Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Familia Străuneanu a pus pe harta culinară din Braşov restaurantul Grătar Urban, specializat în producţia de burgeri, iar în 2019 a avut venituri de 1,5 mil. lei

20.02.2020, 00:08 Autor: Florentina Niţu

♦ Daniel şi Ana Otilia Străuneanu au deschis restaurantul Grătar Urban, specializat în producţia de burgeri, în 2016, după o plimbare prin centrul istoric al Braşovului. Anul acesta, ei caută spaţiu pentru un nou restaurant în Bucureşti sau în Cluj.

Daniel şi Ana Otilia Strău­neanu, originari din Bucu­reşti, respectiv Târgu Neamţ, au pus pe harta culinară din Braşov restaurantul Grătar Urban, specializat în producţia de burgeri, în 2016, după o investiţie totală de 80.000 de euro. Ei au experienţă în antreprenoriat, având şi o cafenea şi o pizzerie în Târgu Neamţ.

„Ideea ne-a venit în 2016, când un prieten ne-a invitat într-o minivacanţă pe Valea Prahovei, în februarie. Ajunşi în Braşov, am luat centrul istoric la pas, iar de pe strada Michael Weiss se vedea vârful Tâmpa şi era o privelişte frumoasă. M-am gândit că ar fi un loc potrivit pentru un business. Am observat un local de închiriat şi aşa a apărut Grătar Urban“, povesteşte Daniel Străuneanu.

Restaurantul a fost deschis câteva luni mai târziu, după o investiţie iniţială de 70.000 de euro, căreia i s-au mai adăugat 10.000 de euro pentru achiziţionarea unui cuptor performant, cu o capacitate mai mare.

Daniel şi Ana Otilia Străuneanu s-au cunoscut în Singapore, având joburi pe un vas de croazieră, iar după câţiva ani au hotărât să se întoarcă acasă şi să se stabilească la Târgu Neamţ. „Povestea noastră în antreprenoriat a început la Târgu Neamţ. Soţiei îi place foarte mult să gătească, mie să ţin contabilitatea.“ „Ne place foarte mult să călătorim şi într-o călătorie am fost la un restaurant în care  bucătarii găteau la vedere într-un cuptor cu cărbuni. Acum, ceea ce ne face diferiţi de ceilalţi este faptul că gătim carne pe grătar cu cărbuni. Lucrăm cu carne proaspătă, din Săcele, pe care ne-o aduce în fiecare dimineaţă un producător local. Preparatul nostru de bază este burgerul şi folosim dulceaţă şi cu brânzeturi fine“, spune Daniel Străuneanu.

Pe lângă clasicii burgeri cu carne, compania face şi burgeri vegetarieni, cu porumb şi năut, dar şi supe creme. De atlfel, Grătar Urban are în portofoliu şi desert, lava cake şi măr copt cu brânză gorgonzola şi sos de caramel sau măr copt cu îngheţată. „Preparatele noastre costă între 25 şi 31 de lei.“

Antreprenorii spun că în timpul călătoriilor lor au încercat să înţeleagă specificul culinar al mai multor naţii, dar şi al României şi astfel au creat un produs uşor de preparat, plăcut la gust şi vandabil. „Cel mai vândut e burgerul casei, cu brânză Cheddar şi dulceaţă de ceapă.“

Jumătate din clienţii restaurantului Grătar Urban sunt turişti străini, iar vara ponderea este mult mai mare, spun fondatorii. Restaurantul are 100 mp, o capacitate de 8 mese în interior, iar vara pe terasă pot fi aşezate 12 mese.

De asemenea, braşovenii îşi pot comanda produsele şi la birou sau acasă prin serviciile de livrare locale.

„Odată cu apariţia serviciilor de livrări, cifra de afaceri a crescut foarte mult. În 2019, cifra de afaceri a fost de 1,5 milioane de lei, în creştere cu 50% faţă de 2018. Am atins capacitatea maximă şi ne gândim la dezvoltare într-un oraş mai mare, Bucureşti sau Cluj, unde să mergem cu acelaşi brand.“

Daniel Străuneanu spune că nu ar mai deschide în Braşov, deoarece piaţa este deja saturată. Acesta vede dinamica pieţei, susţinută de turişti, însă consideră că restaurantele existente în prezent în Braşov acoperă cererea pieţei. „Piaţa a ajuns într-un anumit nivel în care lucrurile trebuie lăsate să se aşeze.“

Daniel Străuneanu consideră că reuşita unui business constă în concept şi locaţie. Totodată, el spune că pentru a fi sustenabilă locaţia, din vânzările pe trei zile, un antreprenor trebuie să îşi acopere chiria. „Planul nostru pentru 2020-2021 este să deschidem un restaurant în Bucureşti sau în Cluj. E principalul pariu. (…) Este o provocare să fii antreprenor în 2020, facem cu plăcere ceea ce facem. Ne trezim cu un plan în fiecare dimineaţă, de asta avem trei businessuri care merg“.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania