Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Attila David a pornit la drum cu ideea unei berării şi a ajuns să dezvolte două magazine tip market cu produse de origine germană în judeţul Cluj

12.11.2021, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

În funcţie de evoluţia celui de-al doilea magazin Max Market, cel din Floreşti, antreprenorul îşi va contura planurile de expansiune.

Attila David, de profesie inginer, a plecat de la afinitatea pe care o are pentru berea germană atunci când a făcut primele demersuri către deschiderea unei berării în Cluj-Napoca, sub numele Max von Bier. La câteva luni de la instalarea pandemiei în România, el deschidea un magazin cu câteva zeci de sortimente de bere originară din Germania, pentru ca în primăvara acestui an modelul de business să migreze către un magazin de tip market – Max Market, unde cea mai mare parte a produselor este de origine germană.

„Am făcut primii paşi la începutul pandemiei, în februarie 2020, când m-am hotărât să înfiinţez o firmă. Am lansat Max von Bier între primul şi al doilea val al pandemiei, vrând iniţial să deschid o berărie germană. Am pornit la drum cu un model de business, care apoi, sub presiunea restricţiilor din cauza pandemiei, s-a transformat deja de două-trei ori. Din martie 2021, pe lângă bere, am început să comercializez şi alte produse, devenind un market”, a povestit Attila David la emisiunea online ZF Afaceri de la zero. A deschis primul spaţiu pe una dintre cele mai aglomerate artere din Cluj-Napoca, unde a investit circa 50.000 de euro, iar acum se pregăteşte de deschiderea celui de-al doilea magazin, în Floreşti, o comună limitrofă reşedinţei de judeţ din Cluj.

„Peste 90% din produsele noastre provin din Germania, unde sunt fabricate pentru Europa de Vest. Comercializăm peste 1.500 de articole germane, printre care bere – din care avem peste 70 de sortimente, dar şi dulciuri, conserve, băuturi non-alcoolice, detergenţi, produse de îngrijire personală. Ne adresăm, de exemplu, celor care, din cauza pandemiei, duc dorul delegaţiilor în care plecau înainte în Germania, de unde se întorceau cu cadouri, dar şi celor care au locuit în Germania şi s-au repatriat.” Schimbarea modelului de business a generat venituri mai mari pentru businessul lui Attila David, care a înregistrat o cifră de afaceri de 920.000 de lei (184.000 de euro) în primele zece luni din 2021, faţă de 130.000 de lei (26.000 de euro) în 2020, când, însă, a funcţionat doar câteva luni.

„La sfârşitul anului trecut, aveam o medie de 6.300 de euro pe lună ca afaceri, iar anul acesta media este de 18.000 de euro pe lună.” În funcţie de evoluţia celui de-al doilea magazin Max Market, cel din Floreşti, antreprenorul îşi va contura planurile de expansiune. „Dacă magazinul din Floreşti va merge bine, îmi doresc ca în 2022 să deschid al doilea magazin din Cluj-Napoca, poate chiar un supermarket, unde clientul să poată veni să-şi cumpere toate lucrurile necesare pentru casă. E un moment bun, pentru că au mai scăzut chiriile în Cluj, din cauza pandemiei, şi aş putea găsi un spaţiu mai mare. Poate în doi-trei ani încercăm să ne dezvoltăm şi mai mult, să ne extindem.”

Pe termen lung, planul este ca Max Market să devină o reţea de magazine, însă deocamdată Attila David se limitează la judeţul Cluj. El nu a renunţat nici la ideea berăriei, cea de la care a pornit, de fapt, totul, mai ales că publicul s-a arătat interesat. „Marea majoritate a clienţilor noştri sunt cunoscători de bere, vin şi ştiu ce vor să consume. Am început cu 30 de sortimente de bere, iar ca urmare a cererii clienţilor am ajuns la 70. Majoritatea clienţilor revin la noi. Berea Augustiner este cea mai vândută, apoi urmează berile nefiltrate. O sticlă de bere costă 7 lei la noi.” Pe lângă spaţiile fizice, Attila David lucrează şi la dezvoltarea magazinului online, unde vor putea fi găsite toate produsele pe care le comercializează în magazinele fizice.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania