Afaceri de la zero

Afacerea "amintiri din copilărie". Cum a transformat un român în afacere o activitate pe care o făcea în şcoala generală

04.10.2020, 16:00 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Despre Creastiq se poate spune că este un atelier care a prins viaţă în jurul lemnului. Povestea începea pe la sfârşitul lui 2015, când Ştefan-Petru Giurgiu a avut un declic văzând ramele şi pânzele de traforaj într-un magazin de bricolaj. Şi-a amintit atunci că făcuse şi el traforaj în şcoală şi s-a întrebat, retoric, de ce nu ar face o călătorie în timp, reluând activităţile din copilărie.

Au urmat câteva încercări nu foarte reuşite, din cauza lipsei know-how-ului şi a nevoii de a recupera abilităţile din şcoală. Cum însă internetul este ajutorul bun la toate, a dat repede căutare după tutoriale, ghiduri şi alte informaţii relevante. Dintr-un link în altul, a ajuns la proiecte din lemn incredibil de frumoase, care l-au ambiţionat să înveţe mai mult.
„Având experienţa anterioară minimă în domeniul lucrului cu lemn, perfecţionarea tehnicii de lucru a durat aproape doi ani, timp în care am căutat şi furnizori de materie primă şi maşini-unelte, găsind mai mulţi în Anglia decât în ţară”, îşi aminteşte Ştefan Giurgiu.

Este absolvent al liceului Alexandru Ioan Cuza din Ploieşti şi al Facultăţii de Drept de la Universitatea Nicolae Titulescu, al unui master în Drept Internaţional şi Comunitar, dar şi al Facultăţii de Litere. Niciuna din toate acestea însă nu-i aduce la fel de multă satisfacţie ca lucrul cu lemnul, care i-a şlefuit talentul artistic şi dorinţa de perfecţiune.

„Invesitiţia este destul de mare, în jur de 50.000 de lei, având în vedere că brandul Creastiq este la început de drum şi este finanţat personal. O parte destul de mare a investiţiei a reprezentat-o importarea anumitor maşini-unelte, deoarece, în magazinele de profil de la noi, astfel de produse sunt fie slabe calitativ, fie industriale.”

A învăţat de unul singur să folosească toate echipamentele, a amenajat un atelier în curtea casei lui din localitatea Seciu, judeţul Prahova, şi treptat a dat drumul producţiei. Momentan este singurul artizan din atelier, iar de doi ani explorează târguri de profil pentru a testa piaţa şi a vedea ce tipuri de produse sunt căutate şi ce locuri sunt mai cunoscute de public.

„Pentru perioada rămasă până la finalul acestui an, mi-am propus să axez producţia pe instrumente de scris lucrate manual – pixuri şi stilouri din lemn sau acrilic – şi pe poşete din lemn şi piele. Voi încerca şi o serie limitată de tablouri filigran”, spune Ştefan Giurgiu.
În funcţie de tipul şi de complexitatea produsului, preţurile variază, astfel că jucăriile de tip puzzle costă 30 de lei, instrumentele de scris - între 100 şi 250 de lei, poşetele - între 200 şi 350 de lei, iar tablourile filigran pot depăşi 500 de lei. „Momentan, vânzările se efectuează prin târguri de handmade, pentru a permite clienţilor să vadă produsele. În curând, va fi gata şi propriul site, pentru a muta vânzările în mediul online.”
Pandemia a făcut ca afacerea Creastiq să stagneze în perioada stării de urgenţă. Neavând posibilitatea de a merge la târguri şi a expune, Ştefan Giurgiu a fost nevoit să se rezume la realizarea câtorva comenzi venite din mediul online. În plus, a creat obiecte noi, care i-au extins portofoliul. Acum, deşi doar câteva târguri s-au redeschis, iar condiţiile de participare sunt mai complicate, implicând taxe mai mari de participare, costuri crescute pentru expozanţi cu măştile şi dezinfectanţii, businessul începe să revină la parametri normali. Până la urmă, şi supravieţuirea este tot o chestiune de creativitate.


În funcţie de tipul şi de complexitatea produsului, preţurile variază, astfel că jucăriile de tip puzzle costă 30 de lei, instrumentele de scris - între 100 şi 250 de lei, poşetele - între 200 şi 350 de lei, iar tablourile filigran pot depăşi 500 de lei. Momentan, Ştefan Giurgiu este singurul artizan din atelier, iar de doi ani explorează târguri de profil pentru a testa piaţa şi a vedea ce tipuri de produse sunt căutate şi ce locuri sunt mai cunoscute de public.


Bere Griviţa – brand de bere (Bucureşti)
Fondator: Matei Lucescu
Investiţie iniţială: 1 mil. euro
Prezenţă: online, HoReCa, Mega Image, Auchan


Brow Bar – salon de design al sprâncenelor (Republica Moldova)
Fondatori: Alina şi Victor Magnet
Investiţii: câteva sute de mii de euro
Cifră de afaceri în 2019: 850.000 de euro
Prezenţă: Chişinău şi Bucureşti


Fresco Jugo – producţie de sucuri din fructe şi legume (comuna Leţcani, jud. Iaşi)
Fondatori: Eduard Prodan şi fraţii săi
Investiţie iniţială: 44.000 de euro
Cifră de afaceri în 2019: 300.000 de lei (circa 63.000 de euro)
Prezenţă: online, HoReCa


Mon Petit Jo – brand de haine pentru copii (Bucureşti)
Fondatoare: Andreea Cojoc
Investiţie iniţială: 20.000 de euro
Cifră de afaceri în 2020 (şapte luni): 100.000 de euro
Prezenţă: online, pe site-ul propriu şi pe reţelele de socializare


Jooca Studio – firmă de design interior (Bucureşti)
Fondatoare: Alexandra Stamate şi Cristina Chivu
Cifră de afaceri în 2019: 80.000 de euro
Prezenţă: Bucureşti


Foliette – producţie de hârtie plantabilă şi invitaţii de nuntă (Bucureşti)
Fondatori: Maria Marin şi George Necula
Investiţie iniţială: câteva sute de euro
Profit în 2019: 20.000 de euro
Prezenţă: online


Ceramical – atelier de ceramică (Siliştea Snagovului, jud. Ilfov)
Fondatoare: Lidia Alina Nicolae
Investiţie iniţială: 10.000 de euro
Cifră de afaceri estimată pentru 2020: 10.000 de euro
Prezenţă: online


Charmony – brand de haine pentru copii (Bucureşti)
Fondatoare: Ramona Roman
Investiţie iniţială: 53.000 de euro
Cifră de afaceri în primul an de activitate: 50.000 de euro
Prezenţă: online


AllFarm – platformă online pentru micii producători şi clienţii finali (Bucureşti)
Fondatori: Răzvan Stoica, Andrei Ştefan şi Liviu Dumitru
Investiţie iniţială: peste 150.000 de euro
Cifră de afaceri estimată pentru 2020: 500.000 de euro
Prezenţă: online


Roxi – producţie de instrumente de scris (Bucureşti)
Fondatori: Roxana şi Lucian Codreanu
Investiţie iniţială: 10.000-12.000 de euro
Cifră de afaceri estimată în 2020: 40.000-45.000 de euro
Prezenţă: online, în magazinele Autograf, reţelele Librarium, Diverta şi Compania de Librării Bucureşti

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania