Anita Moldovan, cofondator, Patchouli Flowers Concept Store: Este foarte greu să găseşti angajaţi loiali, care să îşi dea interesul şi să evolueze alături de angajator. Galerie foto
„Sfatul meu pentru tinerii antreprenori este să aibă răbdare, ambiţie şi să ştie de la bun început că nicio poveste de succes nu poate fi construită peste noapte.“
Anita Moldovan împreună cu mama Viorica, două antreprenoare pasionate de flori, au creat în urmă cu şapte ani brandul Patchouli, care realizează aranjamente florale şi care a trecut pragul de 500.000 de euro cifră de afaceri.
„Povestea Patchouli începe cu o dorinţă, cu un nume şi cu o pasiune. În 2012, în timp ce mă aflam cu mama mea la Londra, îmi doream un nou început, fondarea unui nou business care să ne reprezinte şi care să ne permită să ne exprimăm. În scurt timp aveam deja o idee clară asupra a ceea ce doream să facem, primul atelier de creaţie florală din România. Mi-am dorit să schimb şi să cresc standardele pieţei locale de flori, care până atunci nu cunoscuse o abordare artistică şi sofisticată“, poveşteşte Anita Moldovan, cofondatoarea companiei Patchouli Flowers Concept Store. Ea îşi aminteşte că încă de mică a fost introdusă în lumea afacerilor, părinţii săi fiind acţionari în una dintre cele mai mari firme de obiecte promoţionale din România. Deşi antreprenoriatul îi intrase în sânge şi avusese şansa să afle „secrete“ de business de la părinţi, ea a urmat Facultatea de Administrare şi Afaceri, pentru a-şi aprofunda cunoştinţele despre ce înseamnă dezvoltarea unei firme.
Investiţia de pornire a businesului Patchouli a fost de 50.000 de euro, sumă care a fost direcţionată către amenajarea spaţiului de lucru şi pentru achiziţionarea primelor flori.
„Am ales denumirea de Patchouli, un alt nume pentru Pogostemon Cablin, o plantă stufoasă din familia mentei, care face parte din plantele aromatice ce cresc în India, pentru a crea un brand cu rezonanţă, scurt şi uşor de memorat“, explică antreprenoarea. Atelierul Patchouli se află pe Calea Dorobanţilor din Bucureşti, locaţie aleasă de Anita şi Viorica Moldovan datorită cererii de aranjamente florale premium din această zonă .
Patchouli are o gama variată de produse, de la buchete gata făcute pentru clienţii grăbiţi, până la buchete personnalizate în funcţie de cerinţele clientului. De asemenea, realizează cutii cu flori, jobene, ceşti sau lumânări şi aranjamente florale pentru evenimente. „Cele mai căutate produse ale noastre rămân buchetele sauvage, care au rămas specifice brandului nostru şi ne ajută să ne diferenţiem de concurenţă.“ Însă, Patchouli nu realizează aranjamente doar pentru piaţa internă, ci şi pentru locaţii de peste hotare.
Anul trecut, antreprenoarele au avut evenimente pentru care au realizat aranjamente în Italia, Bulgaria sau Grecia . „A fost o provocare pentru noi, deoarece am vrut să le demonstrăm străinilor că România poate oferi servicii la standarde internaţionale şi în domeniul floristic.“
În prezent, în companie sunt implicaţi 8 angajaţi. „Este foarte greu să găseşti angajaţi loiali, care să îşi dea interesul şi să evolueze alături de angajator.“
Florile sunt importate din Olanda şi Ecuador, iar lumânările şi accesoriile sunt achiziţionate de pe piaţa internă. Anita Moldovan se ocupă de relaţia cu clienţii, de contabilitea primară, de marketing şi de comunicare, iar mama sa se ocupă de formarea şi menţinerea relaţiilor cu furnizorii.
Antreprenoarele spun că businessul a crescut treptat, organic, prin recomandări, iar oamenii care le-au devenit clienţi, le-au devenit foarte apropiaţi.
„Cifra de afaceri anuală oscilează între 500.000 – 600.000 euro, bani care ajung să fie reinvestiţi, pentru că suntem încă un business în plină dezvoltare. Cele mai mari încasări vin din aranjamentele florale pe care le realizăm, în ţară şi în străinătate pentru evenimente. Perioadele cele mai aglomerate şi benefice financiar sunt cele din jurul zilelor de 14 februarie, 1 şi 8 martie şi de Crăciun“, mai spune Anita Moldovan.
În prezent, fondatoarele Patchouli nu se gândesc la extinderea businessului, dar iau în calcul francizarea brandului în viitor. În luna decembrie, planurile companiei vizează organizarea unor workshopuri tematice, prin care să le arate clienţilor procesul de realizare a creaţiilor florale din case pentru sărbători.
În 2018, compania a creat un mini-brand – Patchouli Day Dreaming, prin care organizează evenimente personalizate pentru clienţi şi pin care speră să atragă cât mai mulţi clienţi în următorii ani.
„Sfatul meu pentru tinerii antreprenori este să aiba răbdare, ambiţie şi să ştie de la bun început că nicio poveste de succes nu poate fi construită peste noapte“, încheie Anita Moldovan.
Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.
ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE