Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Chef Sosin dă gustul a peste zece tipuri de sosuri, muştaruri sau dulceţuri într-un atelier de producţie din Jilava, în care trei prieteni au investit 20.000 de euro

05.01.2021, 00:08 Autor: Florentina Niţu

„Vindem foarte puţin în online. Majoritar, locul nostru este în băcănii şi vrem să creştem împreună. Suntem în multe băcănii şi o să tragem foarte tare de segmentul acesta“.

Sosul potrivit la momentul potrivit face diferenţa în farfurie, iar Sebastian Sosin împreună cu doi prieteni au descoperit acest secret şi au mizat pe el. În februarie 2020, au produs primele muştaruri sub brandul Chef Sosin într-un atelier din Jilava în care s-au mutat în decembrie 2019 şi unde investiţiile lor s-au ridicat la 20.000 de euro.

„Împreună cu cei doi asociaţi ai mei, doi pri­e­teni foarte buni, am stat şi ne-am gândit ce să facem. Iniţial, cochetam cu ideea de car­man­­­gerie, apoi am ajuns la sosuri. În mai 2019 am găsit un spaţiu care bifa toate cerin­ţe­le noas­tre. (...) Am semnat contractul ime­diat şi am intrat în spaţiu pe 1 decembrie 2019, pen­tru că a fost renovat şi a ieşit foarte aproa­pe de ce ne doream, iar investiţia noas­tră a fost în echipamente, de 20.000 de euro“, po­vesteşte Sebastian Sosin, cofon­dator al Chef Sosin.

Chef Sosin produce artizanal dulceaţă de lap­te, muştar, chutney de roşii şi alte sosuri. Prime­le produse din portofoliul companiei au fost realizate în februarie 2020 şi au con­stat în patru tipuri de muştaruri, chutney de ro­şii, îşi aminteşte Sebastian Sosin. „Am me­reu gustul în minte şi pentru mine asta e tot ce contează. Fac asocieri culinare neobişnuite.“

Antreprenorul susţine că în această perioadă născoceşte noi arome pentru 2021 şi în februarie, Chef Sosin va scoate produse noi pe piaţă. El spune că în decurs de 24 de ore ar putea să producă câteva sute de bor­ca­ne de sosuri, însă cererea nu este încă atât de mare. „Maximum am lucrat 14 ore.“

„Vindem foarte puţin în online. Grosul vân­zărilor este preluat de băcănii, iar lumea aceasta în ultimul an s-a dezvoltat foarte inte­re­sant, oamenii vor să fac lanţuri de băcănii, cola­borări deschise. (...) Am reuşit să ajun­gem în toate oraşele mari din ţară, ne-am lup­tat în primăvară şi în vară să ne extindem cât de mult se poate. Aşteptările noastre au fost des­tul de pesimiste la început, dar ne-am pre­gă­tit să plecăm pe mai multe ramuri şi să o gă­sim pe cea câştigătoare“, mai spune Sebastian Sosin.

El menţionează că, înainte ca România să intre în starea de urgenţă, a prezentat produsele Chef Sosin mai multor potenţiali colaboratori din HoReCa, dar apoi şi-a dat seama că în anul 2020 nu este un canal de vânzare viabil. „Însă suntem pregătiţi pentru parteneriate pe viitor.“

Reprezentantul Chef Sosin mai afirmă că un magazin online propriu nu este rentabil pentru business, deoare­ce comenzile sunt mici şi cos­tul de trans­port este ridi­cat, însem­nând 25-30% din va­loarea co­men­zii, ceea ce nu e suste­na­bil momentan. În plus, el adau­­gă că clienţii sunt foarte im­pre­­vizibili.  De altfel, el menţio­nează că zona gourmet din supermarketuri şi hipermarketuri este periculoasă, pentru că în afară de vizibilitatea pe care ţi-o oferă, este greu să menţii produsele pe raft la preţurile stabilite de retaileri.

„Majoritar, locul nostru este în băcănii şi vrem să creştem împreună. Suntem în multe băcănii şi o să tragem foarte tare de segmentul acesta.“

Un borcan de muştar costă 25 de lei în băcănii, dar sunt produse din portofoliul Chef Sosin al căror preţ trece de 35 de lei, în funcţie de gramaje.

„Vreau să mă desprind de eticheta de „băiatul cu muştarul“, pentru că totul e mult mai complex. În februarie vom scoate pro­duse noi pe piaţă. Dacă nu ai angajaţi, capa­ci­tatea de producţie este limitată. Am făcut un sos iute ediţie limitată şi am pornit mici cola­borări, iar pentru început de vară am făcut ceva care nu e sos, dar mer­ge cu sos“, a precizat Sebastian Sosin. 

În februarie 2021, atunci când compania va împlini un an de la primul produs realizat şi vândut, Sebastian Sosin estimează că vor ajunge la break even, adică vor atinge pragul de rentabilitate, când cheltuielile sunt egale cu veniturile. „Am ajuns un business aproape 100% sustenabil, fără inserţie de capital, ceea ce este bine.“

„După anul 2020, nu mă mai gândesc la îngrijorări, căci glumele proaste tind să se întâmple. Este nevoie de atenţie sporită în acest domeniu. Dacă pregătesc două sosuri noi şi trei produse care nu sunt sosuri va fi bine. Am învins suficienţi dragoni anul trecut“, a încheiat Sebastian Sosin.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania