Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Cristina Nicola din Arieşeni a adunat în „Cămara Moţului“ 190 de produse montane, tradiţionale şi estimează venituri de peste 200.000 de lei

02.11.2020, 00:08 Autor: Florentina Niţu

Cristina Nicola împreună cu soţul său au în Munţii Apuseni, la Arieşeni, complexul turistic Vank, iar la plecare le ofereau turiştilor drept suveniruri borcane cu dulceaţă, compot ori zacuscă ♦ Cererea pentru astfel de preparate a crescut, iar aşa s-a născut în toamna anului 2016 Cămara Moţului, un business care realizează manual produse tradiţionale româneşti după reţete vechi adaptate cerinţelor actuale.

Cristina Nicola este la bază economist, însă s-a specializat în producţia de dulceţuri, siropuri, zacuscă ori zarzava­turi, dar şi caşcaval, produse din fructe şi legume sau lapte adunate de prin Munţii Apuseni ori colectate de la producă­torii din zonă. De primăvara devreme până toamna târziu ea reuşeşte să pună pe rafturile din Cămara Moţului peste 190 de sortimente de produse tradiţionale şi speră ca anul acesta să treacă de 200.000 de lei ca cifră de afaceri.

„La noi cămara e plină tot timpul anului, dar acum, toamna, se vede că am adunat de toate şi le-am pus la borcan. Avem 190 de sortimente de produse tradiţionale atestate ca „produs montan“. (...) Am început să fac astfel de produse în 2013, iar 2016 a fost punctul zero pentru business“, povesteşte Cristina Nicola, fondatoare a brandului Cămara Moţului.

Investiţia iniţială s-a ridicat la 50.000 de lei. Absolventă de ştiinţe economice, Cristina Nicola spune că au ajutat-o foarte mult cunoştinţele din facultate să-şi facă planul de afaceri, planul de marketing şi bugetul pentru promovare. „Acum este o muncă în familie, în care sunt implicaţi şi soţul şi cei doi copii.“

În 2013, ea producea dulceţuri sau siropuri, pe care anterior le folosea drept suveniruri pentru turiştii care soseau la pensiunea Sarra Vank din Arieşeni, pe care o administrează împreună cu soţul său. Acum, produsele sunt pregătite chiar în complexul turistic pe care îl deţine. Laptele este procestat într-un spaţiu special amenajat. 

„Este foarte importantă materia primă. Noi avem de toate în Munţii Apuseni şi gustul zmeurei sau al murelor nu se compară cu al celor de cultură. Acum avem în cămară siropuri presate la rece, de afine, de muguri de brad, de flori de câmp, de flori de liliac, de coacăze, de căpşuni, dar şi sucuri de fructe, zacuscă de ghebe, gogoşari muraţi cu ghebe şi dulceaţă de lapte“, spune antreprenoarea de Ţara Moţilor, care afirmă că totul este făcut manual şi că un produs făcut la foc e diferit de cel ieşit din fabrică. Produsele sunt comercializate în magazinul online al companiei, în magazine mici de cartier din ţară şi în Auchan, iar Cristina Nicola spune că anul acesta a fost un an atipic pentru companie, deoarece clienţii s-au uitat atent la ce pun în coş, în martie crescând comenzile online, după care în iulie şi au­gust au scăzut, iar din septem­brie au revenit pe trend de creştere. „Eu fac produse de care oamenii au nevoie în cămara lor. Coşul mediu este de 200 de lei.“  Cristina Nicola spune că cele mai multe comenzi vin din zona Munţilor Apuseni, dar şi din Brăila, Galaţi, din Bucureşti şi din zonele din jurul Bucureştiului. „Avem şi foarte multe vânzări în vestul ţării şi în est, în Bacău.“

În 2019, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 160.000 de lei şi un profit net de 60.000 de lei, iar pentru 2020 estimează venituri mai mari. „2020 este pe creştere şi estimăm o cifră de afaceri de 200.000 de lei. Facem paşi mărunţi. Eu cred că dacă ai produse de calitate, eşti serios şi îţi place ce faci, sigur reuşeşti să creşti“, adaugă Cristina Nicola.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania