, iar în octombrie 2019 a emis primul bon fis­cal, după aproape doi ani de la apariţia ideii. 

„Am pornit cu aproximativ 5.000 de euro, bani obţinuţi din vânzare maşinii per­so­na­le, pentru care încă mai plătim rate la ban­că. Am închiriat un spaţiu, pentru că bu­că­tă­ria nu mai era încăpătoare, şi am început să îl amenajăm conform cerinţelor. Suntem într-un spaţiu mic, un atelier de 30 mp, dar este perfect pentru ceea ce facem noi“, spune Laura Grădinaru.

După aproape un an de activitate, ea a accesat fonduri europene prin programul Trei, Doi, Unu, Start Nord Est, bani cu aju­torul cărora a achiziţionat o parte din utilaje: o maşină de întins aluatul, o maşină de tăiat şi rame pentru uscarea naturală. În producţie, foloseşte materie primă autohtonă, făină de moară, ouă, legume şi fructe de la pro­du­că­tori din zonă. „Actual­mente, pentru vânzare, cola­borăm cu magazinele cu profil tradiţional, băcăniile şi aprozarele din Iaşi, Bacău, Bucureşti şi cu persoane fizice. Clienţii noştri sunt părinţii grăbiţi, timpul de gătire a tăiţeilor fiind scurt, de 4-5 minute fierberea, şi cei care acordă atenţie alimentaţiei familiei, având în vedere că produsele nu au sare în compoziţie sau aditivi de păstrare şi sunt valabile şase luni“.

Laura Grădinaru adaugă că, în general, media de vârstă a clienţilor săi este cuprinsă între 25 ani şi 40-50 ani. 

În prezent, antreprenoarea recunoaşte că încercă să se menţină pe piaţă şi să atragă mai mulţi clienţi. „Local, funcţionăm şi pe bază de comandă, facem colţunaşii cu brânză şi magiun. Încercăm, treptat, să readucem la viaţă o parte din bunătăţile ce le mâncam în vacanţa de vară la bunici, la ţară. Dar, într-o altă formă şi cu multă culoare.“

Pandemia de COVID-19 a prins-o pe Laura Grădinaru în plină expansiune, dar odată cu apariţia virsului o parte din colaboratori au renunţat la comenzi, dar alţii le-au dublat. „Atât timp cât încă există cerere, noi vom produce tăiţei coloraţi.“

În această perioadă antreprenoarea a văzut o reticenţă din partea cumpărătorilor în a alege produsul, deoarece are termen de valabilitate de şase luni, iar „ei se tem că e prea scurt pentru această perioadă“. Totuşi, Laura Grădinaru este optimistă şi speră ca în următorii doi ani să crească producţia şi să se mute într-un spaţiu mai mare.„Totul a început în 2017, am plecat din bucătăria proprie într-un spaţiu avizat, majoritatea clienţilor sunt persoane juridice, avem doi angajaţi şi sper ca în următorii doi să mai avem cel puţin un ajutor şi un spaţiu mai mare“. 

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro. 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.