Afaceri de la zero

Acum pricep de ce ati trecut si buchetul la consumabile

08.04.2003, 00:00 Autor: Cecilia Stroe

Acum doi ani, ziarele si posturile de televiziune preluau unul de la altul o certa "poveste de succes" din lumea afacerilor: ideea a doua femei care au cucerit piata cu sticle decorative vandute drept cadouri de protocol pentru companii si institutii guvernamentale. Ca pe piata cadourilor de la noi e loc destul pentru lucruri originale o dovedeste si usurinta cu care, mai nou, a fost adaptat in Romania un patent american: aranjamente de tipul celor florale, unde florile sunt insa inlocuite cu bomboane. Ideea ii apartine americancei Margaret McEntire, care a inceput sa-si confectioneze buchetele in garajul casei sale din Little Rock, Arkansas in 1989 si cu o investitie de o mie de dolari a pornit o afacere care la ora actuala reprezinta una dintre francizele cu cea mai rapida dezvoltare din intreaga lume: 640 de magazine Candy Bouquet in 18 tari, din Statele Unite si Canada pana in Asia si Europa.
Bogdana Constantinescu are 26 de ani si pana anul trecut, cand a decis sa porneasca o afacere pe cont propriu, a lucrat ca economista la o firma de constructii. Isi dorea o activitate care sa nu se mai fi facut in Romania, dar care sa nu necesite nici o investitie initiala foarte mare; ideea achizitionarii unei francize i s-a parut a fi cea mai la indemana. "Pe Internet sunt nenumarate site-uri care se ocupa de francize, iti gasesc exact ceea ce ti se potriveste, in functie de bugetul de care dispui si de abilitatile pe care le ai", explica ea.
In ceea ce-o priveste, precizeaza, in momentul in care a descoperit Candy Bouquet a stiut ca este exact ce-si dorea. "N-am facut nici un studiu de piata, m-am aruncat orbeste, cu capul inainte. De fapt, din momentul in care am formulat solicitarea de achizitionare a francizei, lucrurile s-au derulat cu o foarte mare rapiditate".

Cum arata Craciunul corporatist
A primit raspunsul pozitiv de la compania americana in trei zile, infiintarea companiei la Bucuresti a durat insa cateva luni. "Am avut de furca cu birocratia de la noi si pana in luna iunie, anul trecut, nu am putut sa le dau un raspuns clar americanilor", isi aminteste ea.
Inainte de a incepe afacerea, Bogdana Constantinescu a fost in Statele Unite la un training, timp de o saptamana. "A fost destul de obositor, aveam cursuri de la 7 dimineata pana la 6,30 seara, dar totul era nou si partenerii americani s-au dovedit a fi niste oameni extraordinari, gata sa te ajute, sa-ti raspunda la orice intrebare. Intr-o prima faza chiar mi s-a parut suspect, ca asa este romanul, cand se poarta cineva foarte frumos cu el crede ca ceva nu e in regula".
Pana in momentul de fata, investitia Bogdanei Constantinescu se ridica la 50.000 de dolari. Compania ei, B&B Candy World, are patru angajati si de luna trecuta si un magazin de prezentare in centrul Capitalei. "Anul trecut, in octombrie, cand ne-am inceput activitatea, nu aveam inca magazinul si ne-am axat exclusiv pe clientii corporatisti. In perioada sarbatorilor de Craciun, comenzile au fost in proportie de 90% de la persoane juridice, pentru cadouri. Aranjamentele noastre chiar au avut un impact neasteptat, la un moment dat de-abia mai faceam fata. Numai in decembrie am vandut in jur de 400 de milioane de lei".

Bauturile, doar la comanda
Aranjamentele Candy Bouquet, concepute dupa modelul celor florale, sunt realizate dintr-o selectie de bomboane de ciocolata, dropsuri sau caramele. Cele mai populare aranjamente au nume romantice, dupa tipic american - Classy Pot, Sundae Glass, Rose Bud Vase, Spring Bouquet sau Candy House, iar preturile variaza intre 80.000 de lei si 1.200.000 de lei. Bomboanele folosite la confectionarea acestora sunt achizitionate atat de pe piata interna, de la furnizori precum Masterfoods, Heidi sau Marmaris, dar si din import - din Statele Unite, de unde Bogdana Constantinescu aduce si accesoriile pentru buchete.
"Totul pleaca de la ideea ca decat sa faci cadou o floare, o cutie de bomboane si eventual o sticla de sampanie, mai bine le dai pe toate la un loc, combinate prin intermediul unui astfel de buchet. Aranjamentele cu sticle de bauturi se fac insa la comanda, la cererea clientilor; am mers pe acest sistem in care clientul aduce sticla, pentru ca am vrut sa evitam comertul cu bauturi alcoolice".
Pana in prezent, la aranjamentele Candy Bouquet au poftit in special clienti cu venituri mari, spune Bogdana Constantinescu: persoane juridice - Ambasada SUA, Mobifon, Citibank, Unicredit, RoBank si companii precum Excelent sau GlaxoSmithKline, ca si persoane particulare, in special manageri ai companiilor straine cu reprezentante la Bucuresti.

Bomboanele sunt pentru barbati
In ceea ce priveste magazinul, ea considera ca merge bine, pentru o prima luna "de tatonare, in care lumea nu prea stie despre ce este vorba, intreaba adesea daca bomboanele sigur se pot manca".
"In magazin intra foarte multi straini; desi clientii sunt mai mult femei, mai ales frantuzoaice, cred ca n-am vazut in viata mea pana acum atatia barbati pofticiosi; eu credeam ca ma adresez in special unui segment format din femei, de la o anumita varsta in sus, cu un anumit venit, dar nu, reactiile barbatilor au fost neasteptate", marturiseste Bogdana Constantinescu.
Mai putin interesati de estetica aranjamentului, clientii barbati apreciaza in primul rand bomboanele in sine, iar cele mai cerute bomboane sunt cele de ciocolata. "In Romania piata de dropsuri nu este foarte dezvoltata si nici lumea nu este foarte obisnuita cu ele. Dropsurile sunt preferate doar de aceia care vor sa achizitioneze un buchet ca obiect decorativ".
O problema in ceea ce priveste bomboanele de ciocolata disponibile pe piata romaneasca este insa pentru managerul de la Candy Bouquet faptul ca toate au marca inscriptionata pe ambalaj. "Chiar ni s-a intamplat sa pierdem un contract pentru ca nu am putut sa-i oferim unui client un aranjament cu bomboane de ciocolata nebranduite. Este mai greu sa le gasesti pentru ca producatorii de ciocolata vor sa primeasca comenzi mari, astfel incat sa renteze realizarea foliilor; problema nu este continutul, ci ambalajul".
In rest, in ceea ce priveste rentabilitatea afacerii sale, Bogdana Constantinescu considera "semnalele" primite pana in prezent incurajatoare. "Sper sa fie o afacere rentabila. Nu am avut nici o plangere pana acum, nu a sunat nimeni sa spuna ca nu a fost multumit de buchet sau de calitatea bomboanelor; nici nu ar avea cum, fiindca noi nu lucram pe stoc, dam comanda de bomboane la furnizor in momentul in care o primim de la client. In schimb, am fost sunati de multe persoane care au primit astfel de buchete, sa comande la randul lor sau sa ne multumeasca si sa ne spuna ce idee grozava am avut".
cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania