Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Ioana Deak, absolventă a Facultăţii de Arte din Bucureşti, a creat atelierul de ceramică MellonCollie Ceramics, iar trecerea în online i-a adus creşteri de vânzări de peste 50%

19.11.2021, 00:05 Autor: Alexandra Matei

♦ „Mi-am dorit să creez lucruri pe care oamenii să le aprecieze şi să şi le dorească.“

Ioana Deak şi-a dorit să dezvolte un business încă de pe vremea când era studentă la Facultatea de Arte din Bucureşti, însă nu avea o direcţie clară. Astăzi, această dorinţă s-a concretizat prin MellonCollie Ceramics, un atelier de ceramică din Bucureşti pe care ea l-a deschis acum câţiva ani şi care, odată cu trecerea în online în contextul pandemiei de COVID-19, a crescut. Anul trecut, atelierul de ceramică a ajuns la afaceri de 32.000 de lei, iar în 2021 antreprenoarea speră să atingă pragul de 50.000 de lei.

„O idee de business am avut mereu în cap, dar nu ştiam exact în ce direcţie va merge. Până la urmă, totul s-a concretizat prin atelierul de ceramică. Mi-am dorit să fac lucruri pe care oamenii să le aprecieze şi să şi le dorească. Am început cu banii pe care i-am investit în cuptor, pentru că fără el nu prea poţi face nimic. Am pornit cu circa 3.000 de euro, iar în rest am făcut totul din aproape în aproape. În ultimii 2-3 ani, MellonCollie Ceramics mi-a ocupat tot timpul. Perioadele mai aglomerate sunt sărbătorile şi perioada imediat următoare, până în martie. În restul anului, concep modele noi şi mă ocup de comenzile care nu au o tematică anume”, a povestit Ioana Deak.

Unul dintre cele mai cerute produse, pe tot parcursul anului, sunt ceştile din ceramică, care nu lipsesc nici din colecţia de Crăciun pentru anul acesta. Mai mult, din colecţia de sărbători fac parte şi globuri din porţelan. Până anul trecut, spune antreprenoarea, produsele realizate de ea în atelierul MellonCollie Ceramics ajungeau la toate târgurile fizice care se ţineau în Bucureşti, iar pe partea de online exista un flux mai mic de vânzări. Odată cu pandemia, businessul s-a reprofilat pe zona de online, iar acum produsele se vând prin intermediul unei platforme care a luat naştere în martie 2020. În plus, clienţii pot găsi produsele şi pe paginile de Facebook, Instagram.

„Vodafone ne ajută pe partea de online. Practic, cu telefonul fac aproape tot: comenzi, fotografii, mail-uri. Este mult mai eficient să lucrez la comandă. Astfel, pentru mine, pierderile sunt mai reduse.” Într-o lună bună, antreprenoarea primeşte cel puţin 30 de comenzi. În perioada sărbătorilor, menţionează ea, se poate ajunge însă şi la 100 de comenzi. Produsele din ceramică pe care aceasta le realizează costă, în medie, 65-70 de lei. Pe lângă comenzile din Bucureşti, Ioana Deak susţine că, odată cu trecerea în online, a ajuns cu produsele sale şi în restul ţării. Mulţi clienţi vin din Iaşi, Suceava, Vrancea, Timişoara sau Reşiţa. În prezent, atelierul de ceramică nu are şi un spaţiu fizic, însă după cum spune antreprenoarea, este în plan deschiderea unui showroom. Totodată, un prim pas către dezvoltarea businessului în perioada următoare ar fi găsirea unor colaboratori sau angajaţi. Experienţa de antreprenor în pandemie a fost cu mult diferită pentru Ioana Deak faţă de perioada de dinainte. Pentru ea, soluţia a fost adaptarea. „A trebuit să mă adaptez pentru că a fost ceva nou faţă de ceea ce eram eu obişnuită. Clientul online este diferit, oamenii au aşteptări, iar câteodată aşteptările lor nu se potrivesc cu ce primesc. Retururi, care nu existau înainte la târguri, produse care pot ajunge sparte la client şi colaborările cu curierii – m-am obişnuit cu toate din mers”. 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

♦ Proiect editorial susţinut de Vodafone Business

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania