Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Daniela Filimon a preluat în 2016 pensiunea dezvoltată de părinţii săi în Munţii Apuseni şi a crescut-o de la venituri anuale de 2.000 euro la 120.000 euro în 2019

20.10.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

Printre dealurile line din Munţii Apuseni, consideraţi printre cele mai frumoase destinaţii turistice ale Europei, se află Pensiunea Doru, întinsă pe aproape un hectar, o afacere de familie care a convins-o pe Daniela Filimon să renunţe la ţinutele office pentru a îmbrăca hainele lejere ale unui mic business în turism.

Daniela Filimon, absolventă de Managementul afacerilor în industria hotelieră, dar cu experienţă în bănci şi în asigurări, se implică de patru ani, alături de fratele său, în dezvoltarea businessului pus pe picioare de părinţii săi de mai bine de un deceniu, iar rezultatele muncii sale nu au întârziat să apară. Atentă la cifre şi urmându-şi intuiţia, ea a crescut Pensiunea Doru din Beliş de la venituri anuale de 2.000 euro la 120.000 euro în 2019.

„Povestea afacerii a început în 2007. Pensiunea a fost dezvoltată de părinţii mei, iniţial ca o cabană de weekend pentru grupuri, iar în formatul de acum este de patru ani. Ea este construită din casa buncilor, tătăl meu aici a copilărit, eu aici m-am născut, iar părinţii s-au întors la ţară şi au renovat-o. (...) Investiţia totală este de peste jumătate de milion de euro“, povesteşte Daniela Filimon, cea care se ocupă de managementul locaţiei aflate în Beliş, la o distanţă de circa 50 km de Cluj-Napoca.

Ea spune că majoritatea banilor investiţi în acest business sunt din surse proprii, numai 180.000 de euro fiind obţinuţi dintr-un proiect cu fonduri europene pentru a realiza centrul spa. În prezent, pensiunea are 9 camere disponibile pentru cazare şi poate primi deodată maximum 22 de persoane.

„În fiecare an numărul turiştilor străini a crescut. Anul trecut 35% dintre turişti au fost străini.“ Antreprenoarea recunoaşte că anul 2020 este foarte provocator şi chiar s-a gândit să închidă pensiunea pentru o perioadă, însă a hotărât că „mai bine ne reinventăm şi vrem să ne repoziţionăm“. Totuşi, ea susţine că în contextul actual „munceşti pentru a plăti cheltuieli“.

„Luna august, mai ales în acest an, a fost provocatoare, am fost plini şi am avut foarte mult de lucru. Chiar şi aşa am avut o scădere de aproximativ 40% a veniturilor, din cauza restricţiilor privitoare la restaurant şi centrul spa, care e în interior“, explică Daniela Filimon, adăugând că într-o lună bună gradul de ocupare era de 98%.

Preţul unei camere duble, ce include cazare cu mic dejun şi era inclus şi accesul la centrul de relaxare era de 220 de lei înainte de pandemia de COVID-19, iar în următoarea perioadă antreprenoare spune că vor închiria pensiunea doar gru­purilor, pentru siguranţa clienţilor, având pachete personalizate. „În extra sezon, preţul e diferit în weekend faţă de timpul săptămânii.“

În inima naturii, turişti pot face plimbări prin pădure, drumeţii, căţărări sau plimbări cu barca pe lacul Beliş, iar acum reprezentanţii pensiunii Doru îşi propun să facă şi ateliere pentru corp, inimă, minte şi suflet pentru clienţii lor, dar şi să le povestească despre metodele alternative de recuperare medicală.

„Anul acesta m-am gândit că ar fi bine să mergem către suflet, să aduc puţină bucurie în viaţa oamenilor care trec prin viaţa mea. Până acum pensiunea deschisă pentru clienţi, acum aş vrea să organizez activităţi de dezvoltare a comunităţii locale, să reînvăţăm să comunicăm, să ne ascultăm, să învăţăm să facem lucrurile altfel. Echilibrul emoţional este important în acest moment“.

Daniela Filimon adaugă că în funcţie evoluţia coronavirusului va vedea cum se poate dezvolta activitatea companiei. „Merg pe intuiţie. Conduc pe bază de cifre, dar am renunţat cămaşa de corporatist“, afirmă reprezentanta pensiunii Doru, care crede că schimbarea din următoarea perioadă este necesară pentru business.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania