Caută doar în titlu
Afaceri de la zero

Afaceri de la zero: Cum a reuşit o antreprenoare să transforme desenele copiilor ei într-un business

11.05.2020, 18:37
Afaceri de la zero: Cum a reuşit o antreprenoare să transforme desenele copiilor ei într-un business

O rochie nou-nouţă mâzgălită de odraslă cu cariocile încă de la prima purtare este, pentru (aproape) orice mamă din lume, echivalentul unui pas mai aproape de disperare. Elena Selegean a vrut să schimbe starea de spirit în situaţii ca aceasta şi a conceput o colecţie de haine pentru cei mici care – stupoare! – chiar cer să fie colorate de mânuţele purtătorilor. Aşa a luat naştere Miss H.

Elena Selegean are doi copii, iar în urmă cu aproximativ trei ani a observat că programul clasic de lucru la birou nu mai era potrivit pentru noul ei stil de viaţă. Lucrase vreme de zece ani în domeniul resurselor umane, în consultanţă şi sistemul bancar, având la bază studii în sociologie şi psihologie. Dar le-a dat pe toate pe două dorinţe: de a-şi folosi mai mult partea creativă şi de a avea mai multă flexibilitate în program.

„Peste aceste nevoi, s-a suprapus dorinţa de a face ceva dedicat copiilor. Am realizat repede că nu vreau să fac doar haine pentru copii, ci să le ofer şi o experienţă, o ocazie de a se exprima şi a descoperi. Am ales să fac hăinuţe pe care să le coloreze aşa cum vor, să le transforme din bluze în rochii, să le spună care-i mâna stângă şi care-i dreapta sau haine care au nevoie de o mână jucăuşă pentru a face cu ochiul. De asemenea, mi-am propus să le fac cunoştinţă, prin intermediul hainelor, cu artişti, aşa că l-au cunoscut pe Pablo (Picasso), pe Mark (Rothko) şi urmează Vincent (van Gogh).”

În atelierul ei din Bucureşti, Elena Selegean nu are limite când vine vorba de imaginaţie, aşa că născoceşte idei care să convingă deopotrivă părinţii şi copiii să le adauge în garderobă. Clienţii sunt, în cea mai mare parte, părinţi tineri, activi, cu venituri peste medie, care aleg să se exprime prin hainele pe care le poartă atât ei, cât şi copiii lor. Elena lucrează în serii mici şi vine cu ceva inedit în fiecare colecţie. „Preţurile sunt cuprinse între 70 şi 180 de lei. Obiectivul meu este să le ţin într-o zonă accesibilă şi să le setez din start corect, atât pentru clienţi, cât şi pentru business. Fac un efort la nivel de afacere, pentru că ştiu prea bine care sunt durata de viaţă a hainelor pentru copii şi multitudinea capriciilor vestimentare la vârsta de cinci ani.”

Elena Selegean a investit 10.000 de euro (aproape 50.000 de lei) din resursele familiei până când a creat Miss H şi a pus-o pe roate ca afacere. În ultimii trei ani, cifra de afaceri a variat între 70.000 de lei şi 100.000 de lei, iar anul trecut profitul a fost de 10.000 de lei. Pentru ca totul să funcţioneze cum trebuie, şi-a format o mică echipă din doi angajaţi: Ioana, care se ocupă de contabilitate, şi Iulia, responsabilă de zona administrativă.

„Hainele le vând pe site-ul propriu şi la evenimente dedicate micilor antreprenori, precum Dichisar, Made in Ro, Iarmaroc”, spune Elena Selegean.

Miss H este, după cum o sugerează şi numele, un brand dedicat fetiţelor, însă antreprenoarea plănuieşte ca, printr-un rebranding, să migreze şi către băieţi, mai ales că există un oarecare deficit în ceea ce priveşte oferta de haine pentru aceştia. A început deja, timid, să facă şi piese pentru ei şi are de gând să se concentreze mai mult pe acest obiectiv.

Cum pandemia nu a iertat însă (aproape) pe nimeni, nici Miss H nu este la fel ca înainte. Criza COVID-19 a prins-o pe Elena Selegean chiar înainte de a începe producţia colecţiei de vară, iar atelierul cu care lucra a decis să se închidă de tot, astfel că acum este în căutare de noi colaboratori. „Producţia este în stand-by şi asta o să ne încurce în viitor, pentru că noi lucrăm cu stocuri, iar din perspectiva vânzării ne putem folosi doar de canalul online. Magazinul online era deja activ, aşa că ne-am continuat activitatea la un nivel redus faţă de perioada similară a anului trecut. Am făcut reduceri pentru a încuraja vânzările – de regulă, nu prea facem, am mai deschis un magazin online prin intermediul unei platforme multi-brand dedicate micilor antreprenori români, Dichisar, şi livrăm prompt prin curier rapid, de pe o zi pe alta”, explică ea.

De Paşte, hăinuţele Miss H au fost comandate în număr mare pentru a fi făcute cadou, lucru pe care Elena Selegean l-a văzut prin opţiunea de „livrare cadou” disponibilă pe site, adică la altă adresă decât cea a persoanei care comandă. Şi chiar dacă mai greu, Miss H continuă să crească. În ritm cu purtătorii brandului.


Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.


Assamblage – şcoală de bijuterie (Bucureşti)
Fondator: David Sandu
Investiţie iniţială: 8.000 – 9.000 de euro pe an
Cifră de afaceri în 2019: 7.000 de euro pe lună
Prezenţă: zona Cotroceni din Bucureşti


Tăiţei Grădinăreşti – producţie de paste făinoase colorate (Bacău)
Fondatoare: Laura Grădinaru
Investiţie iniţială: 5.000 de euro
Prezenţă: băcănii şi aprozare din Bacău şi Bucureşti


Voca School – şcoală de muzică şi teatru (Bucureşti)
Fondator: Mihai Georgescu
Prezenţă: Bucureşti


Optiralf – cabinet de oftalmologie (Bucureşti)
Fondator: Florin Neagoe
Investiţie iniţială: 45.000 de euro
Profit în 2019: 45.000 de euro
Prezenţă: Calea Moşilor din Bucureşti


Batonash – producţie de batoane nutritive din miere şi seminţe (Iaşi)
Fondatoare: Liza Mămăligă
Investiţie iniţială: 100.000 de euro
Prezenţă: băcănii din Bucureşti, Braşov, Iaşi, Oradea, online


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.