Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Bere a la Cluj, o berărie artizanală din Cluj, produce lunar 3.800 de litri de bere şi a ajuns la vânzări de peste jumătate de milion de lei în 2019

27.05.2020, 00:08 Autor: Florentina Niţu

În contextul pandemiei de COVID-19, producţia din fabrică a fost oprită, dar zilele acestea antreprenorii îşi propun să repornească motoarele instalaţiilor de realizare de „craft beer“.

Ferencz Vigh a descoperit gustul in­tens şi aroma berii artizanale în 2016, atunci când un prieten i-a dat să încerce o „altfel de bere“. Aşa se face că un an mai târziu, după calcule şi testări, împreună cu doi prie­teni, a pus bazele Bere a la Cluj, un brand de be­re artizanală născut şi produs la Cluj-Napoca.

Prima serie de beri artizanale gândită de cei trei antreprenori a fost produsă într-o fa­brică din Ungaria, în iunie 2017. La începutul anu­lui 2018, producţia a fost mutată în pro­pria unitate din Cluj-Napoca, de unde pot ieşi lunar 3.800 de litri de bere.

„Investiţia de până acum a fost de 200.000 de euro, iar anul trecut veniturile ne­te obţinute au fost de 572.000 de lei (120.000 euro), o creştere de peste 35% faţă de anul anterior. Am mers iniţial cu berea către HoReCa, iar anul trecut ne doream să intrăm în supermarketuri, dar aveam cerere mare de la HoReCa şi magazinele specia­lizate şi am hotărât să satisfacem cererea“, povesteşte Ferencz Vigh, adminis­trator şi fondator al Bere a la Cluj.

Bere a la Cluj are o gamă principală de produse ce constă în stiluri tradiţionale, englezeşti, iar tema brandului reinterpre­tea­ză anumite elemente cosmice, numele berilor fiind inspirate de cosmos. Spre exemplu, în porto­foliul companiei se găsesc beri precum Phaza Lunii, Cosmo Băut sau Pitica Roşie.

O bere artizanală costă în medie 12 lei, iar be­rile ce ies pe porţile fabricii din Cluj-Napoca sunt comercializate în special în „oraşul-ma­mă“, dar şi în Târgu-Mureş şi Baia Mare, iar an­treprenorii îşi doresc să intre şi într-o locaţie din Oradea. „Acum suntem în 20 de locaţii din Clu-Napoca. Am încercat şi la Timişoara şi Bu­cu­reşti, dar era dificil să controlăm vânzarea.“

Anul trecut, Bere a la Cluj a participat şi la festivalul Electric Castle, unde spune că vân­zările au mers foarte bine, având în vede­re că în a treia zi au rămas fără bere. „Noi am reu­şit să aducem înapoi oamenii care au renun­ţat să consume bere. Nu suntem o con­cu­renţă pentru producătorii de bere industrială.“

De altfel, în viitor fondatorii Bere a la Cluj se gândesc să mărească şi capacitatea de producţie şi să intre şi în supermarketuri. La în­ce­putul lui 2020, antreprenorii aveau pre­vă­zu­tă o astfel de investiţie în planul de business, însă pandemia de COVID-19 i-a determinat să oprească extinderea, cel puţin temporar. „Voiam să investim 25.000 de euro majorarea ca­pa­cităţii de producţie şi în creşterea calităţii pro­duselor. Anul acesta nu mai facem inves­tiţia, dar vedem cum va evalua piaţa în 2021.“

Ferencz Vigh spune că în ianuarie şi fe­brua­rie vânzările companiei au în­re­gistrat o creştere de peste 50% fa­ţă de anul trecut, iar în mar­tie, odată cu apariţia co­rona­vi­ru­sului, şi-au mutat pro­du­se­le în două magazine online şi, tot­odată, au dezvol­tat o mică re­ţea online cu o firmă de distri­bu­ţie din Cluj. „În online am vândut circa 20% din vânzările normale. Reînce­pem la sfârşitul lui mai producţia în fabrică şi ne gândim ce beri putem să facem în următoarea perioadă“.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania