Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Familia Todea din Oradea a adunat peste 130 de etichete de vinuri în magazinul Wine & Dine de la 14 crame româneşti şi speră să livreze în Bruxelles din 2021

27.12.2020, 10:00

„Un client de-al nostru, în general un client de produse premium, degustă 4-5 sticle de vin pe lună şi îşi permite să scoată din buzunar 150-200 de lei pe săptămână.“

De la soiuri vechi româneşti până la soiuri internaţionale de struguri se găsesc în portofoliul Wine & Dine din Oradea, un business cu vinuri pornit în urmă cu un an de Adina şi Dani Todea, care aveau experienţă în domeniul distribuţiei de vinuri. Ei au adunat în magazinul online, mai întâi,  peste 130 de etichete de vinuri româneşti, iar la începutul lunii decembrie 2020 au deschis şi un ma­gazin fizic. Planurile antreprenorilor sunt ca în 2021 să trimită vinurile locale şi în Belgia, având discuţii cu un potenţial partener.

„Oradea este un orăşel frumos, care acum zece ani nu ştia prea multe despre comunicare şi networking, despre un altfel de antreprenoriat. Aşa, ne-am gândit că ar fi bine să ne implicăm în nişte evenimente sociale sau private, iar în timp ne-am spus că dacă suntem în domeniu şi ne plac vinurile, ar fi interesant să facem un business în acest domeniu“, spune Dani Todea.

Iniţial, el împreună cu soţia sa au avut o afacere în distribuţia de vinuri, pe care au închis-o în 2013. Ulterior, au hotărât să se adreseze unui alt tip de client, clientul din HoReCa, sector în care se găsesc produse pentru pasionaţi şi cunoscători. Astfel, Adina Todea a învăţat să construiască un site online, iar Dani Todea a urmat cursuri pentru a deveni somelier. De asemenea, pe lângă faptul că au selectat vinuri româneşti premium în portofoliul Wine adn Dine, ei au investit şi în câteva spaţii de cazare în Ora­dea, unde să găzduiască turişti dornici să viziteze împrejurimile, dar şi să cunoască vinurile din Crişana. Totodată, ei s-au focusat şi pe partea de oenoturism, organi­zând vizite la crame în toată ţara.

„Investiţia totală în magazinul fizic şi online a fost de 4.000-5.000 de euro. Este o cramă de familie, un magazin mic. (...) Avem peste 130 de etichete de vinuri româ­neşti, un stoc de 10.000 de euro“, explică Adina Todea. Ea spune că unul dintre vinurile sale pre­ferate este făcut din soiul Rara Neagră, un soi moldo­venesc. Anul acesta a fost unul pro­vo­ca­tor pentru companie, pentru că HoReCa s-a închis temporar, iar vizitele la crame au fost amânate pentru 2021, astfel că în martie au deschis maga­zinul online şi în decembrie şi pe cel fizic.

„A fi antreprenor înseamnă să-ţi asumi nişte lecţii. Înseamnă un act de curaj pentru persoanele de vârsta mea“, crede Adina Todea.

Ea spune că în 2021 vor relua vizite la crame precum Histria, situată aproape de malul Mării Negre, crama Birouaş, din Bihor sau crame de pe Dealu Mare, din Oltenia.

„Mulţi producători de vin, dat fiind faptul că au fost în criză, s-au orientat către retail, zona în care avem acum vinuri bunicele, pentru că acei producători au nevoie de venituri. Un furnizor mi-a spus că acum vinde 3-4 sticle de vin pe zi, pe când anul trecut vindea 300-400 de sticle. Vânzările unor furnizori depind de noi şi de clientul final“, susţine Dani Todea.

El adminte, totuşi, că problema producătorilor de vin din România este peste raportul preţ – calitate este peste cel al vinurilor din Europa, şi, deşi străinii le apreciază, nu înţeleg acest decalaj.

Wine and Dine colaborează cu 14 cu crame boutique, cu 3-5 ha de viţă-de-vie. „Un client de-al nostru, în general un client de produse premium, degustă 4-5 sticle de vin pe lună şi îşi permite să scoată din buzunar 150-200 de lei pe săptămână“, spun fondatorii companiei. Ei precizează că în 2020 consumatorul român a fost mai comod.

Compania va avea o scădere a veniturilor în acest an faţă de 2019, pentru că „lunile trecute am pierdut lunar între 1.000-1.500 de euro pe toată activitatea“.

Adina şi Dani Todea spun însă, că în pofida provocărilor, vor investi din fonduri proprii în continuare în afacere, ca atunci când lumea va ieşi la liman, Wine and Dine să fie pe val. „Vom ieşi din criza aceasta ca din orice altă criză. În momentul în care investeşti acum, tu ieşi pe piaţă, eşti vizibil, eşti pe val. Dacă începi să investeşti abia când eşti în piaţă, nu mai ai aceeaşi vizibilitate, pentru că ai pierdut startul.“

În 2021, ei cred că vor ajunge mai uşor la clienţii din toată ţara. „Ţintim piaţa locală, să vindem pe online în toată ţara, şi am început o colaborare cu un partener din Bruxelles, dar ne-a oprit criza. Sperăm să o reluăm“, a afirmat Adina Todea.

Antreprenorii din Oradea îşi doresc ca în patru ani Wine and Dine să ajungă la primul milion de euro, iar în 2025 să fie un business de sine stătător, cu 2-3 angajaţi şi să genereze un profit de 20-25.000 de euro pe an.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.