Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Ioana Perşa creează manual decoraţiuni şi cadouri pentru Crăciun sub brandul Peyo, iar ambiţia ei este să crească spre un atelier „cu câţiva angajaţi“

17.11.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

Pentru a dezvolta Peyo, Ioana Perşa a renunţat la vârsta de 46 de ani la un job în multinaţională, iar decoraţiunile gândite şi create de ea au ajuns în cel mai bun an la vânzări de 65.000 de lei.

Ioana Perşa, de profesie economist, îşi aminteşte că an de an a trăit la inten­si­tate maximă bucuria de a împodobi bra­dul de Crăciun, drept care în ur­mă cu cinci ani a realizat singură deco­ra­ţiunile pentru a face această săr­bă­toa­re altfel, cel puţin pentru familia sa. Un an mai târziu, a pornit businessul Peyo Hand­made, iar acum decoraţiunile realizate ma­nual de ea ajung în oraşe precum Bucureşti, Căl­ăraşi, Galaţi, Tulcea, Iaşi, Suceava şi Cluj, dar planurile antreprenoarei prevăd vân­zarea în toată ţara.

„La început a fost pasiunea mea pentru deco­raţiunile de Crăciun. Eu iubesc Crăciu­nul şi întotdeauna era un ritual de Crăciun îm­podobirea bradului şi căutam mereu altfel de decoraţiuni. Făceam împreună cu băie­ţe­lul meu tot felul de decoraţiuni şi aşa a în­ceput povestea Peyo. (...) Iniţial am investit câteva sute de lei, iar pe măsură ce am înce­put să vând, am reinvestit banii în materiale şi elemente de decor“, povesteşte Ioana Perşa, 51 de ani, fondatoarea Peyo Hand­ma­de, care adaugă că a plecat din multina­ţio­nală pentru a deveni antreprenor la vârsta de 46 de ani.

Numele brandului vine de la primele do­uă iniţiale ale numelui şi prenumelui său. Antre­prenoarea susţine că businessul a apă­rut la îndemnul prietenilor şi al membrilor fa­miliei, iar primul produs pe care l-a creat pent­ru a fi comercializat a fost Happy Snow Man.

Iniţial, ea a început să vândă prin inter­me­diul platformei Breslo, iar acum clienţii gă­sesc produsele şi pe paginile reţelelor de socializare Facebook şi Instagram, iar antreprenoarea menţionează că are şi un site în mentenanţă, care speră că din 2021 va fi funcţional.

„Fără soţul meu nu aş fi reuşit să ajung în punctul acesta. Soţul meu m-a încurajat şi a crezut în mine chiar mai mult decât am făcut-o eu în unele momente. Mă ajută cu tot ce ţine de partea tehnică, fotografii de produs, a făcut site-ul singur, a fost cu mine la târguri, m-a ajutat la etichetat şi ambalat comezile mari. Este coechipierul meu“, adaugă Ioana Perşa.

Cel mai bun an pentru companie a fost 2018, când cifra de afaceri a ajuns la 65.000 de lei. Preţurile produselor sunt cuprinse între 20 şi 49 de lei la decoraţiunile de Crăciun, iar păpuşile sunt puţin mai scumpe, spune reprezentanta Peyo Handmade.

În prezent, afirmă Ioana Perşa, luna noiembrie este foarte aglomerată şi uneori lucrează de dimineaţa până seara. De altfel, ea a făcut anumite stocuri de produse din vară. „Sunt unele modele din care fac 10 bucăţi sau 20 de bucăţi zilnic. Fiecare decoraţiune are un nume şi o poveste.“

„Lipsa evenimentelor de Crăciun din acest an ne afectează foarte mult, atât din punct de vedere financiar, cât şi emoţional şi mă refer aici la interacţiunea cu oamenii, care sunt sursa mea de energie, de bucurie şi motivaţie. Evenimente de suflet la care am participat au fost la Teatrul Naţional din Cluj, unde am fost invitată să expun, Handmade Transilvania la casinoul din Cluj şi Dichisar de iarna la Impact Hub la Bucureşti“.

Ioana Perşa precizează că 2020 este un an foarte greu din toate punctele de vedere, un an cu multe întrebări, cu frici, cu nelinişte, dar care a provocat-o să-şi facă noi planuri pentru viitor.

„Îmi doresc să am un atelier de producţie cu câţiva angajaţi, iar producţiile să meargă în toate direcţiile, către cât mai multă lume. (...) Clopoţica este vedeta noastră din punct de vedere al vânzărilor. Acum, majoritatea produselor sunt comercializate în Bucureşti, Călăraşi, Galaţi, Tulcea, şi de curând în Iaşi, Suceava şi Cluj“, a mai spus ea.

Ioana Perşa susţine că a fi antreprenor este total diferit de a fi angajat şi a renunţa la jobul din corporaţie înseamnă a te arunca „într-o lume în care nu ştii nimic, dar trebuie să fii multifuncţional, trebuie să te ocupi de toate, de la aprovizionare la creaţie, producţie, vânzare, ambalare şi livrare“.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania