Afaceri de la zero

Preţurile produselor - precum cremă de hribi, cremă de trufe, oţet balsamic cu aromă de trufe, sos de trufe şi altele - variază între 13 şi 34 de lei. GALERIE FOTO

Afaceri de la zero. Familia Costea din Cluj duce mai departe o tradiţie de peste două decenii în prelucrarea ciupercilor şi a fructelor de pădure, sub brandul Forest Food

17.12.2020, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Bogdan Costea: De-a lungul anilor, am realizat colaborări cu diverşi clienţi de pe piaţa europeană, din ţări precum Franţa, Germania, Elveţia, Austria, dar în special Italia, unde avem cei mai mulţi clienţi.

Pentru familia Costea din judeţul Cluj, prelucrarea ciupercilor şi a fruc­telor de pădure este o tra­di­ţie care a început în 1998. Afacerea de familie, care poartă numele Forest Food, a fost fondată pornind de la dorinţa lui Dănuţ Costea de a-şi crea un business propriu.

„Afacerea este una de familie, în ea implicându-se toţi membrii ei, fiecare având rolul bine stabilit în fiecare departament, iar administrator este tatăl meu. Backgroundul companiei este acela de achiziţie, prelucrare şi vânzare a ciupercilor şi a fructelor de pă­du­re, totul pe piaţa externă. Piaţa româ­neas­că, din păcate, încă nu oferă oportu­ni­tăţi pentru vânzare“, spune Bogdan Costea, fiul fondatorului, Dănuţ Costea.

Sumele investite în Forest Food au va­riat de-a lungul timpului, iar bugetul de in­ves­tiţii este făcut la fiecare sfârşit de se­zon, în luna noiembrie. Rezultatele financiare au fost influenţate de lecţiile învăţate pe baza greşelilor din sezoanele anterioare.

„Fiecare sezon este direct influenţat de condiţiile atmosferice din acel an - ploi şi soare, în principal. Cu cât vremea este mai favorabilă pentru creşterea ciupercilor, cu atât productibilitatea din acel an va fi mai mare“, mai spune Bogdan Costea.

Forest Food - numele companiei, dar şi bran­­dul sub care se vând produsele - îşi des­fă­şoară activitatea în comuna Căpuşu-Mare din judeţul Cluj. Preţurile produselor - pre­cum cremă de hribi, cremă de trufe, oţet bal­sa­­mic cu aromă de trufe, sos de trufe şi altele - variază între 13 şi 34 de lei. Compa­nia a avut în 2019 o ci­fră de afaceri de 8,6 mil. lei, în creştere cu 24% faţă de anul precedent, potrivit date­lor de pe site-ul Ministe­rului de Finanţe.

„Portofoliul nostru de clienţi este unul variat. De-a lungul anilor, am realizat colaborări cu diverşi clienţi de pe piaţa europeană, din ţări precum Franţa, Germania, Elveţia, Austria, dar în special Italia, unde avem cei mai mulţi clienţi.“

Fondatorii Forest Food îşi doresc acum să dezvolte vânzările în mediul online, iar de la 2021 se aşteaptă la oportunităţi de a vinde produsele pe piaţa in­ter­nă, unde produse precum cele reali­za­te de familia Costea nu sunt foar­te populare. „Chiar dacă noi lucrăm în cantităţi mai mari pentru piaţa externă în func­ţie de pro­ductibilitatea se­zo­nului anu­lui în curs, aceasta fiind prin­cipala piaţa de desfacere pen­tru com­pa­nia noastră, produsele pe care încercăm să le vindem pe piaţa internă sunt disponi­bi­le tot anul, făcând stocuri pentru a asigura disponibilitatea lor“, explică Bogdan Costea.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania