Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Dana şi Ion Georgescu dezvoltă de zece ani proiectul Moara de hârtie la Comana, un incubator de afaceri meşteşugăreşti si sociale care a strâns peste 40.000 de oameni

15.10.2021, 00:06 Autor: Alexandra Matei

♦ „În pandemie am mutat atelierele de meşteşuguri în online, am ajuns la românii din Italia, Belgia, Grecia şi Olanda.“

Dana şi Ion Georgescu au început, acum zece ani, să construiască pas cu pas o comunitate de meşteşugari la Comana, din pasiunea de a mai face şi altceva pe lângă joburile lor de la vremea respectivă.

Până acum, peste 40.000 de oameni au trecut pragul Ansamblului Moara de hârtie - Satul Meşteşugurilor, un loc în care există ateliere construite de la zero pentru activităţi precum ţesutul la război, lucrul cu papura, fierăria, ceramica şi lucrul în lemn.

Pe lângă aceste ateliere, Dana şi Ion Georgescu au pus bazele unor întreprinderi sociale, astfel că în prezent au o bucătărie tradiţională în funcţiune şi un proiect numit Căsuţa Albastră, un atelier de tâmplărie care construieşte case de lemn. „Am început să construim povestea cu doi ani înainte să venim la Comana, din pasiune şi din dorinţa de a mai face şi altceva pe lângă joburile noastre. Am ajuns la Comana şi ne-am dat seama că această poveste trebuie construită fizic. Suntem la Comana de 10 ani şi am început prin a lucra cu oameni din jurul nostru. Acum, în toate atelierele de meşteşuguri, la bucătărie şi la construcţia caselor de lemn sunt 17 oameni. În cei 10 ani, aproape 40.000 de oameni ne-au călcat pragul. Dincolo de partea noastră educativă şi culturală, ne-am implicat în partea socială. Practic, răul cauzat de pandemie ne-a dat oportunitatea de a ne concentra mai mult pe această parte şi am reuşit să creăm două întreprinderi sociale atestate: Bucătăria Dealu Morii şi Căsuţa Albastră, celălalt proiect în care construim case de lemn”, au spus Dana şi Ion Georgescu. 

Aceste proiecte, explică ei, creează noi locuri de muncă pentru oamenii din Comana care au nevoie de un job şi care îşi doresc să muncească.

Chiar dacă pandemia a creat un context nefavorabil pentru a dezvolta proiecte noi, Dana şi Ion Georgescu au continuat, au fost creativi şi au reuşit să dezvolte Ansamblul Moara de hârtie – Satul Satul Meşteşugurilor.

Ideea de a avea o casă undeva, la ţară, inspirată din casele tradiţionale româneşti a venit, de asemenea, în timpul pandemiei, povesteşte Dana Georgescu. Acum, următorul pas este construirea acestor căsuţe, iar profitul obţinut din vânzarea lor va fi redistribuit către comunitate.  Casele tradiţionale au un model standard, sunt realizate în interiorul comunităţii şi pot avea 1, 2 sau 3 camere.

„În pandemie a trebuit să fim creativi, să găsim soluţii pentru echipă şi pentru oamenii care au trebuit să-şi păstreze locurile de muncă. Mai mult, am făcut şi angajări”, a adăugat Dana Georgescu.

Pandemia a tăiat peste 90% din veniturile pe care le avea proiectul Moara de hârtie, pentru că marea majoritate a acestora erau din partea de activităţi fizice desfăşurate la Comana.

Ateliere s-au mutat în mediul online, iar acest lucru a fost, surprinzător, un avantaj, întrucât ele au ajuns şi la românii din afara României. În plus, povesteşte Ion Georgescu, odată cu această modificare a modului de lucru, la Moara de hârtie au creat un mic studio în care s-au ţinut aceste ateliere. „Suntem meşteşugari de secolul 21. Suntem conectaţi din toate părţile şi avem abonamentele Vodafone care ne permit să ţinem legătura. În pandemie am mutat atelierele de meşteşuguri în online şi aşa am ajuns şi la copiii români din Italia, Belgia, Grecia şi Olanda.”

Dezvoltarea proiectului din jurul Morii de hârtie a însemnat până acum atragerea unor finanţări, inclusv credite de 500.000 de euro. În 2019, proiectul familiei Georgescu ajunsese pe breakeven, dar pandemia a răsturnat complet toate calculele bugetate pentru creştere. Încasările din jurul proiectelor care alcătuiesc Ansamblul au ajuns în cel mai bun an la 120.000 de euro, potrivit estimărilor lui Ion Georgescu.

„Acum ne concentrăm pe partea de producţie, pe realizarea de cadouri de Crăciun şi seturi de lucru pentru activităţi. Vrem să dezvoltăm comunitatea de oameni care fac fapte bune. Pe partea cu bucătăria, vrem să dezvoltăm tot felul de evenimente – petreceri pentru copii”, a mai spus Dana Georgescu.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

♦ Proiect editorial susţinut de Vodafone Business

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania