Caută doar în titlu
20 Years of connecting Europe

Gabriela Sasu, Huawei: „Avem poziţii deschise în cadrul companiei chiar şi în contextul actual”

27.10.2020, 18:31

Gabriela Sasu are 25 de ani de experienţă în domeniul raportării financiare, iar acum este accounting policy controller la Huawei. Din acest rol, ea asigură implementărea politicii de grup a companiei  (grupul raportează după IFRS, care sunt standardele internaţionale de contabilitate, deşi în mod normal, grupul Huawei, fiind o companie chinezească, nelistat pe niciun fel de bursă, nu ar trebui să raporteze după IFRS, spune ea), cât şi de implementarea politicilor de raportare statutare, în contextul în care centrul din România deservereşte subsidiarele din Europa – cum ar fi standardele de contabilitate adoptate de UE pentru ţări ca Olanda, Italia sau standarde convergente cu IFRS, până la cele de raportare pe care le ei le numesc locale, care nu au neapărat legătură cu IFRS-ul, cum ar fi codul civil german pe care îl aplică sau cel francez, pe care l-au importat în subsidiara din România. 

„Proiectele mele de suflet, dacă vreţi - sunt standardizarea contabilizării beneficiilor angajaţilor - pentru mine a presupus lucru cu toate echipele de HR din toată Europa - iar în prezent, proiectul a ajuns la o rată de automatizare de 86%, de asemenea, implementarea a trei noi standarde internaţionale, în cadrul sucursalelor pe care centrul din România le deserveşte,  standardele de recunoaştere a veniturilor, cel de instrumente financiare, precum şi cel de contabilitate a operaţiunilor de leasing, alte proiecte interesante au constat  în trecerea de la o politică statutară locală, la IFRS (am făcut acelaşi lucru în 2018 pentru Croaţia şi anul acesta mă ocup de Slovenia) - şi este un proiect foarte interesant pentru a înţelege diferenţele între cele două sisteme de raportare şi proiectul de suflet rămâne tot cel din partea de training”, detaliază câteva dintre proiectele sale.

Gabriela Sasu povesteşte că a început să lucreze pentru Huawei în urmă cu patru ani, la finalul anului 2016, iar la vremea respectivă lucra pentru o companie britanică de training, fiind responsabilă de trainingurile pentru calificări internaţionale în domeniul taxelor.

A ales compania cu origini chineze gândindu-se la perspectivele de dezvoltare a carierei sale.

„M-am gândit care este viitorul profesiei mele, în condiţiile în care statul român te obligă să lucrezi până la 65 de ani - cam atunci ar trebui să mă pensionez - mi-am spus ce ar trebui să fac eu dacă trendul este spre digitalizare - m-am hotărât să mă reorientez către angajarea într-o comanie de ICT”, povesteşte ea.

Întâmplarea a făcut ca Huawei, în 2017, pentru toate centrele de contabilitate pe care le avea în lume, să caute experţi în IFRS-uri, astfel că a aplicat şi ea prin intermediul unei platforme de joburi, fără să ştie foarte multe detalii din interiorul companiei.  

Gabriela Sasu este şi una dintre puţinele persoane din România certificată FCCA – certificare care se traduce prin faptul că este membru al organizaţiei FCC, de cel puţin cinci ani. Ea şi-a   dobândit calitatea de a fi membru prin investirea a trei ani de studii - a luat 14 examene, iar la ultimul a avut rezultate remarcabile, fiind prima româncă ce a obţinut cea mai mare notă la examenul de raportare în lume -  98 de puncte dintr-o sută.

„Asta mi-a oferit efectiv calificarea FCCA (Fellow Chartered and Certified Accountant - este un fel de paşaport internaţional, dacă vreţi - în România - sunt peste 4.000 de studenţi, dacă vă uitaţi în joburile pe domeniul financiar - este încă una dintre cele mai căutate calificări internaţionale - majoritatea din joburi apreciază condiţia de membru sau condiţia de student”, descrie ea această certificare.

Gabriela Sasu a lucrat anterior şi într-o companie suedeză, iar prin prisma experienţei sale, povesteşte că există câteva diferenţe între cultura vest-europeană şi cea din cadrul Huawei:

„După ce m-am angajat la Huawei mi s-a alocat un mentor, iar timp de trei luni, el a avut grijă ca eu să îmi desfăşor munca în condiţii optime - într-un grup de asemenea natură, cu mii de tranzacţii, este o întreagă provocare să ştii în ce sisteme îţi trebuie acces, de unde să îţi iei datele şi acestea sunt doar lucrurile simple - acest mentor, după cele trei luni, trebuie să mă pregătească să susţin o prezentare în faţa unui panel format din reprezentanţi de la HR, din mentorul meu, un  şef ierarhic superior, iar doar în urma acestei prezentări un nou angajat este definitivat pe poziţia pe care activează şi abia apoi dacă este bun sau nu performează pe poziţia respectivă - este îndrumat către una din poziţiile vacante din grupul Huawei”, descrie ea o primă diferenţă observată, chiar din momentul recrutării.

„În celelalte companii vest-europene în care am lucrat am avut parte la angajare de un scurt induction course, în funcţie de poziţie, dacă a fost mai mare sau mai mică atunci când am terminat facultatea, varia între 3 şi 5 zile în care cineva venea din toate departamentele şi detalia ce înseamnă valorile companiei şi alte aspecte.”

Gabriela Sasu spune că chiar şi anul acesta, în context pandemic, în cadrul Huawei există roluri deschise pentru tinerii care îşi doresc o carieră în companiei – „Cu o lună în urmă s-au alăturat echipei mele două noi persoane, tinere, pe de altă parte, am reuşit să angajăm, chiar şi în anul pandemiei, un contabil şef pentru office-ul din România, unde competiţia a fost acerbă, am fost direct implicată, iar în lista scurtă am fost 40 de persoane şi l-am ales pe cel mai bun”. Ea mai spune că selecţia în cazul poziţiilor de management în Huawei nu se face decât pe performanţele obţinute - este singurul criteriu. „Pentru cineva din afara companiei aş descrie compania ca având ca principale particularităţi atenţia la detalii, specifică asiaticilor, dar probabil că în special chinezilor, care începe de la lucruri mici, de exemplu, angajaţii chinezi îşi iau un nume european; o alta este „stay customer centric” - ştiu că mai toate companiile, cel puţin cele în care am lucrat eu, îşi pun clienţii în centru - dar acest lucru este susţinut de Huawei prin investirea a 10% din venituri în cercetare şi dezvoltare - iar toţi managerii de cercetare şi dezvoltare îşi alocă  două treimi din timpul de lucru la clienţi - ca să vadă cum le pot satisface nevoiel actuale.”

A observat, de asemenea, că grupul este orientat spre fidelizarea angajaţilor, având persoane din România cu vârste de în jur de 30 de ani care lucrează în companie de 10 ani. „Schimbarea jobului este tipică pentru piaţa românească – cel puţin în cazul tinerilor, care între 3 şi 5 ani îşi caută un loc de muncă - ce îi reţine în Huawei este pachetul salarial - care este efectiv delimitat strict de către contribuţia pe care o aduc companiei  - nu vei găsi mentalităţi de genul poziţia x nu poate să depăşească poziţia y şi al doilea lucru este că promovarea se face fără discriminare - există şefi de departamente care sunt promovaţi în urma unei competiţii în care se află, inclusiv cu angajaţi tineri.”

Ce i-ar sfătui pe tinerii care sunt interesaţi de un post în cadrul grupului Huawei? „În primul rând i-aş sfătui să aplice, să îşi trimită CV-ul către departamentul nostru de HR, Huawei le oferă în schimb un tip de muncă dinamică, unde se întâmplă lucruri, indiferent de domeniul în care lucrezi- chiar şi în contabilitate.”

 
 
 
 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.