Afaceri de la zero

6,1 miliarde de euro pentru renovarea canalului Panama

27.04.2006, 00:00
Una dintre cele mai importante rute comerciale din lume, canalul Panama, isi mareste capacitatea pentru a face fata comertului maritim aflat in continua crestere.

De aproape 100 de ani canalul Panama a fost un punct pivot pentru comertul naval international. Prin canalul Panama se face aproape 5% din comertul international in fiecare an, scrie BBC.

Cresterea rapida a economiilor asiatice precum China si India a condus la o extindere a comertului maritim, iar canalul functioneaza acum la capacitatea maxima. Acesta este motivul pentru care s-a decis ca este timpul ca Panama sa fie reabilitat. Astfel, s-a aprobat suma de 6,1 miliarde de euro pentru a se mari latimea canalului, astfe incat capacitatea acestuia sa fie in pas cu tranzitul in aceasta zona.

Construirea unui nou lac de acumulare la sfarsitul canalului va duce la crearea celei de a treia linii de trafic. Pe aici vor putea trece vasele mari care inainte erau nevoite sa ocoleasca. Totodata, celelalte doua cai vor fi si ele largite.

Acest proiect necesita sapte ani pentru a fi finalizat si vor fi implicati aproximativ 8.000 de oameni.

"De 80 de ani asteptam aceasta schimbare", a declarat Jorge Quijano, director de operatii maritime la Panama Canal Authority. Aceasta autoritate este sub conducerea guvernului si se ocupa de canalul Panama din 1999.

"Primele containere au fost numite Panamax, pentru ca reprezentau greutatea maxima pe care o poate avea un vapor pentru a trece canalul. In 1991 insa, au fost construite containerele Post Panamx care erau mult mai mari pentru a mai putea folosi canalul Panama ca scurtatura", a adaugat el.

Canalul a pierdut si potentialele venituri de la tancurile pe titei, LNG, care sunt mult mai profitabile, dar care sunt prea mari pentru a putea folosi canalul.

Aproximativ 68% din valoarea produselor din vapoarele care trec prin Panama sunt ale SUA, care vor avea beneficii enorme din largirea Panama, considera Quijano. El a adaugat ca pozitionarea canalului intre Coasta de Est si SUA va duce la dezvoltarea pietelor din Asia.

"Momentul in care China a intrat in Organizatia Mondiala a Comertului in 2001 a fost un semn pentru noi ca va trebui sa facem ceva", a afirmat Quijano, admitand ca proiectul va dura cativa ani pentru ca "este foarte costisitor".

Fondul Monetar International (FMI) si Jeremy Gould, reprezentantul Inter-American Developement Bank in Panama, au estimat ca extinderea sistemului de ecluze al canalului va costa intre 5 si 7,5 miliarde de dolari, aproximativ 45-50% din produsul intern brut al statului Panama.

Ricaurte Vasquez, ministrul economiei si finantelor, in acelasi timp ministrul de afaceri al Canalului, a propus ca o parte din cifra necesara acestui proiect sa fie amortizata prin marirea taxei de trecere. Tarifele pentru navele de transport vor creste in trei etape pana la valoarea de 54 de dolari (44 de euro), fata de nivelul de 31 de dolari (25 de euro) perceput la sfarsitul lui 2004.

O alta propunere de amortizare a investitiei consta in vanzarea drepturilor de trecere pe principiul obligatiunilor. De exemplu, o companie de transport ar putea cumpara dreptul de a trece canalul de sase ori in 2012 la pretul din 2008.

Atat Gould, cat si alti specialisti considera ca nu se pune problema solvabilitatii imprumutului necesar inceperii proiectului, fiind stiut faptul ca actuala conducere a canalului a obtinut rezultate deosebite din 1999 pana azi.

S-a observat o scadere a numerelor accidentelor, o crestere a numarului de vase care tranziteaza canalul si a greutatii maxime admise, precum si o scadere vizibila a timpului de asteptare la ecluze.

Pentru ca PCA este autonom din punct de vedere financiar, ceea ce inseamna ca veniturile obtinute nu pot fi folosite pentru a finanta deficitul bugetar al guvernului, Vasquez considera ca proiectul va avea o cota si mai buna la analizarea cererii de imprumut. Acest lucru va permite PCA sa acceseze mai usor pietele de capital specializate si sa obtina dobanzi mai performante.

Pietele obisnuite de capital ar putea reprezenta o provocare mai dificila pentru ca PCA ar fi in concurenta directa cu guvernul din Panama care le foloseste pentru a-si acoperi datoria publica a statului. Anul trecut, gradul de indatorare publica a ajuns la nivelul de 67% din PIB, respectiv 10,5 miliarde de dolari (8,6 miliarde euro).

Din punct de vedere politic, extinderea canalului nu ar trebui sa intampine dificultati. Este de asteptat ca proiectul sa primeasca avizul de aprobare din partea cabinetului condus de presedintele Torrijos, din partea Adunarii Nationale si a parlamentului, unde actuala putere are majoritatea.

Dupa ce proiectul va primi unda verde de la mediul politic, este posibil ca Adunarea Nationala sa organizeze un referendum, probabil in a doua jumatate a acestui an, in conformitate cu actuala constitutie a tarii.

Capitalul politic de care se bucura presedintele in exercitiu este considerabil. El este fiul lui Omar Tarrijos, care a devenit erou national dupa ce a semnat tratatul cu SUA din 1977 care a dus la retragerea americanilor in 1999. In luna ianuarie, un sondaj privind acest referendum a indicat un procentaj favorabil de 67%.

Faptul ca Panama a trecut testul timpului, ca pana in prezent nu au fost semnalate defectiuni majore denota caracterul avansat al tehnologiei folosit la constructia canalului in 1914. Necesitatea constructiei altor doua ecluze reprezinta si trendul de crestere al traficului comercial, la nivel regional si la nivel global.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania