Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Business din „bunul-simţ“: Ştefana Mireţ organizează cursuri de bune maniere pentru copii şi a strâns până acum peste 3.000 de cursanţi

27.08.2019, 00:08 Autor: Florentina Niţu

La finalul cursurilor, Ştefana Mireţ îi întreabă pe copii ce înseamnă bunele maniere. Răspunsul? „Să fii fericit, să fii atent la ceilalţi şi să fii mai sigur pe tine.“

Ştefana Mireţ a pus pe picioare businessul Manieres, prin care ofe­ră cursuri de bune maniere, por­nind de la o experienţă per­so­na­lă. Şi-a amintit că în liceu existau diferenţe de statut social sau de edu­caţie, iar copiii nu reuşeau să se împriete­nească din acest motiv. Ea a vrut să schimbe această situaţie, astfel că a început să predea cursuri de bune maniere, iar după aproape un deceniu de la primul curs organizat într-o şcoală din Capitală circa 3.000-4.000 de copii au făcut parte din platforma dezvoltată de Ştefana Mireţ.

„Totul a pornit din liceu, când mă gân­deam cum aş putea să fac să nu mai existe di­fe­renţe între copii din cauza statutului so­cial sau din cauza educaţiei care le-a fost dată acasă. Şi atunci am zis că o să dezvolt eu ceva când o să fiu mare, care să rezolve asta. Când eşti mic contează foarte mult să ai prie­teni, să fii acceptat şi te bazezi pe părerile ce­lor­lalţi despre tine“, spune Ştefana Mireţ, fon­dator al Manieres.

Astfel, în anul I de facultate a împru­mu­tat nişte bani de la mama sa, a făcut o aso­cia­ţie şi a început să bată la uşile şcolilor din Bucureşti pentru a preda primele cursuri. Ea îşi aminteşte că primele lecţii predate copiilor au fost despre cum trebuie să se salute, cum să se prezinte sau cum să stea la masă. Antre­pre­noarea a făcut două facultăţi în paralel, Comunicare şi Relaţii Publice şi Turism, ambele în Capitală. „Noi, practic, prin nişte jocuri le explicăm copiilor de ce este important să folosească ceea ce au învăţat de la părinţi. Noi le spunem că bunele maniere sunt distractive, că îi ajută să aibă prieteni. Când mesajul vine din partea cuiva din exterior, şansele să înţe­leagă sunt mai mari. Baza o pun părinţii, dar influ­en­ţele vin din afară“, explică Ştefana Mireţ.

Cursurile se adresează co­piilor începând de la vârsta de 4 ani, dar şi studenţilor, care au chiar peste 20 de ani. Modulele de bune maniere sunt persoanalizate în funcţie de vârstă. „La final îi întrebăm ce înseamnă bune maniere şi ei răspund: să fii fericit, să fii atent la ceilalţi şi să fii mai sigur pe tine.“

Până acum, Ştefana Mireţ a avut circa 3.000-4.000 de cursanţi, iar anual circa 100-200 dintre cursanţi rămân în echi­pă, ca voluntari, fiind ambasa­dori ai bunelor maniere.

Ea susţine că problema de care se loveşte ca profesor de bune maniere este reţicenţa părinţilor, educaţia celor mici fiind un subiect sensibil pentru ei. Copiii, în schimb, sunt interesaţi de cursuri de bune maniere. „Părinţii se întreabă de ce poate cineva din afară să le înveţe copilul ce nu l-au învăţat ei sau se întreabă dacă nu au făcut suficient de multe lucruri pentru a-i da educaţia necesară.“

Prima oră de curs de bune maniere a ţinut-o în timpul orei de dirigenţie a unei clase de a V-a de elevi dintr-o şcoală de stat. Apoi a început să predea în tot mai multe şcoli de stat, dar a început să meargă şi la diferite festivaluri. „Există foarte multă deschidere în şcolile de stat. De multe ori, profesorii sunt cei care ne contactează şi îşi doresc să înveţe cum să predea bune maniere.“

Acum, antreprenoarea predă cursuri atât în şcoli şi grădiniţe de stat, în timpul săptămânii „altfel“ sau în timpul orelor de dirigenţie ori la orele de educaţie civică, cât şi în şcoli private. Totodată, predă şi cursuri de weekend în diferite locuri.

„La şcolile private, avem în jur de 8-10 clase pe an, predăm o dată pe săptămână. Sau avem module de weekend, care ţin o lună şi jumătate, în care îi învăţăm cum să facă prima impresie, cum să stea la masă, cum să-şi asorteze diferite colori când se îmbracă, despre bulling sau despre eticheta de pe internet. Ne bazăm pe experienţă şi jocuri de rol“.

Îndrumătorul copiilor către bunul simţ spune că le explică acestora ce se poate întâmpla cu informaţiile pe care le găseşte altcineva pe profilul lor de pe reţelele de socializare. Ştefania Mireţ susţine că elevii de şcoală primară, începând de la clasa I, au pe telefon reţeaua de socializare Tik Tok. Cei mai mari au deja canale de YouTube personale, unde împărtăşesc cu prietenii virtuali experienţele lor.

Antreprenoarea predă cursuri de bune maniere atât pentru grupuri de trei sau cinci persoane, cât şi 15-20. Un curs de weekend durează o oră şi jumătate, iar modulul este format din 4 ore, care costă 210 lei.

Încasările din 2018 ale Manieres au fost de câteva zeci de mii de euro, iar o mare parte din sumele încasate merg mai departe în investiţii în materiale didactice. O altă parte importantă a fost investită într-o platformă, în care antreprenoarea vrea să pună filmuleţe cu cursurile predate în licee pe YouTube, să poată fi replicate de profesori sau părinţi când se află într-o situaţie de criză. „În viitor mă gândesc să mă extind în zona judeţului Ilfov şi în Transilvania. Dar vom merge oriunde suntem chemaţi. De altfel, vrem să facem campanii la nivel de şcoală“.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania