Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Adrian Dragostin, de profesie tehnician dentar, a investit peste 30.000 de euro într-un business care îi ajută pe antreprenori să-şi protejeze identitatea brandului

19.12.2019, 00:08 Autor: Florentina Niţu

„Finanţarea acordată prin programul Start-Up Diaspora a fost de 21.000 euro şi mi-a permis să înfiinţez compania şi să funcţionez în primul an de activitate.“

Adrian Dragostin a lucrat timp de 15 ani ca tehnician dentar, până în 2014, când s-a mutat cu familia în oraşul Alicante, din Spania. Alicante fiind un oraş preponderent turistic Dragostin a fost nevoit să se reprofileze şi a ales domeniul pro­prietăţii intelectuale. A urmat cursuri în domeniu, iar în 2017 a promovat examenul de consilier în pro­prietate industrială organizat de OSIM şi a început să participe la seminarii de specialitate.

Un an mai târziu, în 2018, a auzit de programul Start-Up Diaspora şi din dorinţa de a se întoarce acasă şi-a depus planul de afa­ceri pentru a-şi deschide propria compa­nie de consultanţă în identitate corporativă şi proprietate intelectuală.

„M-am reîntors acasă şi am înfiinţat com­pania în Giurgiu, iar în aprilie 2019 am în­ceput activitatea atât în ţară, cât şi în Alicante, unde este sediul autorităţii compe­ten­te cu înregistrarea mărcilor şi dese­nelor la ni­velul Uniunii Europene. Finanţarea acor­dată prin programul Start-Up Diaspora a fost de 21.000 euro şi mi-a permis înfiinţez com­pania şi să funcţionez în primul an de activi­tate. Pe lângă finanţarea din fonduri europe­ne, aportul propriu a fost 10.000 euro“, spune Adrian Dragostin, fondatorul businessului Dragostini & Dragostini.

Astfel, el creează o identitate corporativă în jurul unei mărci şi o pune în practică prin crearea unui website de prezentare, a docu­men­telor corportative ale companiei (facturi, antete, cărţi de vizită, broşuri de prezentare) şi prin definirea strategiei de promovare atât online, prin prezenţă în social media sau pu­blicitate directă ori prin publicitate offline. 

„Dragostini & Dragostini creează şi înre­gis­trează marca atât pentru societăţi, cât şi pen­tru persoane fizice, din domeniul artistic şi fashion în general, care doresc să îşi înregistreze propriul logo sau marca utilizată în cadrul afacerii lor. Aceste două procese sunt în mod normal oferite de companii sau spe­cialişti diferiţi, care se ocupă fie doar de pro­cesul de înregistrare în faţa WIPO, OSIM sau EUIPO, fie doar de definirea identităţii cor­porative, fie doar de crearea website-ului“.

Totodată, Adrian Dragostin se ocupă şi de soluţionarea disputelor clienţilor săi cu alte companii, când, de exemplu, sunt acuzaţi că încalcă dreptul de marcă înregistrată al unui terţ sau al unui domeniu de in­ternet care corespunde unei mărci inregistrate.

Compania a avut primul client în luna mai a acestui an, iar până în prezent are în por­to­foliu cinci clienţi şi fondatorul busi­nessului spune că este în negocieri cu alţi zece. „Primii clienţi au fost din rândul prietenilor cărora le-am prezentat noua mea afacere, care fie au dorit să îşi înregistreze marca, fie ne-au recomandat mai departe către potenţiali clienţi.“

Tarifele aferente serviciilor companiei pornesc de la 300 de euro pentru înregis­tra­rea unei mărci în România sau 350 de euro pentru înregistrarea mărcii direct la nivelul Uniu­nii Europene. Pentru crearea unui website de prezentare, preţurile încep de la 400 de euro, iar un pachet complet, de defi­ni­re şi implemen­tare a identităţii corporative a unei companii, poate porni chiar de la 1.000 de euro.  

„Protecţia unui brand se materializează prin înregistrarea acestuia la autorităţiile responsabile. Pentru a înregistra o marcă, trebuie demarată procedura de înregistrare la OSIM pentru utilizarea doar pe teritoriul României, WIPO pentru alte ţări şi EUIPO pentru utilizarea pe teritoriul Uniunii Europene. Brandul poate fi înregistrat ca marcă verbală, doar denumirea companiei, ca marcă vizuală, logo-ul aferent sau ca desen industrial, cum este cazul layout-ului site-ului. Înregistrarea se face pentru o perioadă iniţială de 10 de ani, cu posibilitatea reînnoirii la fiecare 10 ani pentru mărci şi pe trei perioade succesive de câte 5 ani în cazul desenului“, explică Adrian Dragostin.

Acum, compania este în proces de aderare la asociaţiile de profil International Trademark Associaton (INTA) şi European Communities Trademark Association (ECTA), fiind deja membri ai Camerei Naţionale a Consilierilor în Proprietate Industrială din România (CNCPIR).

Businessul Dragostini&Dragostini este pe piaţă de şase luni, iar evoluţia afacerii l-a determinat pe antreprenors să estimeze o cifră de afaceri de 20.000 euro în primul an de funcţionare.

„Sperăm că în doi ani să ne creăm propria identitate corporativă. Ţinta noastră este să ne facem cunoscuţi, astfel ca pe viitor, clientul să fie cel care ne caută pentru toate aspectele privind protejarea brandului şi a identităţi corporative. Şi sperăm să deschidem un nou trend în piaţa românească?, de a se integra serviciile de proprietate intelectuală cu cele de identitate corporativă, de a se oferi clientului o abordare integrală şi unitară a acestor aspecte“.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania