Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Cătălin Carabelea a creat în 2012 firma de curăţenie Ekara cu doar 1.500 de lei. Are acum 27 de angajaţi şi afaceri de peste 600.000 de euro

04.02.2021, 00:07 Autor: Livia Gheorghe

♦ Ekara, un proiect pornit cu numai 1.500 de lei în 2012 în judeţul Constanţa, a trecut de la servicii de curăţenie pentru persoane fizice la servicii de facility management, iar astăzi peste 95% dintre clienţi sunt companii

♦ „Am avut o ambiţie foarte mare. Mi-am dorit să fac altceva cu viaţa mea, am crezut mult în mine.“

Cătălin Carabelea, 35 de ani, spu­ne că în 2012 şi-a urmat vi­sul de a deveni antreprenor şi a pus pe picioare o firmă de cu­ră­ţenie în judeţul Constanţa, iar primul client a fost o sucursala bancară ce a solicitat un tip de serviciu specific zonei de facility management, dar pe care Catălin Carabelea nu îl mai prestase până atunci.

„Primul client a fost o bancă, mi-au cerut un serviciu despre care nu ştiam foarte multe. Eu dezvoltasem servicii de curăţenie până atunci, iar directoarea acelei bănci mi-a so­licitat un serviciu de amenajare a spaţiului ver­de din exteriorul băncii. Aveam o ambiţie uria­şă, am început să mă informez despre cum trebuie să fac acest lucru, am căutat oa­meni capabili şi am demarat pro­iec­tul. Astăzi, după 9 ani, acest spa­ţiu încă mai este  funcţional“, po­ves­teşte Cătălin Carabelea, fon­da­torul firmei de curăţenie Ekara.

Conceptul de facility ma­nage­ment înglobează mai multe servicii oferite clientului astfel încât el să nu aibă nevoia să apeleze la dife­rite companii pentru fiecare serviciu. Pe lângă curăţenie, facility management înseam­nă şi servicii de dezin­sec­ţie, dezinfecţie, dera­ti­zări, servicii de mentenanţă, de deszăpezire, de amenajări spaţii verzi. „La început am con­tractat alţi furnizori şi am făcut aceste servicii prin ei, apoi am început să îmi dezvolt eu propriul segment. Aşa am reuşit ca astăzi să avem şase servicii conexe. Au fost multe lucruri pe care le-am făcut care nu ţineau chiar de domeniul nostru, dar de care clienţii aveau nevoie, aşa că ne-am adaptat. Le-am luat ca pe o provocare şi am servit clientul“.

Dacă la început Ekara se adresa doar persoanelor fizice, în prezent lucrează cel mai mult pentru companii şi foarte puţin în apartamente şi case individuale.

„În 2012 am început cu servicii de curăţenie, lucram pentru persoane fizice în mare parte, nu aveam acces la societăţi, eram la început. Pe atunci am avut mulţi clienţi nemulţumiţi şi feedbackuri negative, dar asta m-a făcut să îmi îmbunătăţesc calitatea, iar apoi să dezvolt.“

„Acum, portofoliul nostru se adresează 95% companiilor şi 5% persoanelor fizice pentru că nu mai avem timpul necesar, şi numărul limitat de angajaţi nu-mi mai permite să mă îndrept şi către apartamente sau case, decât rare ori“.

Cătălin Carabelea spune că salariul minim al angajaţilor Ekara este de 2500 de lei pe lună la care se adaugă bonusuri, în alte departamente cum ar fi cel de mentenanţă, oamenii câştigă în jur de 3500-4000 de lei, iar cu bonusuri pot ajunge şi la 5000 de lei pe lună. „Acum mai am 27 de angajaţi, pandemia ne-a afectat pe partea asta, dar numărul este în creştere. Visul meu este să ajung la 100 de angajaţi. Până acum doi ani aveam fluctuaţii mari de personal, undeva la 35-40%, de atunci avem stabilitate, nu mai avem nici 2%“.

Cifra de afaceri din 2020 pentru Ekara a fost de peste 600.000 euro, cu 10-15% mai mare decât cea din 2019, firma nu şi-a dorit o creştere, ci să reziste situaţiei din timpul pandemiei de COVID-19 care. Compania lucrează pe bază de abonamente de servicii stabile, iar acest lucru asigură un nivel constant al veniturilor.  Pentru 2021, Cătălin Carabelea spune că are pregătit un plan de marketing bine pus la punct care să îl ajute să treacă peste orice problemă care îi va apărea în cale şi îşi doreşte ca piaţa să fie deschisă pentru externalizarea serviciilor.

Fondatorul Ekara sfătuieşte antreprenorii la început de drum să lucreze pentru visele lor în fiecare zi şi să nu renunţe, să fie ambiţioşi. „Trebuie să aibă o ambiţie imensă, seriozitate, să se informeze şi nu trebuie să se mulţumească cu ce au, să-şi dorească mereu mai mult fără a găsi scuze“.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania