Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Arhitectul Cătălin Minea împreună cu doi prieteni au investit peste 100.000 de euro în Amistad, un brand de bere artizanală cu 15 etichete produse până acum

22.09.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

„În cinci ani, dacă totul va fi bine sper să ne mărim capacitatea de producţie, să avem o distribuţie naţională, să intrăm în supermarketuri cu două - trei sortimente de bere.“

Cătălin Minea, de profesie arhitect, a descoperit în urmă cu 9-10 ani adevăratul gust al berii, când un prieten stabilit în Olanda i-a dat să deguste mai multe beri artizanale, dar şi o bere industrială foarte căutată, fapt ce l-a determinat să-şi urmeze pasiunea pentru acest tip de băutură şi a început să producă acasă, după reţete găsite pe internet.

Încurajat de prieteni, în 2015 a transformat pasiunea în business şi a înfiinţat alături de doi prieteni compania – Arhibrew & Co, iar doi ani mai târziu, pe 28 iulie 2017 a vândut prima bere făcută în micro­berăria din Volun­tari, în care inves­tiţiile au depăşit 100.000 de euro, din surse pro­prii şi un credit de la Banca Transilvania, prin BT Mic.

„Prima bere făcută de mine acasă a fost un chit într-o conservă. A fost o experienţă foarte plăcută şi am băut-o. Am mai luat câteva chit-uri, iar cineva mi-a zis să trec la următorul nivel, să fac bere din grâne. La un moment dat aveam 200 de litri de bere prin casă, iar prietenii au început să ceară mai mult. În acelaşi timp au apărut pe piaţă Zăganu şi Clinica de Bere (primele branduri de bere artizanală din România – n. red.)“, îşi aminteşte Cătălin Minea, unul dintre cei trei fondatori ai microberărei Arhibrew & Co, firma care deţine brandul Amistad Beer (prietenie în limba spaniolă - n. red.). Compania este deţinută de Cătălin Minea, Doru Negrei şi firma Digital Mob (Bogdan Burcea).

Cătălin Minea încă profesează ca arhitect, iar numele companiei este „un joc de cuvinte între profesia mea şi hobby-ul meu“.

În prezent, la nivel naţional sunt 59 de microberării, care vând în principal în HoReCa, propria locaţie şi foarte puţine şi în retailul modern. Amistad Beer se găsea înainte de apariţia noului coronavirus în România în peste 30 de locaţii în toată ţara. „Încercăm să intrăm în online, în supermarketuri, să distribuim, pentru că înainte vindeam exclusiv în HoReCa.“

Compania are o capacitate maximă lunară de 5.000-6.000 de litri de bere, care variază în funcţie de necesitatea de fermentare şi maturare a berii produse după o anumită reţetă.

„Deocamdată nu cred că am produs mai mult de 4.000 de litri. Acum producem şi mai puţin.“

Sub brandul Amistad Beer, antreprenorii au creat până acum 15 etichete cu diverse tipuri de bere. De altfel, ei realizează ÅŸi beri aniversare pentru firme, cu etichetă proprie. „Berea are 5-6 luni valabilitate, iar din momentul în care se face mustul de bere până poate fi băută variază Ã®ntre 42 ÅŸi 60 de zile.“

Cătălin Minea susţine că anul trecut nu a fost un an cu producţie timp de 12 luni, astfel că veniturile s-au situat la valoarea de 15.000-20.000 de euro, iar post-pandemie încearcă se stea pe linia de plutire până îşi revine piaţa. „Ne lipseşte o deschidere mai mare din partea băncilor să dea bani, să-şi asume riscuri.“

„În cinci ani, dacă totul va fi bine, sper să ne mărim capacitatea de producţie, să avem o distribuţie naţională, să intrăm în supermarketuri cu două - trei sortimente de bere, sper să avem un taproom (dugheană - n. red.) de unde să vindem berea direct către clienţi din butoi şi sper să ieşim şi pe piaţa din afară şi să mai angajez doi oameni până în această iarnă“, a mai spus Cătălin Minea.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania